Hjem Tester Test: Mercedes-Benz GLE 250d 4Matic

Test: Mercedes-Benz GLE 250d 4Matic

Tekst og foto: David K Andersen

Konkurransen blant de store SUV-ene har tilspisset seg det siste året. Volvo XC90 tar Norge og verden med storm, Audi Q7 er ny og BMW X5 er fortsatt fersk. Mercedes på sin side, har fornyet ML. Den faceliftede bilen har også fått nytt navn. Vi har testet GLE.

Vi testet Volvo XC90 like før jul og ble i likhet med de fleste andre imponert over hva Volvo har fått til. Kan GLE holde følge?

Nyheter ute
Utvendig er nye fangere på plass og en muskuløs grill i stil med andre moderne Mercedeser. Nye lys både foran og bak, speilhus og flere andre detaljer utgjør tilsammen en utvendig endring jeg kaller vellykket.

I en klasse hvor det er lett å henfalle til tradisjonell SUV-form, har jeg alltid likt ML og nå GLEs spesielle C-stolpe. Den brekker opp bilsiden og gjør profilen slankere. Samtidig feter nyhetene opp bilen og gir sterkere og mer moderne tilstedeværelse.

Nyheter inne
Instrumenter i samme stil som blant annet C-klasse betyr design og lesbarhet i absolutt toppklasse. Nytt ratt er på plass, og som vi har påpekt tidligere, er det dette en av våre absolutt kringlefavoritter for tiden – tøft å se på, fantastisk å holde i. Rattknappene er nå betydelig bedre plassert og mer intuitive enn tidligere. Varme kunne imidlertid gjerne vært inkludert i en rimelig pakke – det er ikke så eksklusivt lenger, men noe en bil i Norge bør ha.

Midtdelen av dashbordet er helt ny, infotainmentskjermen (Command på Mercedesspråk) er ikke lenger en del av panelet men mer frittstående. At systemet funker bra kan muligens skyldes at jeg har brukt det en del, men jeg har på følelsen at Mercedes har forbedret gjennom de siste årene – det fremstår temmelig velpolert nå. Kontrollenheten foran armelenet brukes enten ved hjelp av hjulet eller en touchpad på toppen, funker bra.

Styringen av klimaanlegget er det samme som tidligere og henger med fra forrige generasjon ML. Ikke spesielt fresht, men det gjør jobben. Knappepanelet for infotainmentstyring føles nesten unødvendig, jeg tror ikke jeg rørte det en eneste gang. Men sikkert kjekt med muligheten for noen.

Den største forskjellen mot tidligere er at kvalitetsfølelsen i stort og smått er oppgradert. Det var bra før, men føles mer gjennomført ned til minste detalj nå. Konkurrentene må gjerne skilte med utrolige interiør – GLE matcher.

Denne bilen kan ikke by på 7 seter, der er det storebror GLS som gjelder. Det betyr imidlertid på ingen måte at GLE er trang. Plassen foran er gigantisk, baksetet er meget komfortabelt og bagasjerommet svelger voldsomme 690 liter. Vi snakker optimale forhold for frakting av personer med bagasje.

Forsetene er utrolige – selv etter mange timer

Minste motor
Å tilby en stor-SUV som dette med firesylindret dieselmotor var for ikke mange år siden utenkelig. Så kom Mercedes med twinturbo-dieselen sin på 204 hestekrefter. Den drøyt 2,1 liter store fireren byr på massive 500 Nm og sender 2 150 kg tysk luksus-SUV til hundre på bare 8,6 sekunder.

Det er ikke spesielt raskt, men takket være herlig momentutvikling på lave turtall har du overraskende mye krefter tilgjengelig. Stort pluss for fin gassrespons uten for mye turbofordrøyning.

Den fantastiske nye 9-trinns automatkassen hjelper naturligvis på – med sine tette steg får motoren alltid lov til å jobbe på optimalt turtall. Girskiftene skjer raskt og kontant, men samtidig silkemykt og umerkelig. Den utgående 7-trinnskassen er bra – denne er enda bedre. Samspillet mellom motor og gir er bemerkelsesverdig, og noe man må opp på en premiumbil som dette for å oppleve.

Forbruket er oppgitt til 0,57 på blandet kjøring. Litt høyere må man nok regne med å havne til daglig, men GLE 250d er fornuftig på forbruk. AdBlue benyttes for rensing av Nox.

Med tanke på prisen, kunne litt bedre fartsressurser vært greit, men om noe skal trekkes, er litt støy og vibrasjon fra motoren et lite minus jeg heller ville fjernet.

Komfort er kjøreglede
På svingete veier føles bilen tung og trygg. Veigrepet er godt og det skal mye til for å få den i ubalanse. Styringen har fin vekting og er god å bruke. Kjøreglede i form av moro på slike veier, er det imidlertid ikke så mye av.

At det er særdeles trivelig å tilbringe tid bak rattet i GLE dreier seg hverken om svingete veier eller om at den er ekstremt bra på enkeltpunkter. Istedet er det hva alle elementene til sammen gir deg av komfort og godfølelse.

Med luftfjæring innfinner flyten seg raskt, og GLE følger opp med å levere topp komfort på alt. Seter, plass, sikt, lettkjørthet, trygghetsfølelse, støy, interiørfølelse og brukervennlighet leverer alle på topp nivå.

Størrelsen tatt i betraktning, er forresten GLE utrolig snerten. Du har fin kontroll på hvor hjørnene befinner og den har liten svingradius. Resultatet er at den overhode ikke føles for stor i trange bygater eller p-hus.

Sjef på tilhenger
2 500 kg tilhenger er tillatt å trekke med GLE, og jeg kan love at bedre trekkbil ikke uten videre oppdrives. Luftfjæringen sørger for å beholde optimale kjøreegenskaper og komfort, og den kraftige motoren gjør det hele til en lek. Med 17-1800 kg på kroken er GLE i sitt ess. Stabiliteten er utrolig og styringen gir følelse av kontroll.

GLE skal også være en av de beste i segmentet på offroad ifølge de som har testet. Gode skussmål i disse to grenene understreker bilens allroundkvaliteter.

Konklusjon
Det er dette GLE er aller best på: Enten du skal en tur på nærbutikken, til hytta på fjellet eller på skikkelig Europa-turné, er det bare å slenge seg inn og nyte turen i en bil som føles optimal for formålet.

På de korte småturene setter du pris på at den er enkel å gå ut og inn av, byr på god sikt og lettkjørthet. På de vanskelige turene, som til Trysil i snøvær en sen fredagskveld, byr den på allværskompetanse, trygghet og komfort. På langturen nedover Europa, fartsressurser, stabilitet og avslappet miljø som holder deg fresh i time etter time. Felles for alle er en god dose luksusfølelse og soliditet i alt den gjør.

Bilprisen i seg selv er fullt akseptabel, men kostnadene som påløper når ønsket utstyr plukkes til, er et minus. Den tunge følelsen kan kanskje også føres på minuskontoen hos noen, selv om den hos andre nok havner på plussiden. Litt roligere gange fra motoren er det punktet jeg selv savner.

Mot Volvo XC90
Det er naturlig å sammenlikne med kometen XC90 – jeg kjørte den et par uker nylig. Den er gjennomført bra og et imponerende produkt. Litt mer praktisk enn GLE, litt mer power og den føles lettere på veien. Interiørdesignet er også bedre og mer moderne i Volvoen. Kjøremessig er XC litt sportsligere anlagt enn GLE, i den grad det er mulig å bruke et slikt uttrykk om noen av dem.

Samtidig føles GLE en anelse mer gjennomført. Du merker på en måte at Mercedes har holdt på med denne biltypen i 20 år. Bedre samspill mellom motor og gir, litt bedre avstemthet i stort og smått og litt mer solid følelse totalt sett. Det beste kjøpet for en familie er antakelig XC90, men personlig foretrekker jeg faktisk å bruke tiden i GLE – har du råd, er det en bil som leverer allroundegenskaper få matcher.

Data:
R4 dieselmotor på 2143 ccm. 204 hk ved 3 800 o/min, 500 Nm v/1 600 o/min. 9-trinns converterautomat og firehjulsdrift. Lengde 4 819 mm, bredde 1 935 mm, høyde 1 796 mm, bakkeklaring 191 mm. Egenvekt 2 150 kg, tilhengervekt 2 500 kg. 0-100 km/t 8,6 sekunder, topphastighet 212 km/t, forbruk blandet kjøring 0,57 l/mil, utslipp 149 g/km. Bagasjerom 690 liter, med nedlagt baksete 2 010 liter. Pris fra 804 900 kroner, pris testbil 1 146 000.