Av Vegar Bjørge
Corvette Grand Sport er racerbil for gaten og en helt ny variasjon av Corvette. I Geneve står både Coupe og Cabriolet versjonene klare og det er ikke mye å klage på utseendet. Siste generasjon av Corvette er virkelig en rå sportsbil, og med litt racingdeler, blir den enda hakket råere. Selvfølgelig er en dyp frontspoiler på plass, en banetilpasset bakvinge og luftinntak litt større enn på standardversjonen.
Det er ikke bare aerodynamikken som har blitt tilpasset bane, men lik LeMans-vinner Corvette C7.R GTE Pro race car, har også Grand Sport fått lettvekts arkitektur og spesialdekk fra Michelin. Grand Sport skal være god for 1,05 g i svinger og opp til 1,20 g om man velger Z07-pakken.
Corvette Grand Sport har som standardutstyr nok snadder til å være en vinner og Brembo bremser med 355 mm skiver foran og 340 mm skiver bak er på plass. Magnetic Ride Controll sammen med racetilpassede fjører og elektronisk limited slip differensial er også en selvfølge. Motoren er den kjente LT1 V8 maskinen på 460 hk, selvfølgelig selvpustende. 7 trinns manuell girkasse er standard, men man kan velge 8 trinns automatkasse med paddleshift på rattet.
Bilen kommer til Europa i høst og litt senere kommer det også en Grand Sport Limited Edition i spesialfargen Watkins Glen Grey metallic med striper i Satin Black og grafikk i Tension Blue. Interiøret har også fått egen eksklusiv design i Tension Blue.