Hjem Nyheter Nyheter Genéve: Aston Martin DB11

Nyheter Genéve: Aston Martin DB11

Av Vegar Bjørge

Foto: David K Andersen

Aston Martin bruker Geneve utstillingen til å avduke DB11. Dette er en helt ny modell som skal føre Aston Martin videre inn i en ny tid. Ny og moderne design men likevel klassisk Aston Martin. Den store snakkisen er kanskje den nye taklinja som har blitt enda lavere og i tillegg fått farge i sølv.

Foto: Aston Martin

Motoren er også helt ny. V12eren på 5,2 liter er egenproduksjon og med twinturbo leveres 608 hk ved 6500 o/min og 700 nm mellom 1500 og 5000 o/min. Lett vekt medfører at også akselerasjonen er i topp klasse. 2+2 seteren gjør sprinten opp til 100 på 3,9 sekunder og stopper ikke før den har nådd 322 km/t.

Foto: Aston Martin

For å holde vekten så lav som mulig er det brukt mye aluminium og andre lettmetaller i chassis og karosseri. Likevel er tørrvekt på bilen 1770 kg, noe som ikke er veldig imponerende. Noe av forklaringen er at DB11 er ganske så stor. Lengden er 473,9 cm, bredden er 194 cm og den måler 127,9 cm over bakken. Akselavstanden på 280,5 cm har gjort det mulig å få en perfekt vektfordeling med 51 % frem og 49 % bak.

Foto: Aston Martin

En annen forklaring til den nokså høye vekten er at bilen er fullpakket med utstyr, og mye av det er komfortutstyr som ekstra påkostede elektriske seter med varme, stereoanlegg med effekt opp til 1000 watt og nytt infotainmentsystem for å nevne noe. I tillegg har man alt av sikkerhetsutstyr og en mengde av airbager om uhellet skulle være ute.

Foto: Aston Martin

Aston Martin DB11 tar over for DB9, som har rukket å bli 13 år gammel. Bilen er som sagt helt ny, men for å spare utviklingskostnader har Aston Martin gått inn et samarbeid med Mercedes. Dette er ganske synlig på detaljer innvendig. I tillegg har Mercedes også lånt bort en god del av understell og chassis. Girkasse har de kjøpt fra ZF og den eksepsjonelt gode 8-trinns automatkassen gjør seg godt i en høyprestanda-GT som Aston Martin DB11 er. Så spørs det da om den litt dristige designen faller i smak hos konservative engelskmenn?

Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin