Av David K Andersen (foto: Audi)
Nye Audi A4 har nettopp landet på norske veier. I juni er også Norgesfavoritten Allroad på plass.
Les vår prøvekjøring av nye Audi A4 her!
Audis allroad-modeller (ja, Audi skriver det med liten forbokstav, akkurat som quattro har liten q) er som skapt for Norge. Litt heving, 34 mm i nye A4s tilfelle, og røffe detaljer skiller den fra vanlige A4. Resultatet er at hytteveien og lett terreng klareres, samtidig som modellens fortreffelige dynamiske egenskaper og design beholdes. Allroad er SUV for den som ikke vil ha SUV – her får man i pose og sekk.
Heving er gjennomført via 23 mm i fjæringen og 11 fra større hjul. quattro er standard, og for første gang tilbys A4 allroad med demperregulering i understellet. Den er også opp til 90 kg lettere enn forgjengeren og veier inn på rimelige 1 580 kg uten fører.
På motorsiden kommer allroad fra begynnelsen av med en turbo bensin og fem ulike diesel motorer. 2.0 TFSI-motoren på 252 hk sørger for akselerasjon til 100 km/t på 6,1 sekunder, vi opplevde den som særdeles kvikk og trivelig under prøvekjøringen av nye A4 i fjor høst. Dieselmotorene består av 2-litere på 150, 163 og 190 hestekrefter, samt to 3-liters V6ere på enten 218 eller 272 hk. Sistnevnte sørger for 0-100 på bare 5,5 sekunder.
Ved siden av sylskarpt design utvendig, er interiøret kanskje det som slår meg mest ved disse første bildene. Det lyse gjennomgangstemaet er superstilig, minimalistisk i stilen og litt kaldt. Samtidig varmes det litt opp igjen av rød stemningsbelysning – dette var kult!
A4 er som de fleste kanskje har fått med en orgie i avansert teknologi – dette gjelder også allroad. Førerassistentsystemer, virtual cockpit og alt sammen er på plass.
-Nye Audi A4 allroad quattro blir en av våre viktigste modeller dette året, sier Audi-direktør Harald Edvardsen-Eibak. -Siden Audi A4 alload quattro kom på markedet i 2009 har modellen fått et svært godt fotfeste hos norske kunder. Over 60 prosent av Audi A4-modellene vi selger, har de siste årene vært A4 allroad quattro, avslutter Edvardsen-Eibak.
Vi kommer tilbake med mer info når Audi slipper mer info og norske priser.