Av David K Andersen (foto Kia)
Telluride, nylig vist på bilmessen i Detroit, viser veien videre for Kias stor-SUV.
Det er ikke lenge siden de kom med Sorento – en stilig SUV vi likte godt da vi testet den (les mer her). Likevel lanserer Kia allerede nå en stor SUV til. Men dette er ikke Sorentos etterfølger – denne er ennå større!
Naturlig nok mangler det ikke lovord fra Kia selv, de betegner bilen som elegant og sofistikert med banebrytende teknologi, røft men vakkert design og funksjonelt interiør. Det høres voldsomt ut, men jammen er ikke denne bilen ganske kul også.
Det er Kia Design Center America i California som står for utseendet. Selv mener jeg tre ting om hvordan bilen ser ut. For det første synes jeg den er knalltøff. Skal det være SUV, så skal det være SUV. Her er det diger rett grill, generelt firkantet form, høy bakkeklaring og hele pakka. Dette er rett og slett en røff og rå bil å se på. For det andre, gjør baklyktene at den ligner litt på en sånn 70-talls bart sett bakfra, og for det tredje er den ganske så lik Volvo XC90.
Bakdørene er hengslet i bakkant og åpner bredt inn til fire store kapteinsstoler. Der kan du ikke bare sitte godt, men potensielt rent av kroppslig forbedres. Åpninger i seteryggene er utstyrt med såkalte «Smart Sensors» som registrerer personens helsetilstand. Informasjonen vises så i skjermene i dørpanelene. Dette er igjen koblet til et enromt LED-panel i taket som sender ut et terapautisk lys-mønster som blant annet hjelper mot jet-lag og øker energinivået hos passasjeren. Det var da voldsomt, tenker kanskje du. Det tenker jeg også.
Baksetepassasjerene kan også nyte godt av et nytt touch-panel hvor multimedia kan styres. Lyd leveres av Harman Kardon med 7 høyttalere eller via trådløse headsets fra samme leverandør. Trådløs mobillading er også tilgjengelig. Vi kan nok fastslå at baksetekomforten levner få ankepunkter!
Med drøyt 5 meters lengde, er Telluride snaut 25 cm lenger enn Sorento. Den sitter imidlertid på samme plattform, men med lenger akselavstand. Felgene er 22 tommer store.
Startknappen har fingeravtrykksleser og er koblet til et Plug-In Hybridsystem. Det er imidlertid ikke ensbetydende med at bilen er de grønnes beste venn. Drivlinjen består nemlig av en 3,5-liters V6 på 270 hk. Elmotoren har 130, og Kia sier samlet effekt er 400 hk. Forbruket skal ligge på 0,78 liter pr mil. Firehjuldrift er selvfølgelig på plass.
Kia sier de ikke har planer om å sette bilen i produksjon. Men det tror jeg vi får se på…