Av Redaksjonen
Bernd Rosemeyer var en tysk racerbilfører. Han vant flere løp i Europa men i et rekordforsøk i 1938, døde han bak rattet i sin Auto Union på Dermstadt Autobahn utenfor Frankfurt. Han vant sitt første Grand Prix-løp på Brno Masaryk Circuit, Tsjekkoslovakia i 1935. Likevel ble det Nurburgring som var hans bane. Her vant han hele tre ganger, en av gangene i sterk tåke med begrenset sikt. Det var ingen tvil om Bernd Rosemeyer sitt talent og han var også en av få som klarte å kjøre den vanskelige Auto Union «Silver Arrow».
Denne legendariske racerbilføreren ga navnet til dagens konseptbil. Audi Rosemeyer er en hyllest til Auto Union sin udødlige «Silver Arrow» racebil fra 1930-tallet og til en av de beste førerne av den bilen.
Designelementer kjenner man igjen fra Auto Union sin «Silver Arrow» og da særlig designet over motoren. I tillegg kjenner man igjen dagens Audi i den voldsomme grillen, noe som Rosemeyer hentet fra Auto Union. Kort panser og heftig lang bakdel er også et klassiskt racerbil stuk som Auto Union tok bruk av. Spesielt er det også med lyktene som har øyelokk som hever seg og legger seg utenpå karosseriet ved bruk. Man legger også merke til mangelen av sidespeil. Bilen er utstyrt med kameraer i stedet for speil, som vises via en skjerm hos føreren.
Innvendig er det høy kvalitet på alt av materialer, og børstet aluminium går igjen. Man har brannsikkert vattert Nomex som i en racerbil eller et helikopter. Bak stolene er det glass så man har innsyn til motoren.
Med en W16 motor på 8004 ccm, 792 hk og en toppfart rundt 350 km/t var det ingen tvil om at Audi hadde skapt et monster. Dette var nok en forsmak på hva som skulle komme. 1. juni 2000 var konseptet å se på åpningssermonien for Audi Pavilion hos Autostadt i Wolfsburg. Etterpå fikk den også delta på bilshow rundt omkring i Europa. Mottagelsen var svært positiv men likevel valgte Audi å la konseptet mer eller mindre forsvinne. Audi-folket hadde ikke intensjoner om å skape en supersportsbil. Ihvertfall ikke enda.
I 1998 ble Lamborghini kjøpt opp av Audi og jobben startet for å få Lamborghini til å bli lønnsom. Derfor ville det passe dårlig å selge en konkurrent i sitt eget hus, men kunne det være slik at det skulle komme en Lamborghini med så stor motor? Verdens råeste bil skulle noen år senere komme fra det Tyske VAG-konsernet, men da ikke som en Lamborghini eller Audi. Bugatti Veyron fikk en W16 motor og også en design som kan minne om Rosemeyer. Enda noen år senere skapte Audi sin egen supersportsbil, og kanskje R8 var den egentlige tanken bak Rosemeyer.
Uansett hvordan det var, Audi Rosemeyer er en hyllest, ikke bare til fortiden, men også til fremtiden.