Hjem Klassikere Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter. 2. des.: Citroën Karin – 1980

Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter. 2. des.: Citroën Karin – 1980

Av Redaksjonen

Citroën Karin

Du trodde ikke en bil kunne se ut som en pyramide fra planeten Mars. Ei heller at Volvo 740 kunne overgås på bestemthet i kantene eller at McLaren F1 var først ut med én i midten og to rett bakenfor.

Møt det franske mesterverket som lyder et navn vi alle har i nabolaget: Karin. By Citroën.

La oss ta det navnet først. Det begynte med bil på engelsk, altså car. Drar du det litt lenger og går over på italiensk, betyr cara og carina kjære og elskling. Vi konstaterer at det siste ordet aldri før har blitt skrevet på Bil og Motorbloggen og slår oss til ro med at det visstnok var slik Karin fikk sitt navn. Hvordan C ble til K får vi kanskje aldri vite.

Designer Trevor Fiore er i alle fall ikke enkel å oppdrive nå til dags, han rett og slett temmelig fraværende fra det berømte internettet – er ikke on the line som Vince Vaughn sier i The Internship. Men han var uansett designsjef hos Citroën fra 1980 til 82, og hadde bakgrunn fra Carrozzeria Fissore. Dessuten var han egentlig engelsk og het opprinnelig Frost til etternavn. Fiore gikk vel noe lettere hjem da jobb skulle søkes hos de italienske design-husene.

Karin ble aldri en kjørbar bil, men det meste var på plass for å gjøre det mulig. Selv husker jeg den fra bilblader faren min hadde da jeg var kid på 80-tallet. Med stor fascinasjon for uvanlige interiør, var Karin midt i blinken.

Føreren er plassert i midten foran. Like bak på sidene kunne to passasjerer finne sine seter. Som McLaren F1 fra 92 med andre ord.

Det en-ekede rattet, som for øvrig ser ut til å ha et numerisk tastatur i seg, har en TV-skjerm i midten som visstnok skulle vise all informasjon om både bil og vei. Den skal også ha hatt ryggekamera. Det er lett å le av dette i dag, men hva er det egentlig vi finner om vi tar en titt gjennom rattet hos siste skrik på bilfronten i 2015? Som feks nye Audi A4, Volvo XC90 eller andre? Jepp – en «TV-skjerm». Kanskje vi heller bare skal si velkommen etter.

Knappene rundt rattet som opereres med fingerspissene, var naturligvis etter modell fra CX. Designet er futuristisk, rent og ultrastilig innvendig. Det er så du nesten ikke skjønner hvorfor ikke bilen styres via en joystick.

Utvendig er designretningen inspirert av Michael Harmands skisser for en mulig Citroën GS Coupe. Men trapesformene er selvfølgelig dratt mye lenger. Frontlyktene er kanskje det enkeltelementet som enklest fører tankene til Citroen – nærmere bestemt SM.

Mekanisk var planen en firesylindret motor og forhjulsdrift. Den hadde selvfølgelig også Citroëns gasshydrauliske fjæring.

Fiore var nyansatt på Citroën og hadde ikke noe nytt å vise det franske hjemmepublikumet hva gjaldt vanlige biler på Paris-messen i 1980. Kanskje var det derfor han fikk lov til å kjøre på med Karin. Bilen befinner seg såvidt vi vet på Citroën Conservatoire Museum i Paris. Sammen med en hel gjeng andre interessante og uvanlige maskiner. Dit skal vi reise en gang!

Les mer om stedet hos Citroën Norge her