Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Renault Talisman

Prøvekjøring: Renault Talisman

Tekst og foto David K Andersen
Den tradisjonelle mellomklassen har lenge vært angrepet
fra mange kanter. Konkurranse fra premium-merkene, SUVer og crossovere har
stukket av med store deler av salget. Noen har gitt opp mens andre satser
friskt. Med lekre Talisman er Renault definitivt blant de sistnevnte. Vi har prøvekjørt.
Lekker
Det spiller ingen rolle om du står foran, bak eller på
siden – denne bilen er lekker fra alle kanter. Riktignok merkes tydelig
inspirasjon fra andre biler i segmentet i visse detaljer og linjer, men det
gjør ikke noe, Renaults designavdeling med Laurens van der Acker i spissen er
virkelig i siget for tiden.
Linjene er ikke bare lekre. Sammen med stor og lav grill
med en øvre tverrgående linje som går ut gjennom frontlyktene, uthevede profiler
langs sidene og brede LED-lys med spesielt design i bakenden, fremheves en lav
og bred profil. Eller mer folkelig sagt: Den er både pen og fet.


Blanke ark
Ingeniører og designere startet fra bunnen av med
Talisman. Alt er nytt. Renaults modulære CMF-arkitektur utgjør basen for
talisman (og vil snart også gjøre nytte i nye Megane). Den er fleksibel i
forhold til størrelse, drivlinjer og biltype, og kan den optimeres både mot
sport og komfort.
Hjuloppheng er standard MacPherson fjærben foran og
halvstiv torsjonsaksling bak. Løsningen er ifølge Renault først og fremst valgt
med tanke på maksimal plassutnyttelse i bilen, men er naturligvis også
rimeligere å produsere enn eksempelvis multilink bakstilling. Til gjengjeld
leveres godt utstyrte versjoner med både firehjulsstyring og adaptive dempere,
mer om det i praksis lenger ned.

På motorsiden finner vi tre dieseler og to bensinmotorer.
De to minste oljebrennerne på 110 og 130 hestekrefter, kjenner vi fra
tidligere, mens en 1,6-liter med to turboer og 160 hestekrefter er ny.
Bensinmotorene er begge på 1,6 liter og har 150 eller 200 hk. Dieselmotorene
kan utstyres med 6-trinns automat og bensinmotorene 7-trinns. Begge er EDC
dobbeltclutchkasser.

Proppet
På utstyrssiden siktes det rett mot toppen – kanskje til
og med en ny standard for mellomklassen. Her får du i tillegg til nevnte
adaptive dempere og firehjulsstyring, justeringsmuligheter på både
motorrespons, giring og styring.
Det meste av aktivt sikkerhetsutstyr er også plass.
Blindsonevarsler, filskiftvarsler, autobrems, skiltleser med fartsbegrensning,
adaptiv cruisekontroll og mer er med.

Komfortmessig kan du se frem mot ventilerte og oppvarmede
seter med massasje, Bose lydanlegg med 13 høyttalere, automatisk
parkeringshjelp, infotianmentsystem med 8,7-tommers skjerm, head-up display og
mye annet.
God opplevelse
Etter først å ha konstatert at bilen ser enda bedre ut i
virkeligheten enn på bilder, lar vi oss fortsette å imponeres når førerdøren
åpnes. Fargevalgene i testbilen er smakfulle med brune skinninnlegg i dørene
som matcher trepanelene og de resterende sorte flatene særdeles godt.
Interiørdesignet er rent, moderne og stilig.
Når kvalitetsfølelsen i alt fra skinnseter og brytere til
trepaneler og soft-touch overflater er på et nivå som burde bekymre
konkurrentene, blir naturlig nok det å ta plass i førersetet en uvanlig
hyggelig opplevelse.

Og når vi først er inne på seter: Forsetene er store og
komfortable med akkurat riktig sidestøtte. Dessuten har førersete og ratt
rikelige justeringsmuligheter – du finner perfekt sittestilling enten du liker
å sitte høyt eller lavt. Med ventilasjon og massasje kan vi ikke be om mer.

Infotainmentsystemet R-Link 2 er av samme type som i Tesla
og Volvo XC90, altså noe lignende et nettbrett på høykant (ikke alle
utstyrsversjoner har dette). Den store skjermen er trykkfølsom, men kan også
styres vi et hjul i midtkonsollen.
I dag skal stadig mer informasjon formidles til føreren,
og denne type løsning gir store fordeler da den gir mulighet til å vise flere
ting på en gang – vi satt eksempelvis pris på å ha navigasjon og radio oppe
samtidig. Her trenger du ikke å bla like mye i menyer som hos andre. Noe som kanskje
er like greit – systemet er ikke av de mest intuitive.

Foto: Renault

Med litt trening fungerer det imidlertid fint, og med
Multi-Sense, kan du spare deg for mange skjermtrykk. Her setter du opp ditt
eget program for hvordan du ønsker oppsettet på bilen. Adaptivt understell,
motorrespons, girprogram, styring, interiørbelysning, seteinnstillinger, farger
og layout på instrumenter og så videre, kan stilles inn individuelt slik at du
kan lagre ditt eget favorittoppsett.

Utradisjonell fransk
Stor fransk sedan forbindes til vanlig med myk og
komfortabel oppførsel ute på veien. Vi blir derfor tatt litt på sengen når Talisman testes ut på italienske fjellveier. Her er skarpe kjøreegenskaper satt
minst like høyt som komfort. Med chassis, styring, motor og gir i sport, er Renaulten
et formidabelt redskap på svingete vei.
Firehjulsstyringen må ta noe av æren. Den virker på to
måter. I lavere hastigheter svinger bakhjulene motsatt av forhjulene slik at
vendesirkelen blir mindre og ikke minst at den styrer bedre inn i svingene.
Over 60 km/t (80 km/t i sport-modus), svinger imidlertid bakhjulene samme
retning som forhjulene for å gi bedre stabilitet.

I praksis betyr det at bilen styrer særdeles godt inn i
krappe svinger og dessuten får med bakenden rundt lett som en lek. Vi gjorde
også kjøretester i en unnamanøverbane hvor vi sammenliknet biler med og uten
firehjulsstyring – der var resultatet enda tydeligere. Du føler du har bilen på
ditt lag og at den har minst like lyst til å styre inn i svingen som deg selv.
I kombinasjon med minimal krenging, grei presisjon i styringen og fine
tilbakemeldinger om veigrep gjennom setet, er det ikke vanskelig å ha det moro
på svingete veier.
Gode seter, fin sittestilling, lavt støynivå og generell
lettkjørthet gir Talisman et godt utgangspunkt for gode resultater også i
komfortrunden. Og med Comfort som valgt kjøreprogram blir demperne betydelig
snillere. På fin vei gir dette høy fjæringskomfort, men på dårlige veier med
mange skarpe ujevnheter faller torsjonsfjæringen bak litt i gjennom – den
klarer ikke å holde helt unna for humpene. Samtidig blir demperne snillere mens
fjærene forblir uendret, og den føles derfor litt stiv underdempet.
På veien imponerer altså Talisman veldig hva gjelder
kjøreglede, mens den komfortmessig scorer godt men likevel ikke når helt til
topps.

Full klaff under panseret
Vi starter med å kjøre bensinmotoren på 200 hk. Den er myk
og fin i gangen og støyer svært lite. Du har ikke det voldsomme skyvet på lavt
turtall som hos en kraftig diesel, men til gjengjeld har den mye å gi oppover i
registeret. Responsen er god og motoren underbygger både Talismans sportslige
og komfortable side. Dette er definitivt motoren for de som er over snittet
bilinteressert.
Samtidig imponerer 1,6-liters dieselen på 160 hk stort.
Den er særdeles raffinert og stillegående. Dessuten har den skikkelig godt skyv
på lavt turtall. At litt av piffen mistes godt over lovlig norske hastigheter
spiller mindre rolle. Det har vært mye fokus på bensinmotorer de siste årene,
mens dieselmotorer tidvis virker som de har stått på stedet hvil i forhold til
utvikling og forbedring kjøremessig. Her gir imidlertid Renault et svært godt
inntrykk – vi føler faktisk de med denne motoren tar dieselgamet til et nytt
nivå.

Dobbeltclutch-kassen EDC har også utviklet seg betydelig.
Her er den i 7-trinnsversjon sammen med bensinmotoren mens dieselen har 6 gir.
Tidligere har vi hatt litt å utsette på disse kassene, men i Talisman leveres
varene så det holder. Vi snakker toppnivå på respons, girskiftkvalitet og
samkjøring med motorens karaktér.
Til Norge som stasjonsvogn
Talisman er snart på plass rundt om i Europa som sedan.
Her i Norge vil imidlertid importøren holde an til stasjonsvognutgaven er på
plass til våren. Det er naturligvis den som forventes å stå for nesten hele
volumet.
Stasjonsvognen var ikke tilgjengelig for prøvekjøring, men
vi fikk se bilen utstilt, og kan bekrefte at den ser minst like bra ut som
sedan-utgaven. Den forventes også å være i klassetoppen på plass. Sedanutgaven
har stort baksete med blant annet 26,2 cm kneplass og et bagasjerom på hele 608
liter. Da kan vi jo tenke oss hvordan stasjonsvognen blir.

I Norge vil Talisman starte på ca 290 000 kroner for
Life-versjonen som er den rimeligste av tre utstyrsvarianter. Mellom-nivået Zen
går på rundt 50 000 ekstra, mens toppversjonen Intens ikke har fastsatt
prisnivå ennå. Vi kommer tilbake med nøyaktige priser for ulike versjoner så
snart de er klare.
Konklusjon
Talisman er så lekker at utseendet i seg selv er nok til å
fatte interesse ut over det normale. Da den i tillegg kan levere kjøreglede på
høyt nivå, fin komfort, masse utstyr, glimrende drivlinjer og flott
kvalitetsfølelse til hva vi antar vil bli konkurransedyktige priser, tror vi
faktisk denne Renaulten kommer til å bli en aldri så liten overraskelse på
norske salgsstatistikker. Bilen er et friskt pust som hever både Renault og
mellomklassen.

Data
Versjon
Energy
TCe 200 7-trinns EDC
Energy
dCi 160 6-trinns EDC
Motortype
R4
turbo bensin
R4
twinturbo diesel
Motorvolum
1618
ccm
1598
ccm
Effekt
200
hk v/6000 o/min
160
hk v/4000 o/min
Dreiemoment
260
Nm v/4000 o/min
380
Nm v/1750 o/min
Girkasse
Dobbeltclutch
aut 7 trinn
Dobbeltclutch
aut 6 trinn
0-100
km/t
7,6
sek
9,4
sek
Toppfart
237
km/t
215
km/t
Forbruk
blandet (EU-syklus)
0,56
liter pr mil
0,44
liter pr mil
Utslipp
CO2
127
g/km
115
g/km
Egenvekt
1413
kg
1518
kg
Tilhengervekt
(EU)
1850
kg
1850
kg
Bagasjevolum
608
liter
608
liter
Lengde/bredde/høyde
4848/1869/1463
mm
4848/1869/1463
mm