Av Bil og Motorbloggen-redaksjonen.

Hvorfor:
Kombinasjonen av gasshydraulisk fjæring, usedvanlig skarpe vinkler og samme
motor som i den langt mer folkeikoniske Peugeot 205 GTI – dette er 80-tallet på
sitt beste.
Hva kan du få for 9.000 kroner i dag? I stedet for en litt
påkostet flatskjerm kan du skaffe deg et en av 80-tallets viktigste biler –
eller – vel i hvert fall en av de mest kantete…
Citroën BX er tegnet av Marcello Gandini, mannen som mens
han var hos Bertone sto bak biler som Alfa Romeo Montreal, Bugatti EB110,
Ferrari Dino 308GT4, Fiat X1/9, Lamborghini Countach, Diablo, Espada, Jarama,
Miura, Urraco, Lancia Stratos og Maserati Quattroporte II.
I motsetning til mange andre biler som Gandini har signert, står
nok BX igjen som et av de litt obskure resultatene av 80-tallet, en slags
bilverdenes svar på Desireless.
Det betyr ikke at BX ikke var viktig – den var faktisk på
mange måter bilen som reddet Citroën fra konkurs. Den ble introdusert som en
erstatning av den populære GS/GSA, og var en av de første bilene som vokste ut
av den nyetablerte PSA-gruppen – og delte dermed mange mekaniske med sine
Peugeot-søskenbarn.
Introdusert i 1982, en lansering som selvsagt skjedde under
Eiffeltårnet. Bilbransjen har aldri vært spesielt redd for en dose tung
symbolikk.
I 1986 fikk den en facelift, og ikke så lenge etter dukket
GTi opp. Dessverre, for noen, hadde den
mistet den digitale turtelleren og den aldeles merkelige kontrollboksen. Boksen
som inneholder det du normalt sett finner på hendler som blinklys og
lysblending, satt, eller hang, som en satellitt på venstre side av rattet.
Heldigvis hadde de ikke køddet med det 1-ekede rattet og
den gasshydrauliske fjæringen som faktisk håndterte de 120 ville hestene på en
svært sivilisert måte.
I tillegg hadde den fått bredere skjermbuer, noe som ga litt
ekstra plass til sportslige modeller, som vårt eksemplar på Finn.no.

Med en større, men minst like kantete, hekkspoiler og
sportsseter, sørget den for å gjøre unna 0-100 på under ni sekunder – slett
ikke noe å skamme seg over. For de som trengte mer plass, fantes det også en 19TRI stasjonsvogn med samme motor og sportslige tilnærming.