Hjem Nyheter Nyheter: Mercedes-Benz GLS

Nyheter: Mercedes-Benz GLS

Av David K Andersen

Skal du ha en fullverdig 7-seters SUV i det europeiske premium-segmentet, har du bare ett valg. Og det valget blir nå oppdatert og får en bokstav til i navnet. Her er nye Mercedes-Benz GLS.

Du har sikkert fått med at Mercedes den siste tiden har hatt en lettere omgjøring av modellnavnene på SUV/Crossoversiden. Noen synes kanskje det er litt forvirrende, men egentlig ryddes det opp ganske godt, og det meste er logisk. Fra nå av sier nemlig den siste av de tre bokstavene noe om hva slags størrelse vi snakker. GLA hinter til A-klasse, helt nye GLC til C, MLE til E (+ den uvanlig bøse coupeutgaven), og så blir nå da GL til GLS.

Og med hint til S-klasse, skjønner vi jo hvor dette bærer. GL var noe utenom det vanlige før – den blir ikke akkurat mindre av det nå.

På utseendet er det lettest å se forskjell i fronten, men det er mindre endringer flere steder. Større nyheter er det imidlertid under skallet.

9G-Tronic er på plass, automatkassen har som navnet antyder 9 trinn, og Mercedes lover raskere og mykere giring, samt bedre dynamikk ved aktiv kjøring og ikke minst redusert forbruk. Luftfjæringen er oppdatert, ADS med Dynamic Select regulerer blant annet kraften i demperne kontinuerlig og uavhengig for hvert hjul etter kjøreforholdene. Her kan du vente eksepsjonell fjæringskomfort. Dessuten kan du velge forhåndsinnstilte kjøremodus etter vær-, vei- og terrengforhold.

-Ansiktsløftningen styrker den ledende posisjonen til GLS i sitt segment med et oppgradert eksteriør, enda bedre kvalitet i interiøret, innovativ teknologi, forbedret kjørekomfort og sikkerhet. GLS appellerer til kunder som er ute etter imponerende romslighet for opptil syv personer med en luksusfølelse du kun forventer av en S-klasse, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør hos Mercedes-Benz Personbil.

GLS kommer med tre motorer fra starten. 350 diesel har 258 hk og 620 Nm, og er det «fornuftige» valget, mens Mercedes-AMG GLS 63 4Matic med 585 hk befinner seg i andre enden av spekteret. Mellom dem sitter 500 bensin med 455 hk og 700 Nm, for øvrig en rimelig grei beskjed om at du ikke absolutt må ha diesel for å få dreiemoment…

På utstyrssiden er selvfølgelig alt du kan tenke deg på plass. Vi snakker verdens kanskje mest avanserte aktive sikkerhetsutstyr, siste skrik fra Mercedes på infotainment og alt innen luksus.

GLS kommer til Norge i mars neste år, priser er ikke klare ennå.