Hjem Nyheter Nyheter: Alt om Toyota RAV4 Hybrid

Nyheter: Alt om Toyota RAV4 Hybrid

Av David K Andersen

I starten av 2016 kommer Toyota RAV4 som hybrid. Det skjer sammen med en omfattende facelift, og vi tror dette kommer til å bli en av de mest solgte bilene i Norge neste år. Vi har ikke kjørt den ennå, men Toyota har nå sluppet priser og info, og ordreboken er åpen. Her er hva du kan vente deg.

For å starte med facelift-delen, snakker vi her samme type oppdatering som Auris og Avensis har fått i år – altså type omfattende. Her er alt fra utseende til teknikk og elektronikk betydelig oppgradert og modernisert.

Aktiv sikkerhet
På sikkerhetssiden, er nå kamera og millimeterbølgeradar på plass som en del av den aktive sikkerhetspakken Toyota Safety Sense. Det betyr autobrems med virkning i fartsområdet 10 til 80 km/t. På kjøpet følger selvfølgelig også adaptiv cruisekontroll. I tillegg får den de andre aktive sikkerhetssystemene som for eksempel filskiftvarsler og blindsonevarsler.

Appropos kamera, er dessuten topputstyrte versjoner forsynt med slike rundt hele bilen og gir dermed around-view – på skjermen inne i bilen settes bildene fra alle kameraene sammen og viser bilen sett ovenfra med fugleperspektiv. Kjekt på trange plasser.

Ute og inne
Utvendig ser du endringene selv, de er omfattende, men grunndesignet beholdes selvfølgelig. RAV4 og Auris er av samme designskole med en i utgangspunktet litt kantete kileform som jeg synes gir bilene særpreg. Akkurat som med oppdaterte Auris, er dette nå litt avrundet og modernisert. RAV4 ser nyere ut – om den ser bedre ut en 2015-modellen, får vi vente med kommentarer på til vi ser den i virkeligheten.

Innvendig skjer det ganske mye. Nytt innhold i instrumentpanelet rett foran deg er på plass med to dype klokker for speedometer og turteller. Mellom dem kommer en 4,2-tommers TFT-skjerm som viser ting som kjørecomputer, blåtannstreaming, navi-info og mer. På nye Auris er denne meget bra, vi kan regne med det samme i RAV4.

Infotainmentsystemet Toyota Touch 2 med 7-tommers berøringsskjerm er på plass, sammen med en del nytt utstyr. Blant annet kommer toppversjonen Executive i hybrid-versjon sammen med et kraftig JBL lydanlegg.

Kvalitetsfølelsen skal være økt med større innslag av høykvalitetsmaterialer og softtouch-flater. Matt sort og nøytrale sølv-farger er også brukt i større grad for å nå dette. Instrumenter og konsoller er dessuten opplyst bakfra med en mild blåfarge. I tillegg er midtkonsoll med armelene og dørsider endret for å gi bedre komfort og brukervennlighet.

Stille
Hybriden vil naturlig nok generelt være en mer stillegående bil enn en tidligere dieselvariant, men Toyota har også gjort en omfattende jobb på generell støyisolering på oppdaterte RAV4. Gulvets isolerte overflate har økt med 55%, lydisolerende materialer har blitt plassert på flere steder enn tidligere, og dørene har ny og bedre isolasjon. Eksos-, vind- og dekkstøy skal være betydelig redusert. Antakelig er dette gjort litt fordi hybridens reduserte støynivå ville fremhevet vind- og dekkstøy, men vi kan jo ikke akkurat klage på bedre støyisolasjon – her får vi dobbelt opp!

Chassis/karosseri er forsterket med flere sveisepunkter i bærende områder. Det betyr bedre stivhet som igjen gir mer komfort og bedre kjøreegenskaper fordi hjulenes fjæringsbeveglser kan kontrolleres mer presist. For bedre styrepresisjon har tannstangen fått kraftigere festepunkter, og fjærer og dempere er oppgradert. Sistnevnte skal gi en flatere fjæringskomfort ifølge Toyota. Om det betyr mykere, stivere eller mer/mindre sportslig, må jeg bare innrømme at jeg ikke klarer å lese ut av den informasjonen vi har fått tilgjengelig. Litt gresk på engelsk skal det alltids være.

Hybrid
Den virkelig gode nyheten med denne bilen er at Hybridsystemet er basert på det vi finner i Lexus NX300h. Hvorfor er det så viktig? Jo, vi snakker SUV. Da er krefter viktig. Her er en 2,5-liters bensinfirer koblet sammen med en elektrisk motor, en generator og et 204-cellers nikkel-metall batteri (plassert under baksetet). På versjoner med firehjulstrekk er det en ekstra elektrisk motor på bakhjulene som står for driften der – altså ingen mellomaksling.

Totalt leverer drivlinjen 197 hk, nok til å skyve RAV4 fra 0-100 på 8,7 sekunder. Oppgitt forbruk på blandet kjøring er 0,49 liter pr mil, og utslippet 115 g/km. Og kanskje viktigst: Den kan trekke tilhenger på 1650 kg.

Diesel forsvinner ut av programmet, men om du skulle ha hybridskrekk, kan du fortsatt kjøpe RAV med vanlig bensinmotor. En 2-liter på 151 hk og 195 Nm med manuell eller automat.

Priser
Du har litt å bestemme deg for da du skal kjøpe nye RAV4. Det første er om du skal ha bensin eller hybrid. Det andre om du trenger firehjulsdrift eller ikke, og til slutt må du velge mellom fire ulike utstyrsnivå.

Rimeligste versjon starter på 360 500 kroner. Det er en Hybrid 2WD Life. Utstyret på den er greit med Bi-Led hovedlys, automatisk bakluke, to-sone klima, DAB+ og en hel del annet vi mer eller mindre tar for gitt i dag. Mer enn bra nok så lenge du ikke leser videre…

Skal du ha firehjuldrift starter hybriden på 399 900 i Life-nivå. Neste utstyrsgrad, Active S, er nok imidlertid å foretrekke. Da får du med viktige ting som Toyota Safety Sense med blant annet adaptiv cruise og en hel del annet. Dette er nok den fornuftige versjonen, og den koster 422 300 i hybrid med firehjulsdrift.

Toppversjonen Executive kommer på 462 900 og får i tillegg Panorama View Monitor, større hjul, JBL lydanlegg, mer avansert navi, helskinn, finere taktrekk og en god del annet. Det virker på oss som en godt utstyrt bil til attraktiv pris og jeg tenker i alle fall at skal man, så skal man.

De rene bensinversjonene har alle firehjulsdrift og her er laveste nivå, Life, droppet. De starter på 408 900 kroner og går til 463 400.