Av David K Andersen

Opel har lange tradisjoner i motorsport, spesielt innen standardvognracing (touring cars). Det er noen år siden vi så merket i en av toppseriene som DTM, men de som følger europeisk bilsport, vet at Opel både leverer Adam som fabrikkbygd rallybil og Astra i racingutgave. I disse tider presenteres en ny generasjon Astra – racingversjonen TCR er nå også klar.


De som har fulgt med noen år, synes sikkert det er fint å se de tradisjonelle Opel Motorsport-fargene i beste velgående. Dessuten er det lite å utsette på bilens utseende. Ekstremt breddede skjermer, spoilere og luftinntak, minimal bakkeklaring og så videre er sjelden feil, ei heller her. Astra TCR er fet så det holder. Selvfølgelig har alt sammen også en funksjon, Opel har jobbet mye med aerodynamikken, og både frontsplitter og bakspoiler er justerebare.

Under panseret befinner det seg en 2-liters turbomotor med 330 hk og 420 Nm. Bilen veier 1300 kg, så vi får tro den gjennom sin sekvsensielle 6-trinnskasse har bra skyv. Bremseskivene foran måler 378 mm og har seksstemplede kalippere.

Astra TCR er en «kundebil», altså er det utviklet for å selges til privatteam. Blant annet for den nye racingserien TCR (Touring Car Racing) og i løp som 24-timeren på Nürburgring. Bilen er ifølge Opel fullpakket med moderne racingteknologi, og tanken er at private team skal kunne konkurrere i toppen av klassen uten at det koster altfor mye. Prisen er satt til 95 000 Euro så helt gratis er den ikke, men det er samtidig er særdeles attraktiv pris for en fullblods racerbil som er ferdig utviklet og bygget av fabrikk. Astra TCR er tilpasset en rekke nasjonale og internasjonale regelverk og kan derfor delta i racingserier over hele verden. Opel har også tatt høyde for endringer fra FIA i 2017, slik at bilen kan brukes uforandret i mange år fremover.

En forhjulsdreven asfaltracer som dette høres kanskje ikke ut som verdens råeste bil, men de av oss som har stått «inne på skogen» under 24-timersløpet på Nübrurgring og sett utgående Astra tilsvarende denne rase forbi, kan nok forsikre om at både lydbilde og hastighet på disse bilene faller inn under den kjente kategorien «veldig rått». Vi på Bil og Motorbloggen venter nå bare på at Opel skal avholde en tradisjonell lansering inkludert prøvekjørig for oss journalister…