Tekst og Foto: Vegar Bjørge
Citroen Berlingo Multispace har kommet i ny utgave og er fortsatt smart og sjarmerende. De som for snart 20 år siden kjøpte første generasjon Multispace vil kjenne seg godt igjen i dagens modell. Det handler om det samme som før og selv om Multispace-fansen har byttet modell og kanskje merke, er den fortsatt aktuell. Jeg tok ut en 100 hk dieselutgave for å teste brukervennlighet.
Noen barnevogn har ikke jeg behov for å drasse rundt på lenger, men det er enkelt å oppdage genialiteten ved biltypen. For det er plass og utnyttelse av plass som er det smarte ved Berlingo Multispace. Innvendig har den flere smarte rom enn det man finner i den beste «Blå kläder» buksa og man har stort lasterom både bak og mellom framsetene. Ei barnevogn går inn uten at man legger den sammen og i tillegg har man plass til en god del bæreposer fra matbutikken. Perfekt familiefrakter for de som har store plassbehov og ikke vil bruke for mye penger på bil. Og det er egentlig dette Berlingo Multispace handler om: Plass og økonomi.
Selv om designet ikke er særlig spennende kan man fort like det enkle ved denne type bil. Det er ikke mange bilmodeller som leverer så mye plass i så lite karosseri. Den er nemlig ikke mye større enn en småbil. Faktisk kan Berlingo Multispace leveres som 7-seter. Den utgaven tas derimot ikke inn i Norge.
Kjøreegenskaper
Citroen Berlingo Multispace er god å kjøre selv om jeg kunne ønske meg en mer presis girkasse. Girkassen har lange steg og det blir litt som å røre i en grøtbolle. Det var det negative. Styringen er god og presis og den passer godt til den type kjøring Berlingo innbyr til. Noe av forklaringen er McPherson hjuloppheng som gir trygge og gode tilbakemeldinger selv når du kjører litt over evne. Ved litt tidlig gasspådrag i svinger kan den understyre lett, men likevel er dette fullt godkjent for en familiefrakter som lever sitt liv vanligvis som varebil. Chassiet takler ujevnheter bra og det skal store dumper til før det blir ubehagelig. Dieselmotoren drar villig fra 1500 omdreininger og er stillegående med lite vibrasjoner.
Interiør
Testbilen har lyse fine seter og står godt til den brune hardplasten. Lyst tak med glassinnlegg er også med på og gi et lyst og trivelig inntrykk innvendig. Kvalitetsfølelsen er ikke like lysende men det kan man kanskje ikke forvente av denne type bil. Lysende er alle smarte rom som man etterhvert finner, og Citroen sin Modutop gir mye plass til alt man skal ha med seg på tur. Den har du tilgang til innenfra og fra bagasjerommet. Du kan åpne bakvinduet og lett komme til rommene som er i taket. Den modulen er også mulig å ta ut så man kan utnytte full takhøyde til bagasje når det er nødvendig. Alt i alt blir man fort imponert over løsningene som bilen har og man glemmer både mangel på multifunksjonsratt og noe lave kvalitetsfølelse.
Plass
Dette er det mest positive med Berlingo. Plassen bak rattet er god og man finner en bra sittekomfort selv om jeg kunne ønsket meg et ratt man kan stille inn i lengderetning. Passasjerene har det enda bedre og særlig baksetene er fine å sitte i. Her har man god plass til bein og hode og til og med 3 voksne får plass ved siden av hverandre. Sittedynen er bedre enn i biler av samme størrelse og man får en ganske fin vinkel på kneene fordi man sitter høyt. Dette er nok plassen å anbefale om man skal kjøre i mange timer.
Helt bakerst får man plass til det meste og man har til og med plass til å gå inn i bagasjerommet. Man kan også sette inn en barnevogn uten å slå den sammen. Skal man kjøre større ting er det lett å fjerne baksetene og vips så har man en varebil. Smart og bilens sterkeste kort.
Drømmebilen for Familien?
Dette er kanskje bilen man ender opp med om alle får ha noe å si. Far stemmer på BMW 3-serie som blir nedstemt før den kommer i forslagskassen fordi den hverken har god nok plass til barnevogn, og fordi det er tungvint å få ut og inn småtrollene som sitter i barneseter. I tillegg er den selvfølgelig mye dyrere. Far må bare godta at kjøreglede ikke har noe å si. Mor stemmer for Citroen Berlingo fordi det er hun som alene oftest gjør alle innkjøpene. Alene er å ta i for hun har som regel flere av barna med seg, og når den minste er helt avhengig av barnevogn er valget av bil selvskrevent. Inn- og utlessing av barn, vogn, sykler og varer går som en lek, og når mor i tillegg betaler barna med hver sin is er også de helt enig i bilvalget. Er godt biltester Bjørge er over dette stadiet……
Økonomi
Testet bil med 1,6 liters diesel og 100 hk koster rett over kr 270 000,-. Da får man cruisekontroll, Dab radio, kjørecomputer, akuminiums felger, LED kjørelys, ryggekamera og verdens beste ryggelys som lyser opp en fotballbane når det er mørkt. Rygging om natten blir som en lek. Drivstoffforbruket er også imponerende lavt og testforbruk på 0,48 liter pr mil er strålende. Kanskje Bjørge har blitt gammel mann med hatt?
Konklusjon
Citroen Berlingo er smart og de sterkeste sidene handler om bruk. Bruk sammen med barn. Barnevogn rett inn i det store bagasjerommet, skyvedører på sidene som ikke lager merker på naboens bil ved parkeringsplassen og fine og komfortable sitteplasser bak. Bak har man også tilgang på friskluftsanlegg og bord med koppholder. Barn elsker slikt. Når man også kan krydre dette med en god styring, drivstoffgjerrig motor og bra ryggelys kan man kanskje ikke forlange mer.
De mindre gode sidene er faktisk ikke så fremtredende selv om jeg kunne ønske meg en litt tettere girkasse og noe mer fornuftig plassering av knapper og brytere. Hva skjedde med multifunksjonsratt? I stedet for knapper plassert på rattet har man to spaker som betjener cruisekontroll og multimediaanlegget. Kanskje er også prisen litt stiv?
Er dette da den beste familibilen? Nei den slår nok ikke Skoda Fabia på totalinntrykket men den er likevel mil foran mange andre når det gjelder plass og brukermuligheter. Og en kundegruppe bør absolutt vurdere Berlingo. De som har små barn og de som planlegger å få seg små barn.