Hjem Nyheter Nyheter Frankfurt 2015: Honda Project 2&4 powered by RC213V

Nyheter Frankfurt 2015: Honda Project 2&4 powered by RC213V

Av David K Andersen

Det vises fryktelig mye fint på bilmessen i Frankfurt i disse dager – nyhetene står i kø og vi gleder oss til å kikke nærmere på alle sammen da den tid kommer. Samtidig er det en helt spesiell bil som stikker seg ut for min del. Testmuligheter av denne modellen blir det nok dårlig med, men det er lov å drømme – møt Honda Project 2&4 powered by RC213V!

Dette er greia: Hvert år arrangerer Honda noe de kaller Global Design Project. Konkurransen står mellom Hondas ulike designere og designstudioer rundt om i verden. Som kjent, holder Honda på mer enn bil – de er blant annet verdens største motorprodusent med over 28 millioner enheter i året. Det er altså mange ulike designere som deltar i opplegget.

I år er det nettopp denne bilen som er vinneren, og både konsept, teknikk, design og utførelse vekker et voldsomt begjær hos en stakkars bilentusiast. Det er motorsykkel-studioet i Asaka som står for grunndesignet, mens bildesignavdelingen i Wako har hjulpet til.

Design og motorplassering er inspirert av Hondas legendariske RA272 – Formel 1-bilen fra 1965 som var den første japanske bilen til å finne et Grand Prix (Richie Ginther i Mexico). Rammen og det meste av teknikken er synlig, omtrent som på en motorsykkel. Den er 3 meter lang, men under metern høy. Og viktigst; den veier bare 405 kg.

Motoren er mildt sagt ikke mindre spesiell. Den er hentet fra Moto GP-sykkelen vi til vanlig ser Marquez og Pedrosa på. Vi snakker en 999-kubikks V4 med rødmarkering på 14 000 omdreininger. Effekten er 213 hk og motoren er koblet til en 6-trinns dobbelclutchkasse. Legg for øvrig merke til at førersetet er montert på en helt spesiell måte for å komme nærmest mulig asfalten.

Noe mer offisiell informasjon enn dette har vi ikke, men jeg har forstått det slik at ingen har kjørt bilen ennå. Honda skal angivelig imidlertid ha gitt uttrykk for at en liten serieproduksjon ikke er umulig dersom interessen er stor nok. Jeg melder meg uansett herved på som interessert!

Legg merke til finish på mekanikk og teknikk på bildene under – helt utrolig!