Hjem Nyheter Nyheter Frankfurt 2015: Renault Mégane

Nyheter Frankfurt 2015: Renault Mégane

Av David K Andersen

Renault er på gang. Ikke bare selger de som bare det her i landet, de presenterer den ene nye bilen etter den andre. Tidligere i år har vi fått crossoveren Kadjar og sett bilder av mellomklassebilen Talisman i både sedan og stasjonsvognutgave. Nå er det klart for en helt ny generasjon av Mégane – den ble vist for første gang i Frankfurt i dag.

At design er ett av trekkplastrene er ikke vanskelig å se. Proporsjonene er gode og detaljene, spesielt i for- og baklys svært moderne. Som man kan se på enkelte av bildene er akselavstanden stor – Renault sier den er større enn hos de fleste konkurrentene.

Innvendig skal føreren oppleve cockpitfølelse fra førersetet som er nytt og i toppversjoner også kommer med massasje. Kvalitetsfølelsen er ekstra vektlagt, og du finner det siste innen høyteknologi. Her er head-up display med farger, 7-toms TFT skjerm ved instrumentene og den store 8,7-tommers R-link infotianmentskjermen vi først så i Talisman på plass. Mégane blir første bil i kompaktklassen med stående touchskjerm ala Tesla og Volvo.

Bagasjerommet byr på hele 434 liter med plass og er dermed nest størst i segmentet. Siden vi snakker Renault, forventer vi i tillegg en rekke smarte løsninger innvendig. Baksete plassen har økt med 2cm og den er også blitt bredere.

Multi Sense er navnet på et kjøreprogram som lar deg velge mellom Sport, Normal, Comfort, Personlig og Eco. Her påvirkes gass og motorrespons, giring, massasje i setene og kupébelysning.

En 205-hk turbomotor sammenkoblet med en 7-trinn dobbeltclutchkasse (EDC) vil være tilgjengelig fra salgsstart. Det samme gjelder en 165-hk 6-trinns EDC. De vil inngå i et GT-sortiment utviklet i samarbeid med Renault Sport.

På lavere nivå, kommer Mégane med en diesel på 110 hk som slipper ut 86 g/km og har forbruk på 0,33 l/mil. 90- og 130-hesters versjoner kommer også av dieselen og de vil komme med automat. På bensinsiden kommer en 100-hester og en på 130. Sistnevnte blant annet samme med 7-trinn EDC.

Vi vet ikke når bilen kommer til Norge, men tipper godt ut på vårparten.