Av David K Andersen
For litt siden kunne du lese om og se skisser av Audis elektriske SUV-konsept e-tron quattro. I dag kan vi se de første bildene av det som kanskje er den første bilen til å gi Tesla hodebry.
Tallene for den helelektriske super-SUVen fascinerer utvilsomt. 50 mil rekkevidde, firehjulsdrift, 435 hk (503 hk og over 800 Nm med boostfunksjon), 0-100 på 4,6 sekunder og begrenset toppfart til 210.
Den har tre elmotorer, to på bakakslingen og en foran. Derfor blir den også firehjulsdrevet. Kraftfordelingen endres etter forholdene – ved sportslig kjøring på tørr vei, skal den eksempelvis oppføre seg tilnærmet lik en bakhjulstrekker.
Lithium-ion batteriet på 95 kWh er integrert i gulvet mellom for og bakaksling og bidrar dermed til lavere tyngdepunkt og god balanse. Adaptiv luftfjæring og firehjulsstyring bidrar også til å levere dynamiske kjøreegenskaper.
På bildene ser den stor ut, men den plasserer seg faktisk mellom Q5 og Q7 med sine 4,88 meter. Takket være aktiv aerodynamikk med elementer på panser, side og i bakenden som endrer seg avhengig av hastigheten, er luftmotstanden veldig lav (Cw 0,25) og muliggjør maksimal energiutnyttelse.
I konseptbilen er interiøret skreddersydd for fire personer, mens produksjonsmodellen mest sannsynlig blir en mer konvensjonell femseter. Bagasjerommet er på 615 liter, så den praktiske siden er godt ivaretatt.
Av annen interessant teknologi er Matrix laserlys med Matrix OLED-teknologi. Nye R8 har allerede fått laserlys, mens OLED-teknologien, er på utviklingsstadiet og vil snart lanseres. e-tron quattro er for øvrig klargjort med alle nødvendige komponenter og teknologier for autonom kjøring. Audi sier for øvrig at de første autonome produksjonsmodellene vil være på markedet om kort tid.
Produksjonsbilen kommer i salg tidlig i 2018 og det jobbes med å få biler til Norge på et tidlig tidspunkt. Det er ikke vanskelig anta at den kan bli en suksess her i landet.