Av Vegar Bjørge
Foto: Vegar Bjørge
For en uke det ble denne sommeruken i august. Jeg skulle teste nye Ford Focus ST og hadde forventninger omtrent like høye som en 6 åring før julaften. Og julaften ble det virkelig. Kjøreturer jeg aldri har opplevd før, lydopplevelser bedre enn et konsertbesøk og blikk fra tilskuere som bare Messi og Ronaldo opplever. En herlig uke på toppen av livssyklusen. Etter dette kan det bare gå nedover…..
La oss først starte med vårt første møte. Hun er så vakker at supermodeller kan gå å gjemme seg. Rød i fargen og svart innvendig. Slik de skal være. Fantastisk front hvor det sorte blir en rå kontrast til det røde. Sorte detaljer går igjen på flere steder av karosseriet og man forstår at fokuset ligger i detaljene. Farlig forførisk og jeg skjønner at denne uken kan forandre mitt liv både på godt og ondt.
Vår første kjøretur er i rolig tempo langs svingete veier på Nesodden. En og annen avstikker ned til sjøen blir det tid til, og hvor jeg enn beveger meg langs veien blir jeg lagt merke til. Av både kvinner og menn. Jeg føler meg som en bisexsuell Don Juan og er skremt. Så til de grader. Med kone og barn hjemme er det best og sæla opp hesten og komme seg på trygg grunn.
Men først en bedre middag på Aker Brygge. Akkurat som det gjorde det bedre. Ford Focus ST passer som hånd i handske i det urbane miljø. Den rød fargen mot de moderne byggene langs sjøen tiltrekker seg forbløffende mennesker i dress og kjole. Ingen er for fin for Focus ST og de fleste stopper opp og drømmer…..
En kjapp matbit og så må jeg komme meg hjem. Veien gjennom Aurskog og Bjørkelangen er heldigvis såpass øde at det går an å komme noenlunde helskinnet hjem uten de alt for store fristelsene. Likevel merker hun det så fort jeg kommer inn døren. Hun har tapt. Denne uken er oppmerksomheten mot en annen. Hun ser opphisset ut på parkeringsplassen og i det samme stjeler hun nøkkelen til min sommerforelskelse. Tilgivelse var nok vanskelig å få og jeg må bare håpe hun lar Focusen komme tilbake i god forfatning.
Timer føles som år og jeg tror jeg aldri skal få se noe av den igjen. Hun var mer enn sint og det er ikke uten grunn at jeg en gang i blandt sover med sykkelhjelm. Stakkars Fokus og stakkars meg. Etter en aldri så liten evighet kommer hun tilbake. Begge to, og det virker som de har blitt venner. Kanskje litt for gode venner. Etter blikket til min kone skjønner jeg at hun har latt seg forføre. Hun også. Og heretter vil nok min oppgave være å sjekke ut bagasjeplassen, om jeg er grei da. Hvis ikke kanskje hun dumper meg i et kjenn et eller annet sted inne på Finnskogen. Det er bare å finne frem sykkelhjelmen!
Ford Focus ST er rå i mer enn bare design og i drømme kommer kjøreturene igjen og igjen. Dansen langs smale og svingete landeveier. Er jeg litt for overivrig og snubler, tar hun kommandoen og får meg på rett vei igjen. Tempo høyere enn den raskeste tango men uten antydning til dramatikk. Om dette skyldes den forbedrede elektroniske retningsstabiliteten eller de spesielle sportsdekkene vet jeg ikke. Uansett vil hun for alltid være etset inn i hukommelsen som den ultimate opplevelsen få kan matche, både i drift og utseendet. Jeg er fortapt!
Bil
|
Ford Focus ST 2,0
EcoBoost |
Pris fra
|
451 000
|
Pris testbil
|
490 240
|
Motortype
|
R4 Turbo
|
Motorvolum
|
1999 ccm
|
Hk v/omdr
|
250
|
NM v/omdr
|
365
|
Girkasse
|
M6
|
Lengde/Bredde/Høyde
|
435,8/182,3/148,4 cm
|
Akselavstand
|
|
Vekt
|
Ca 1460 kg
|
Max tilhengervekt
|
|
Bagasjevolum
|
363 liter
|
Volum, nedlagt baksete
|
1262 liter
|
0-100 km/t
|
6,5 sek
|
Toppfart
|
248 km/t
|
Forbruk
|
0,68 l/mil
|
Utslipp CO2
|
159 g/km
|
pris testbil utfra beste tilsvarende motor- og utstyrsnivå. Alle andre fakta
hentet fra importørens nettside og regnes som produsentens oppgitte tall.
Informasjonen i tabellen kan være uriktig.