Av David K Andersen
928 innbyggere midt mellom Trondheim og Mo i Rana kan ufrivillig
dele Norge i to. Namsskogan har tre prosent av E6, men 20 prosent av
dødsulykkene de siste 20 årene! Det koster 3,5 milliarder kroner å fikse det.
dele Norge i to. Namsskogan har tre prosent av E6, men 20 prosent av
dødsulykkene de siste 20 årene! Det koster 3,5 milliarder kroner å fikse det.
Mest omtalt i senere tid er bussulykken for et drøyt år
siden, hvor en buss fra Sveits kjørte av veien og inn i en fjellvegg*. Fire
personer omkom og flere ble hardt skadd. -Vi deler Norge i to, sier ordfører
Stian Brekkvassmo (Ap) i Namsskogan. – Når trafikken stopper her, er hovedåren
mellom nord og sør brutt, og E6 er viktig for hele landet, sier han. Han kan
fortelle at bare den siste uken har det vært fem ulykker i kommunen. Fire av
dem på E6. Og det er tungtrafikken som aller mest trenger bedre og sikrere vei.
I dag må fire meter høye og 50 tonn tunge doninger klare seg som best de kan
der de vagger fra side til side på skrå og dårlig vei med centimeter-klaring på
hver side. Flere steder er ikke veien bredere enn fem og en halv meter. Trailersjåfører
og bilister stortrives ikke akkurat på denne veistrekningen, spesielt på
vinteren.
siden, hvor en buss fra Sveits kjørte av veien og inn i en fjellvegg*. Fire
personer omkom og flere ble hardt skadd. -Vi deler Norge i to, sier ordfører
Stian Brekkvassmo (Ap) i Namsskogan. – Når trafikken stopper her, er hovedåren
mellom nord og sør brutt, og E6 er viktig for hele landet, sier han. Han kan
fortelle at bare den siste uken har det vært fem ulykker i kommunen. Fire av
dem på E6. Og det er tungtrafikken som aller mest trenger bedre og sikrere vei.
I dag må fire meter høye og 50 tonn tunge doninger klare seg som best de kan
der de vagger fra side til side på skrå og dårlig vei med centimeter-klaring på
hver side. Flere steder er ikke veien bredere enn fem og en halv meter. Trailersjåfører
og bilister stortrives ikke akkurat på denne veistrekningen, spesielt på
vinteren.
Utfører kritiske oppgaver
Ikke bare veistandarden i seg selv er en utfordring. Politi
og ambulanse er utplassert langt unna og har uakseptabelt lang responstid.
Resultatet er at det lokale brannvesenet nesten uten unntak alltid er først på
ulykkesstedet. Der må de opptre som politi og helsepersonell i tillegg til sin
egentlige jobb. Og det er ikke en gang deres egentlige jobb – de fleste er
deltidsansatte eller frivillige og gjør redningsarbeidet ved siden av. Å jobbe
for trafikksikkerhet er obligatorisk i Namsskogan.
og ambulanse er utplassert langt unna og har uakseptabelt lang responstid.
Resultatet er at det lokale brannvesenet nesten uten unntak alltid er først på
ulykkesstedet. Der må de opptre som politi og helsepersonell i tillegg til sin
egentlige jobb. Og det er ikke en gang deres egentlige jobb – de fleste er
deltidsansatte eller frivillige og gjør redningsarbeidet ved siden av. Å jobbe
for trafikksikkerhet er obligatorisk i Namsskogan.
Norges største markedsplass
-På den annen side er E6 en gedigen markedsplass, så
økonomien i kommunen er helt avhengig av trafikken E6 genererer. Derfor må
kommunen gjøres attraktiv for folk på gjennomreise, samtidig som ressurser må
puttes inn i sikkerhet på veien, sier ordføreren. Han har selv har en fortid
som leder av Namsskogan familiepark med over 50 000 besøkende hvert år.
økonomien i kommunen er helt avhengig av trafikken E6 genererer. Derfor må
kommunen gjøres attraktiv for folk på gjennomreise, samtidig som ressurser må
puttes inn i sikkerhet på veien, sier ordføreren. Han har selv har en fortid
som leder av Namsskogan familiepark med over 50 000 besøkende hvert år.
Tungtrafikken bedre enn sitt rykte
En bedre og sikrere vei dreier seg både om samfunnsøkonomi
og ikke minst sikkerhet i trafikken for både trailersjåfører og andre som
ferdes. At det ikke går galt oftere enn det tross alt gjør, skyldes at
sjåførene i det store og hele er ekstremt dyktige, ellers ville det vært mye
verre, sier Brekkvassmo. Dette utsagnet
er det lett å glemme blant alt snakk om utenlandske trailere med uerfarne og
pressede sjåfører.
og ikke minst sikkerhet i trafikken for både trailersjåfører og andre som
ferdes. At det ikke går galt oftere enn det tross alt gjør, skyldes at
sjåførene i det store og hele er ekstremt dyktige, ellers ville det vært mye
verre, sier Brekkvassmo. Dette utsagnet
er det lett å glemme blant alt snakk om utenlandske trailere med uerfarne og
pressede sjåfører.
Optimisme og nye tiltak
Til tross for manglende bevilgninger til en europavei med
internasjonal standard, skjer det ting på lokalt nivå. Av utførte oppgaver er
det snakk om småting her og der som til sammen gjør en forskjell. Tiltak som at
skog og kratt fjernes inntil veien slik at sikten blir bedre er enkelt og
rimelig. Og så blir enkelte småpartier forbedret, ett etter ett. Samtidig
snakkes det om en ny tenkemåte hvor man isteden for å «kriseutbedre»
enkeltpunkter, heller gjør en skikkelig investering på lengre partier. Det skal
ifølge studier bedre sikkerheten ytterligere.
internasjonal standard, skjer det ting på lokalt nivå. Av utførte oppgaver er
det snakk om småting her og der som til sammen gjør en forskjell. Tiltak som at
skog og kratt fjernes inntil veien slik at sikten blir bedre er enkelt og
rimelig. Og så blir enkelte småpartier forbedret, ett etter ett. Samtidig
snakkes det om en ny tenkemåte hvor man isteden for å «kriseutbedre»
enkeltpunkter, heller gjør en skikkelig investering på lengre partier. Det skal
ifølge studier bedre sikkerheten ytterligere.
Trenger 3,5 milliarder kroner!
For å få en vei som tilfredsstiller dagens krav til
veistandard, er det etablert et interkommunalt samarbeid, Namdalen Samferdselskomité.
De utarbeider planer for bedre infrastruktur, der E6 er høyeste prioritet, og målet
er å stå sterkere for å få gjennom viktige saker sentralt. Kostnaden for å
utbedre E6 på strekningen Grong – Nordland grense er estimert til 3,5
milliarder kroner. Først når dette er gjennomført kan innbyggerne i Namsskogan senke
skuldrene og konsentrere seg om å beholde befolkningen og utvikle kommunen med den
flotte naturen videre.
veistandard, er det etablert et interkommunalt samarbeid, Namdalen Samferdselskomité.
De utarbeider planer for bedre infrastruktur, der E6 er høyeste prioritet, og målet
er å stå sterkere for å få gjennom viktige saker sentralt. Kostnaden for å
utbedre E6 på strekningen Grong – Nordland grense er estimert til 3,5
milliarder kroner. Først når dette er gjennomført kan innbyggerne i Namsskogan senke
skuldrene og konsentrere seg om å beholde befolkningen og utvikle kommunen med den
flotte naturen videre.
800 fiskevann på ett fiskekort
Har du lyst til å ta Namsskogan i nærmere øyesyn? Hovedattraksjonen
er Namsskogan Familiepark, der det er dyrepark og spennende aktiviteter for eventyrlystne
små og store. Stedet er svært populært og en av Nord -Trøndelags mest besøkte.
Ellers er jakt- og fiskemulighetene enorme i området. Her kan du for eksempel
få tilgang til 800 fiskevann på ett fiskekort!
er Namsskogan Familiepark, der det er dyrepark og spennende aktiviteter for eventyrlystne
små og store. Stedet er svært populært og en av Nord -Trøndelags mest besøkte.
Ellers er jakt- og fiskemulighetene enorme i området. Her kan du for eksempel
få tilgang til 800 fiskevann på ett fiskekort!
#E6SydNord
Denne artikkelen er skrevet etter en testtur av nye Hyundai
Tucson fra Oslo til Harstad på E6 utført av Bil og Motorbloggen i august 2015;
#E6SydNord. Kostnader ved turen ble delvis
dekket av Hyundai Motor Norway.
Tucson fra Oslo til Harstad på E6 utført av Bil og Motorbloggen i august 2015;
#E6SydNord. Kostnader ved turen ble delvis
dekket av Hyundai Motor Norway.
For mer informasjon om Namsskogan, se også: