Hjem Nyheter Nyheter: Mercedes-Benz E-klasse

Nyheter: Mercedes-Benz E-klasse

Av David K Andersen

En helt ny E-klasse kommer i 2016 – vi tror den vil bli presentert på Detroit-messen i januar. Mercedes har nå sluppet en del offisiell informasjon om bilens sikkerhets-systemer.

Men la oss først ta en oversikt fra ryktebørsen.

W213 som den er antatt å hete, bygger på den fleksible MRA-plattformen som både inneværende C- og S-klasse sitter på. Den vil vokse på både lengde og bredde, nesten 5 meter lang vil den bli. Med utstrakt bruk av aluminium og andre lettvektsmaterialer, er den ventet å bli opp mot 100 kg lettere enn inneværende generasjon.

Som naturlig er, sier ryktene at nye E-klasse vi følge i samme designskole som C-klasse. Det sies også at den får to ulike front-design; ett tradisjonelt og ett mer sportslig.

Under panseret ventes blant annet en ny generasjon firer-diesel med kodenavn OM654. Den er på 2 liter og er ventet å komme i to effektuttak. Nåværende bensin-firere med turbo blir også å få. En ny sekssylindret diesel skal også være underveis i løpet av 2016.

Den mest spennende motoren, er kanskje en ny rekkesekser (ja, du leste riktig) på 3 liter med kodenavn M256. Den skal ha bånd til dagens firer og være del av en modul-serie bensinmotorer som også skal gi en 1,5-liters tresylindret enhet for bruk i fremtidige versjoner av A- og B-klasse. Felles for alle nye motorer er at de blir sentrale for at Mercedes skal klare å nå det viktige målet på 95 g/km utslipp i gjennomsnitt for hele line-upen innen 2020.

En 9-trinns automatkasse vil stå for giringen, og firehjulsdrift vil bli mulig. Adaptive dempere og en videreutvikling av AirMatic vil også komme.

Så til den offisielle informasjonen om de aktive sikkerhetssystemene. Mercedes er langt framme på dette området, og nye E-klasse ser ut til å bringe gamet ennå et hakk videre.

Intelligent Drive next Level er betegnelsen på systemet som forener aktiv styring, adaptiv cruisekontroll og mer slik at bilen blir tilnærmet autonom. Altså at den kjører seg selv. Vi snakker kombinasjonen kameraer, radarer og mye data-teknologi. Ikke bare vil den følge hastigheten til bilen foran slik adaptiv cruise gjør i dag, den bil også holde filen og svinge i svingene. Det høres ut som et hjelpemiddel på komfortsiden, hvilket det også er, men også da det kommer til sikkerhet. Tenkt deg for eksempel av bilen foran må svinge unna en parkert bil langs veien som du selv ikke ser. Med dette systemet vil også din bil automatisk kunne styre unna slike hindringer. Selvfølgelig korrigert for eventuell møtende trafikk eller andre hindringer.

Bremse-assistenten, eller autobrems som de fleste nå kaller det, vil fungere slik den gjør i dag, men vil være bedre til å lese hva slags hinder du kommer opp mot. Eksempelvis om det er snakk om stillestående kø, kryssende trafikk eller fotgjengere.

Evasive Steering Assist, jobber sammen med antisladdsystemet og hjelper til å styre ved unnamanøvere. Eksempelvis i kombinasjon med autobremsen.

Car-to-X Communication betyr en ny kommunikasjons-form mellom biler, hvor det blant annet ved ulykke, sendes informasjon til andre biler med samme system i nærheten slik at de kan unngå situasjonen.

Har du en smart-telefon, vil du kunne bruke den som nøkkel til å låse opp og kjøre bilen med, men ennå kulere: Du vil kunne parkere bilen i trange luker mens du står på utsiden og bruker telefonen som fjernkontroll!

Multibeam Headlights, er fremtidens lysteknologi, og består av 84 ulike LED-lys dioder i frontlysene som hele tiden tilpasser seg miljøet rundt, slik at du alltid har optimalt lys for enhver situasjon uten å blende medtraffikkanter. Opel kommer for øvrig med samme system – de vil gjøre nær- og fjernlysbryteren overflødig og skal gi betydelig bedre lys i alle situasjoner.

På passiv sikkerhet er det også fremskritt i nye E-klasse. Pre-Safe Sound lager en spesiell lyd-frekvens rett før sammenstøt som trigger en muskel som igjen lukker øret. Lyden fra selve kollisjonen vil dermed høres mye svakere.

Pre-Safe Impuls Side blåser opp sidestøtten i setet før kollisjon. Både for å hindre at du sitter for nære døren, men også for å sørge for at du sitter mest riktig i forhold til airbags og beltestrammere. Airbagger i sikkerhetsbelte som på S-klasse kommer også.

Er det flere enn jeg som er imponert? Vi gleder oss til denne bilen!