Av Vegar Bjørge
Foto: Audi
Man skal være bilinteressert for å se når Audi gjør noe med sine modeller. Det er forsiktig forandring av et design som allerede er godt likt. De fleste synes vel også Audi-design er moderne. Derfor er det ikke helt det store å se etter når ny Audi A4 avdukes, men nyhetene er store under skalet. Likevel er det verdt å merke seg nye lykter og grill i fronten. Hjulbuene har blitt en anelse kraftigere sammen med sidelinjer som har blitt skarpere. Bakenden er forsiktig retusjert. Fortsatt skal man kjenne igjen en Audi når man ser den.
Under panseret finner man forskjellige diesel- og bensinmotorer med effekt fra 150 hk og opp til 272 hk. Etterhvert kommer også S og RS-versjoner og da er effekten atskillelig høyere. Kanskje det nå blir 2,0 TFSi som blir den mest populære her til lands? Da vil man ha 190 hk til rådighet og Audi lover drivstofforbruk som en liten motor. Ellers får man også en 1,4 TFSI motor på 150 hk. Dieselalternativet er blant annet en 2,0 liters TDI som leveres med 150 hk eller 190 hk. Et utslipp på 95 g/CO2 pr km lover bra, både for drivstofføkonomien og det norske avgiftsystemet.
I størrelse har A4 vokst med noen få centimeter og måler nå 4,73 m fra fanger til fanger. Akselavstanden har vokst til 2,82 m og den økte avstanden gir bedre plass innvendig. A4 Avant laster 505 liter bagasje med setene oppe og om man feller de ned kan man ha opp til 1510 liter bagasje med seg på tur. Selv om den har blitt større klarer Audi å slanke vekten med opptil 120 kg.
Understellet er nytt og man kan få variabel demperegulering som gir deg muligheter for å heve eller senke karosseriet. Valgene komfort eller sport gir deg forskjellige kjøreopplevelser og dette er ikke vanlige for en Audi-kunde. Tilhengervekt er inntil 2100 kg. Imponerende!
Alt av førerassistentsystemer leveres, og i tillegg skal alt oppleves som førsteklasses som alt i en slik bil skal være. Matrix-LED belysning er selvfølgelig tilgjengelig så man ser klart også om natten. De reisende kan nyte 3D musikk fra det påkostede Bang & Olufsen anlegget mens de lader sine telefoner trådløst i den nye Audi telefonboksen. Ellers er interiøret nytt og man kjenner igjen mange elementer fra nye Q7. Audi A4 kommer til Norge i november og forhandlerne tar imot bestillinger fra september.