Av Vegar Bjørge
Foto: Alfa Romeo
Så er endelig ventetiden over. Alfa Romeo Giulia er her. 4 år har gått siden vi sa farvel til den vakre 159. Vi trodde erstatteren var rett rundt hjørnet. Det var ikke tilfelle, men den som venter på noe godt venter sjelden forgjeves.
Fronten er tydelig Alfa Romeo. Grillen er klassisk treangelformet, i tillegg kjenner vi også igjen felgene som typisk Alfa Romeo. Ellers er det runde, sportslige former som gjelder. Om dette er vellykket tror jeg vi overlater til hver enkelt og mene noe om, men det er liten tvil om at den må ose av kvalitet og styrke om den skal hamle opp med det beste fra Tyskland og England.
Teknikken er viktig og denne gangen satser Alfa Romeo på trekk bakfra. Dette er bra og lenge siden Alfa Romeo gjorde. De har i mange ti-år sverget til trekk foran. Chassiet er helt nytt men man finner nok en hel del Maserati-deler og likheten med Ghibli er tilstede. Vekt har vært avgjørende og mye av chassiet og andre viktig komponenter er bygd av aluminium. aluminiumkompositter. kullfiber og plast. Resultatet er en vektfordeling på 50/50 og vekt rundt 1450 – 1500 kg. Eksakte opplysninger rundt vekt har foreløpig ikke Alfa Romeo kommet med.
Toppversjonen får Ferrari-motor på 3,0 liter og 510 hk. Sprinten til 100 skal gå unna på 3,9 sekunder og vekt/effekt forholdet skal være 1 hk pr 3 kg. Kraften sendes til bakhjulene og 4 forskjellige kjøreprogrammer står til førerens disposisjon. C63 AMG, M3 og RS4 har dermed fått en ny konkurrent: Giulia QV (Quadrifoglio Verde).
Hva slags andre motorer som kan velges i Giulia fortalte ikke Alfa Romeo i denne omgang, men utvalget bør inneholde en diesel versjon og et par bensinversjoner. Giulia skal ha klasseledende styring, et chassi som elsker svinger i tillegg til bremser i sportsbilklasse, takket være et innovativt elektromagnetisk system som kombinerer stabilitetskontroll og bremseservo. Når vi får teste bilen vet vi ikke, heller ikke når den er klar for levering. Forventet debut bør være Frankfurt-salongen til høsten.