Av David K Andersen
Foto: Toyota |
For 83. gang arrangeres denne helgen 24-timersløpet på Circuit de la Sarthe. Du har Monaco Grand Prix, du har Indy 500, og så har du Le Mans – de tre store. Årets løp kan bli ett av de mest spennende i historien – her er oversikten du bør sitte med før start!
Dette er Le Mans
24-timersløpet i Le Mans er det eldste gjenlevende langdistanseracet. Løpet ble første gang arrangert i 1929 i byen Le Mans som ligger vest i Frankrike. Kort fortalt, er det den bilen som kjører lengst (flest runder) på 24 timer som vinner. Løpet starter kl 15 lørdag ettermiddag, målflagget går ett døgn senere.
Hver bil har tre førere som bytter på gjennom løpets gang. Selv om Le Mans er kjent for sine sinnssyke hastigheter, blant annet på langstrekken «Mulsanne», dreier det seg like mye om en balansegang mellom det å unngå ulykker, så få som mulig depotstopp og mekanisk holdbarhet. På grunn av dette er løpet ekstremt krevende. Seier betyr ikke bare ære og berømmelse – Le Mans er noe mer. Det er en test av soliditet og utholdenhet, taktikk og strategi, team-ånd og samhold, testing av nye oppfinnelser og bidrag til utviklingen av bedre gatebiler. Derfor legger de fabrikkene som stiller til start ned enorme ressurser. Å gjennomføre, og ennå viktige – å vinne – gir ringvirkninger på flere nivå enn noen annen bilsportgren. Dette er den tøffeste og mest krevende oppgaven en bilprodusent kan ta på seg.
Foto: Toyota |
Klassene
LM P1 er klassen for de raskeste bilene. Her deltar i år til sammen 14 biler fra Toyota, Porsche, Nissan og Audi. Reglene for hvordan bilen skal bygges er svært frie, hvilket resulterer i fullstendig ulike tilnærminger og konsept. Mer om det lenger ned. Minimumsvekten er 850 kg (870 for hybrider) og motorene kan ikke være større en 5,5 liter. Ellers er alt lov – med og uten turbo, tohjulstrekk eller firehjulstrekk, fritt antall sylindre og så videre.
LM P2 er beregnet på private team uten bilfabrikkenes enorme ressurser i ryggen. Dette er den største klassen i årets løp med 20 biler til start. Også her protoyper. Ett av triksene for å holde kostnadsnivået nede og samtidig føre Le Mans-arven om salig blanding av profesjonelle og amatør-førere videre, er at hver bil må ha minst èn ikke-profesjonell fører. Bilene kan være både åpne og lukket, og det er pris-tak på hvor mye chassisene kan koste, samt begrensninger på hvilke motorer man kan bruke. Minimumsvekt er 900 kg, maks tankstørrelse er 75 liter og det kan enten kjøres med turbomotorer på maks 6 sylindre og 3,2 liter, eller sugemotorer på maks 8 sylindre og 5 liters volum.
LM GTE Pro er klassen hvor biler slik vi kjenner dem fra vanlige veier stiller. Klassen for GT-biler har sterke tradisjoner helt tilbake til 20-tallet i dette løpet. Den gang ble ofte bilene hjulkjørt på vanlig vei til løpet. Slik er det selvfølgelig ikke i dag, men GTE-bilene er til dels like sine gateregistrerte søsken. Minst 200 biler må ha blitt produsert, og bilene må ha samme karosseriform og samme konfigurasjon på motor og drivverk. Fra Aston Martin, Corvette, Porsche og Ferrari, stiller 9 biler til start. Bilene har minimumsvekt på 1245 kg, maks tankstørrelse på 90 liter og kan ha maks 4 liters motorvolum med overlading og 5,5 uten. I denne klassen deltar fabrikkteam og bilene kjøres av profesjonelle førere.
LM GTE Am er som navnet antyder ment for amatør-førere (ikke ta ordet amatør helt bokstavelig…). Reglene er ganske like Pro-klassen, men bilene er gjerne ikke like optimalisert og førerne ikke like anerkjente. I Le Mans er som kjent ikke alltid fart det eneste som teller. Dermed pleier disse amatørene ofte å blande seg med de profesjonelle da resultatlistene er klare.
Garage 56 er klassen for forsøksbiler og nye konsepter. Her tillater arrangøren at biler som ikke fyller reglene i noen av de andre klassene likevel får delta. Nissans berømte Deltawing, kjørte blant annet i denne klassen. I år er det dessverre ingen deltakere i Garage 56, men det ryktes å være spennende ting på gang til 2016.
Dette er LM P1-bilene
Forhjulsdrift, firehjulsdrift, V8, firere, elmotorer og ulike fasonger. De fire store er kreative i tilnærmingen og utnytter det frie reglementet på høyst ulike måter:
Toyota TS040 Hybrid
Toyota Gazoo Racing, som teamet nå heter, kjører en 3,7-liters V8 uten overlading. I tillegg har den elmotororer (som også fungerer som generatorer) både foran og bak, og firehjulsdrift. Energien samles i supercapasitors fremfor batterier, og bilen yter til sammen 1000 hk.
TS040 vant både førermesterskapet og fabrikkmesterskapet i World Endurance Championship i fjor. For 2015, er det aerodynamiske oppgraderinger, mindre vekt og tunet hjuloppheng.
Bil nummer 1 kjøres av Anthony Davidson, Sebastien Buemi og Kazuki Nakajima. Bil nummer to av Stephane Sarrazin, Mike Conway og Alex Wurz.
Oppsummering: Bilen er kraftig oppgradert fra i fjor. I 2014 var Toyota svært nære da de ledet over halve løpet før det oppsto tekniske problemer. Audis stabilitet og erfaring og det faktum at Porsche har vært ekstremt raske i årets kvalifisering er største skjær i sjøen.
Porsche 919
Bilen har en særdeles uvanlig motortype: Toliters V4 med turbo. Den driver bakhjulene, mens forhjulene får kraft fra elmotorer. Det er også montert en elmotor mellom V4eren og girkassen. Energi samles både gjennom bremsing og via eksosen – den lagres i en lithium-ion batteripakke sentralt montert i bilen.
Porsche er det mestvinnende merket i Le Mans-historien med 16 seiere (Audi har 13). Etter mange års fravær i toppklassen kom de tilbake i fjor, men hadde både tekniske problemer og litt utfordringer med farten.
Bil nummer 17 er rød og kjøres av Mark Webber, Brendon Hartley og Timo Bernhard. Bil nummer 18 er sort og kjøres av Romain Dumas, Neel Jani og Marc Lieb. Bil nummer 19 er hvit og kjøres av Nico Hulkenberg, Earl Bamber og Nick Tandy.
Oppsummering: Porsche sier de har gjort enorme oppgraderinger. Farten under kvalifiseringen kan bety at 919 blir årets overraskelse. Om den holder!
Audi R18
Dette er dieselbilen. Motoren er en midtmontert 4-liters V6 på 550 hk som driver bakhjulene. Et 270-hesters energigjenvinningssystem henter kraft fra bremsing, lagrer den i et svinghjul og så leverer den til forakselen.
R18 har hatt komplett suksess hvert år siden debuten i 2011 og er Le Mans-eksperten fremfor noen.
Bil nummer 7 kjøres av Marcel Fassler, Andre Lotterer og Benoit Treluyer. Bil nummer 8 kjøres av Lucas di Grassi, Loic Duval og Oliver Jarvis. Bil nummer 9 kjøres av Filipe Albuquerque, Marco Bonanomi og Rene Rast.
Oppsummering: Audi sier de har gjort ytterligere endringer for å senke forbruket. Med all erfaring og ekspertise, er Audi selvskreven seierskandidat. Men kan ha blitt innhentet av konkurrentene.
Nissan GTR-LM Nismo
Som om ikke variasjonen blant bilene over er tilstrekkelig, slår Nissan til med noe av det rareste og meste spennende vi har sett siden… vel… Nissan Deltawing. Under panseret sitter en 3-liters twinturbo V6. Ikke noe merkelig der. Det utrolige, er at bilen har forhjulsdrift. Høres helt rart ut, men Nissan sier konfigurasjonen har så store aerodynamiske fordeler for designet, at det veier opp for eventuelle ulemper. Ved hjelp av uvanlig plassering av komponenter i bilen, har de kunnet konstruere en stor vindtunnel som går gjennom hele – inn foran og ut bak. Det gir større kontroll på luftstrøm og downforce. Et energigjenvinningssystem henter kraft fra forakselen og fordeler den til alle fire hjul. Bensinmotoren har rundt 500 hk. El-driften omtrent det samme.
Bil nummer 21 kjøres av Tsugio Matsuda, Mark Shulzhitskiy og Lucan Ordonez. Bil nummer 22 kjøres av Harry Tincknell, Lax Buncombe og Michael Krumm. Bil nummer 23 kjøres av Max Chilton, Jann Mardenborough og Olivier Pla.
Oppsummering: Nissan sier de vil gjøre et respektabelt resultat. Sjansene for topp-plassering er nok ikke de største, men i Le Mans vet man aldri. Og Mazda, som er det eneste japanske merket som har vunnet Le Mans, stilte også med et temmelig uvanlig konsept i sin tid.
Slik følger du Le Mans
- Autosport.com har en glimrende live-feed som oppdateres konstant. Den er i tillegg til å være svært informativ, også tidvis festlig takket være gode bidragsytere med glimt i øyet.
- 24h-lemans.com er løpets egen side. Her er det blant annet nyheter og livestreaming.
- Sjekk ut Toyota, Porsche, Audi og Nissan sine motorsportkontoer i sosiale medier – spesielt på Twitter. De vil oppdatere hele tiden.
- Eurosport sender live på TV og Eurosport Player.
Bil og Motorbloggen reiser nedover for å overvære løpet, men vil ikke klare å konkurrere på nyheter, så vi anbefaler deg å følge listen over. Vi skal imidlertid forsøke å gi noen stemningsrapporter, blant annet på Facebooksiden vår og på Instagram.