Av Vegar Bjørge
Foto: BMW
Etter debuten på Paris Motorshow i 2008 har BMW X1 gått fra suksess til suksess. Nå er det tid for fornyelse av modellen som startet en ny klasse og som har blitt solgt i 730 000 eksemplarer. Både Mercedes og Audi ble tatt litt på sengen og kom senere i gang med sine kompakte SUVer. Når nå BMW fornyer sin X1 gjør de det ordentlig. I utgangspunktet vil nå denne bli en framhjulsdreven bil men i Norge bestiller nok de fleste bilen med trekk både foran og bak. Utvendig må man kunne si at forandringene er moderate og man kjenner igjen trekk fra storebrødrene X3 og X5. I fronten er det nye lykter, som nå leveres i full LED om ønskelig, og en mer markert grill, som er mest fremtredende. Bakparten har også fått justert litt på lyktene sine i tillegg til små forandringer her og der. Alt i alt så kjenner du igjen bilen som en BMW men det er ikke sikkert du klarer å skille den fra sine brødre.
Innvendig har plassen blitt bedre takket være at bilen har blitt noe høyere enn utgående modell. Dette gir bedre plass til både førere og passasjerere. Bagasjeplassen har økt med 85 liter til fullt akseptable 505 liter. Nå kan man reise på ferie med en liten SUV fra BMW. Man kan felle setene bak i 40:20:40 og flytte de fremover eller bakover etter hvor man ønsker best plass. Max bagasjeplass er 1550 liter med baksetene nedfelt. Interiøret er ellers av høy kvalitet og bak rattet setter man fort pris på den førerorienterte cockpiten. Bilen er godt utstyrt men om man ønsker mer skreddersøm kan man velge mellom utstyrsversjonene Advantage, Sport Line, xLine og M Sport.
Under panseret finner man den nye generasjonen motorer med 4 sylindrer. 3 bensinutgaver og 3 dieselutgaver. Nytt for modellen er at den leveres med forhjulsdrift i modellen sDrive 20i og sDrive 18d. Førstnevnte med 192 hk og denne motoren kan man også få med drift på alle 4, da som xDrive 20i. Minste dieselen har 150 hk, og skal man ha flere hjul med drift og kakling under motoren, må man velge xDrive 20d eller xDrive 25d. xDrive 20d vil nok bli bestselgeren her til lands og da får man en motor som yter 190 hk og 400 nm. Den store dieselmotoren yter 231 hk og da har man et dreiemoment på gode 450 nm. Forbruket på dieselmodellene ligger mellom 0,43 og 0,52 etter EUs kjøresyklus. Det finnes også en større bensinutgave som heter xDrive 25i med 231 hk. Felles for alle 6 utgaver er at de har et motorvolum på 2,0 liter. Vi kan vel gjette oss til at det om en stund dukker opp en 3 sylindret motor i denne bilen.
Det er liten tvil om at premiumsegmentet for små SUVer er stort og BMW tar nok en stor andel av dette markedet med sin nye X1. Selvfølgelig oser det premium lang vei både utvendig og innvendig og to oppdaterte girkasser skal også gi føreren det lille ekstra. Som standard sitter det en 6 trinns manuell kasse i alle modellene, men man kan få en 8 trinns Steptronic automatkasse om man betaler for det. Begge alternativene er i en klasse for seg. BMW X1 kommer til Norge i oktober. Prisene er foreløpig ikke klare.