Av David K Andersen
Om ikke lenge kan du ta bussen til nærmeste Ford-forhandler, skrive navnet ditt nederst på et ark og svinge ut porten i en splitter ny Mustang. Så vel blir det nok ikke med nye Chevrolet Camaro, men dette er en spennende nyhet. 16. mai var det premiere for sjette generasjon ponycar fra Chevrolet.
Etter å ha visnet litt med fjerde generasjon på 90-tallet, kom Chevrolet sterkt tilbake med femtemann i 2010. Ikke min favoritt, jeg syntes den var klumpete og så tung ut. Men Z28 fra 2014 med 7-liters LS7 motor fra Corvette Z06 med 505 hk, manuelt gir, lavere vekt og en rekke andre oppgraderinger er likevel en favoritt som har fått masse bra omtale.
Nå er det altså klart for en helt ny generasjon. Med base i Cadillac ATS (BMW 3-serie konkurrent), blir nye Camaro nettere og ikke minst over 90 kg lettere. Som med Mustang, blir også Camaro å få med turbofirer. Den får 275 hk og skal gjøre 0-100 under 6 sekunder. Neste på stigen er en V6 på 335 hk, mens foreløpig range-topper blir Camaro SS med en LT1 6,2-liters smallblock V8 på 455 hk og 617 Nm.
For første gang blir SS å få med Magnetic Ride Control, altså elektronisk styrte dempere. Med multilink bakhjulsoppheng og lavere vekt, lover Chevrolet en langt sportsligere bil enn tidligere. Tatt i betraktning at selv europeiske motorjournalister kan være tilnærmet villige til å anbefale Corvette over Porsche 911 fordi den er så rå å kjøre, blir det spennende å se hvor bra nye Camaro er.
Utseendet er betydelig slankere enn tidligere, men ikke mindre ekstremt. Jeg hadde ikke blitt lei meg av ennå slankere linjer, men dette ser bedre ut enn tidligere. Innsiden er veldig kul, legg blant annet merke til de laft plasserte luftutslippene!