Av Vegar Bjørge
Foto: BMW
BMW 3-Serie fyller 40 år og har satt standarden for hvordan en sporty premiumbil skal være. Konkurrenter fra Mercedes, Audi, Cadillac og Volvo har i mange år prøvd å vippe modellen fra Bayern av titteltronen uten helt å lykkes. De skal nok fortsatt måtte jobbe flere skift om dagen skal de få det til. BMW kommer nå med en facelift på nåværende modell, Forandringene er små og man skal være mer enn middels interessert i biler for å få de med seg. Fronten får større luftinntak i spoiler og nye lykter, mens bak har den nye led-lykter og støtfanger.
Man tilbyr nå 3-serien med 11 forskjellige motorer så det skal være mulig å finne sin favoritt. Største nyhetene kommer nettopp under panseret og nå kan man få sin 3-serie med 3-sylindret motor. Størst utvalg er det fortsatt i 4 sylindrede motorer, mens det fortsatt også er mulig å utstyre sin favoritt med en sprek 6 sylindret om det skulle være ønskelig. Felles for alle motorene er at forbruket er redusert. De 4 bensinmotorene og 7 dieselmotorene har fått en reduksjon i forbruk på 11 % i gjennomsnitt. Toppmodellen er en 340i med 326 hk, og dette er eneste bensinmodell med R6er under panseret. På dieselsiden er det 335d som er toppmodellen med 313 hk. Denne skal gjøre 0-100 km/t på 4,8 sekunder, 4 tideler bedre enn 340i. Storselgerne blir 316d, 318d, 320d og de minste bensinalternativene. 320d har et CO2-utslipp på lave 99 g/km. Neste år får vi 330e, en ladbar hybrid med en samlet effekt på 252 hk og et gjennomsnittsforbruk på 0,21 l/mil. Selvfølgelig vil det også bli et godt utvalg av xDrive. BMW selger flere 4-hjulstrekker enn bakhjulstrekkere.
14 millioner 3-serier har blitt solgt og den står øverst på ønskelista hos mange. Vi har samlet en del bilder av eldre modeller lenger ned i bildeserien.