Av David K Andersen
Foto: Nissan
2015 er det store småbilåret med helt nye modeller fra fire av de store merkene. På Genève-messen meldte Nissan seg også på. Riktignok med en konseptbil som nok ikke er umiddelbart klar for veien, men det er ting med Sway som gjør den ganske interessant. Derfor tok vi en nærmere kikk, selv om nyheten ikke er rykende fersk lenger.
Nissan Micra har i perioder vært svært populære småbiler, blant annet avhjulpet av friskt design. Jeg har ikke kjørt inneværende generasjon og har ikke noe negativt å si om den, men den florerer jo ikke helt i toppen av salgsstatistikken. Kanskje er den litt for anonym.
Og det er det kule med Sway. Den er overhode ikke anonym. Derimot virker det som om Nissan har tenkt å flytte spillet til neste nivå med denne bilen. Det er forfriskende i et segment som de siste årene har konsentrert seg mer om å herme klassen over på utstyr og plass fremfor å skape nye designretninger og komme med innovative løsninger.
Qashqai og Juke har vært oppsiktsvekkende suksessrike de siste årene, Nissan sier de har brukt samme radikale tankegang når de nå tar for seg småbilklassen. Sammenliknet med konkurrentene byr Sway på en langt tydeligere grill og betydelig mer markerte linjer. Siden Chris Bangle til manges store forferdelse begynte å brekke opp de store flatene på siden av bilen (BMW E60 5-serie) for godt over 10 år siden, har ulike forsøk på det samme stadig blitt mer hot. Ikke alt er like vellykket, men Sway er noe av det beste jeg har sett. Sjekk linjene som starter i grillen og går over panseret, for så å bøye seg ut og ned under speilene før den går opp igjen og avsluttes i baklyktene. Den både rammer inn frontlysene på en annerledes måte og ikke minst møter den den hevede linjen over kanalen før den forsvinner ut. I samme prosess fremheves for og bakskjermer. Merk også den unike rammen under glasstaket.
På innsiden sier Nissan at designerne har funnet inspirasjon fra industridesign og at farger og materialvalg har vært viktige for sluttresultatet. Her er det mye som virkelig skiller seg ut. Se hvordan de to instrumenttavlene sitter i aluminiumsbøtter, hvordan rattet er sportslig uten å være klumpete og overdesignet og ikke minst integrasjonen av infotainmentskjermen. Legg også merke til de store kontrollhjulene til klimaanlegget og girspaken.
At vi ikke har fått vite noe særlig om motorer, drivlinjer, plattformer og slike ting tyder nok på at Sway er en god stubb unna produksjon. Det samme gjelder for så vidt selvmordsdørene – det skal nok litt til før vi ser det på veien. Men det er lov å håpe, med Juke viste de at de turte. Her er det bare å kjøre på Nissan!