Av Vegar Bjørge
Foto: Volkswagen
At Volkswagen kommer med flere variasjoner på Passat er ingen overraskelse og at det da er Alltrack som står klar i Geneve er nesten en selvfølge. Alltrack har 27,5 mm høyere bakkeklaring enn standard Passat Stasjonsvogn og kan fås med 5 motorer mellom 150 hk og 240 hk. Offroad-program er standard som gir deg hjelpesystemer som bedrer offroadegenskapene. Hvis du har behov for å dra tung henger kan Alltrack ha inntil 2,2 tonn festet på kula og Trailer Assist gjør manøvrering enklere.
Jeg er ikke stor fan av disse liksom terrengbilene, men liker designet på Passat Alltrack. Den stikker litt ut i forhold til standard Passat og den er tøff i fargen på bildemodellen. Det er ikke tvil om at folk liker å kle seg i plastikk, og Alltrack har både fått front, side og bakpart innkledd i passe mengder av det herlige materialet.
Under panseret kan man velge blant 2 bensinmotorer og 3 dieselmotorer. TSI-motorene leverer 150 hk eller 220 hk, mens TDI-motorene starter også på 150 hk, men kan også leveres med 190 hk og 240 hk. 6-trinns manuell girkasse gjelder for de to med 150 hk og 6-trinns DSG-kasse for de sterkere. Femte generasjon Haldex All Wheel Drive System er standard. Premiere for Passat Alltrack er på Geneve-utstillingen nå i mars mens den er leveringsklar i løpet av høsten.