Av Vegar Bjørge
![]() |
Skoda og 4-hjulstrekk er populært Foto: Skoda |
Januarsalget er over også for bilbransjen og tallene viser dramatisk endring for flere importører. Volkswagen var desidert størst i 2014 og om man legger årets januartall til grunn, ser det ut til å bli et enda bedre år for tyskerne i 2015. Hva sies om en vekst på over 50 %? Og det er ikke fra lave salgstall, men altså fra gode 2014-tall. Lexus øker med 107 % mens Jeep sine tall ble pluss 357 %. Likevel er Volkswagen sine tall mer imponerende. Fra fjorårets 1360 biler har de nå økt til 2057 biler. Dette er en markedsandel på nesten 20 %! Forklaringen heter Golf og den nye Passaten. Golfen har solgt alene 1365 biler og er allerede på god vei til å bli Norges mest solgte bil også i 2015.
Mens det går bra for noen, så går det desto dårligere for andre, og det er her vi finner noen dramatiske tall. Volvo går over 50 % tilbake og er ute av topp 10-lista, men enda verre er det for Audi. 52,3 % tilbake og en svak 13. plass. Heldigvis er en ny A4 på gang som også kommer som hybrid. Peugeot går også mye tilbake. Foreløpig er ikke 308 den suksessen som Peugeot håpet på, men med en ny automat-kasse til 1,6 liters diesel-utgaven kan det kanskje bedre seg. BMW, Mazda, Suzuki og Subaru er andre som har gått mye tilbake. I denne kategorien kommer også Tesla, som har en tilbakegang på 46,2 %. Det er nå flere gode el-biler på markedet, og da er det naturlig at Tesla ikke klarer å holde oppe høye salgstall på en forholdsvis dyr modell. Flere modeller kommer fra denne kanten så avskriv ikke Tesla enda.
![]() |
Opel har en etterlengtet økning i januar. Nå er også Ny Corsa hos forhandlerne så våren kan bli spennende for Opel. Foto: Opel |
Om du har fulgt med en stund på bilstatistikken i Norge har du sikkert lagt merke til nedgangen hos Opel. Denne har snudd i og med januar 2015 og la oss håpe dette fortsetter. En liten økning på 3,8 % er sikkert velkomment hos importøren og med flere nyheter i anmarsj kan det bli flere oppturer hos Opel.
El-bilsalget står snart for 20 % av alt salg av biler i Norge. Dette er imponerende og det virker som om det må endringer i regelverket før salget dabber av. Nå er det mye el-biler rundt de store byene i Norge og det spørs om ikke de må ut av kollektivfeltet om ikke så lenge. Subsidiene på avgifter er også ganske store, og når det selges over 2000 el-biler hver måned, utgjør dette en stor sum av tapt inntekt til statskassen.
![]() |
Ford Mondeo kommer både med hybrid-drift og 4-hjulsdrift til gode priser. Foto: Ford |
Diesel-andelen har sunket til 43,7 % og den er helt sikkert på vei lenger nedover. Mange nye bensinmotorer er så effektive at de snart konkurrerer mot dieselmotorer. Når man i tillegg får en mer komfortabel gange bør valget etterhvert bli enkelt. Bensin fremfor diesel! Det er kanskje en del som stusser over at CO2-utslippet på bensinbiler solgt i januar er i snitt så lavt som 118 g/km mens det på dieselbiler i samme periode er på 133 g/km? Dette er også ganske opplagt ettersom de fleste tunge SUVer selges med dieselmotorer.
Tall for i år |
Tall for i fjor
|
Endring i %
|
|
|||||||
Denne mnd
|
Hittil
|
Denne mnd
|
Hittil
|
Denne mnd
|
Hittil
|
|||||
Bilmerke
|
Ant
|
%
|
Ant
|
%
|
Ant
|
%
|
Ant
|
%
|
%
|
%
|
TOTALT
|
10 523
|
100
|
10 523
|
100
|
11 385
|
100
|
11 385
|
100
|
-7,6
|
-7,6
|
1.
Volkswagen |
2 057
|
19,5
|
2 057
|
19,5
|
1 360
|
11,9
|
1 360
|
11,9
|
51,3
|
51,3
|
2.
Toyota |
1 372
|
13,0
|
1 372
|
13,0
|
1 501
|
13,2
|
1 501
|
13,2
|
-8,6
|
-8,6
|
3.
Nissan |
848
|
8,1
|
848
|
8,1
|
872
|
7,7
|
872
|
7,7
|
-2,8
|
-2,8
|
4. BMW
|
649
|
6,2
|
649
|
6,2
|
919
|
8,1
|
919
|
8,1
|
-29,4
|
-29,4
|
5.
Ford |
593
|
5,6
|
593
|
5,6
|
601
|
5,3
|
601
|
5,3
|
-1,3
|
-1,3
|
6.
Mercedes |
543
|
5,2
|
543
|
5,2
|
531
|
4,7
|
531
|
4,7
|
2,3
|
2,3
|
7.
Mitsubishi |
502
|
4,8
|
502
|
4,8
|
389
|
3,4
|
389
|
3,4
|
29,0
|
29,0
|
8.
Skoda |
473
|
4,5
|
473
|
4,5
|
521
|
4,6
|
521
|
4,6
|
-9,2
|
-9,2
|
9.
Mazda |
393
|
3,7
|
393
|
3,7
|
610
|
5,4
|
610
|
5,4
|
-35,6
|
-35,6
|
10.
Peugeot |
373
|
3,5
|
373
|
3,5
|
661
|
5,8
|
661
|
5,8
|
-43,6
|
-43,6
|
11.
Volvo |
321
|
3,1
|
321
|
3,1
|
654
|
5,7
|
654
|
5,7
|
-50,9
|
-50,9
|
12.
Kia |
315
|
3,0
|
315
|
3,0
|
236
|
2,1
|
236
|
2,1
|
33,5
|
33,5
|
13.
Audi |
302
|
2,9
|
302
|
2,9
|
633
|
5,6
|
633
|
5,6
|
-52,3
|
-52,3
|
14.
Suzuki |
284
|
2,7
|
284
|
2,7
|
401
|
3,5
|
401
|
3,5
|
-29,2
|
-29,2
|
15.
Hyundai |
283
|
2,7
|
283
|
2,7
|
217
|
1,9
|
217
|
1,9
|
30,4
|
30,4
|
16.
Opel |
273
|
2,6
|
273
|
2,6
|
263
|
2,3
|
263
|
2,3
|
3,8
|
3,8
|
17.
Citroen |
202
|
1,9
|
202
|
1,9
|
187
|
1,6
|
187
|
1,6
|
8,0
|
8,0
|
18.
Lexus |
137
|
1,3
|
137
|
1,3
|
66
|
0,6
|
66
|
0,6
|
107,6
|
107,6
|
19.
Renault |
127
|
1,2
|
127
|
1,2
|
74
|
0,6
|
74
|
0,6
|
71,6
|
71,6
|
20.
Honda |
118
|
1,1
|
118
|
1,1
|
91
|
0,8
|
91
|
0,8
|
29,7
|
29,7
|
21.
Subaru |
95
|
0,9
|
95
|
0,9
|
187
|
1,6
|
187
|
1,6
|
-49,2
|
-49,2
|
22.
Tesla |
71
|
0,7
|
71
|
0,7
|
132
|
1,2
|
132
|
1,2
|
-46,2
|
-46,2
|
23.
MINI |
62
|
0,6
|
62
|
0,6
|
66
|
0,6
|
66
|
0,6
|
-6,1
|
-6,1
|
24.
Land Rover |
32
|
0,3
|
32
|
0,3
|
79
|
0,7
|
79
|
0,7
|
-59,5
|
-59,5
|
25.
Porsche |
28
|
0,3
|
28
|
0,3
|
26
|
0,2
|
26
|
0,2
|
7,7
|
7,7
|
26.
Jeep |
25
|
0,2
|
25
|
0,2
|
7
|
0,1
|
7
|
0,1
|
257,1
|
257,1
|
27.
Fiat |
15
|
0,1
|
15
|
0,1
|
31
|
0,3
|
31
|
0,3
|
-51,6
|
-51,6
|
28.
Dacia |
13
|
0,1
|
13
|
0,1
|
7
|
0,1
|
7
|
0,1
|
85,7
|
85,7
|
29.
Alfa Romeo |
9
|
0,1
|
9
|
0,1
|
5
|
0,0
|
5
|
0,0
|
80,0
|
80,0
|
30.
Jaguar |
8
|
0,1
|
8
|
0,1
|
9
|
0,1
|
9
|
0,1
|
-11,1
|
-11,1
|
Kilde: OFV
Tall for i år |
Tall for i fjor
|
Endring i %
|
||||||||
Denne mnd
|
Hittil
|
Denne mnd
|
Hittil
|
Denne mnd
|
Hittil
|
|||||
Bilmodell
|
Ant
|
%
|
Ant
|
%
|
Ant
|
%
|
Ant
|
%
|
%
|
%
|
TOTALT
|
10 523
|
100
|
10 523
|
100
|
11 385
|
100
|
11 385
|
100
|
-7,6
|
-7,6
|
1.
Volkswagen Golf |
1 313
|
12,5
|
1 313
|
12,5
|
465
|
4,1
|
465
|
4,1
|
182,4
|
182,4
|
2.
Toyota Rav4 |
535
|
5,1
|
535
|
5,1
|
282
|
2,5
|
282
|
2,5
|
89,7
|
89,7
|
3.
Toyota Yaris |
328
|
3,1
|
328
|
3,1
|
351
|
3,1
|
351
|
3,1
|
-6,6
|
-6,6
|
4.
Mitsubishi Outlander |
326
|
3,1
|
326
|
3,1
|
174
|
1,5
|
174
|
1,5
|
87,4
|
87,4
|
5.
Nissan Qashqai |
315
|
3,0
|
315
|
3,0
|
100
|
0,9
|
100
|
0,9
|
215,0
|
215,0
|
6.
Toyota Auris |
313
|
3,0
|
313
|
3,0
|
563
|
4,9
|
563
|
4,9
|
-44,4
|
-44,4
|
7.
Nissan Leaf |
309
|
2,9
|
309
|
2,9
|
650
|
5,7
|
650
|
5,7
|
-52,5
|
-52,5
|
8.
Skoda Octavia |
289
|
2,7
|
289
|
2,7
|
378
|
3,3
|
378
|
3,3
|
-23,5
|
-23,5
|
9.
Volkswagen Passat |
254
|
2,4
|
254
|
2,4
|
207
|
1,8
|
207
|
1,8
|
22,7
|
22,7
|
10.
Mazda CX-5 |
252
|
2,4
|
252
|
2,4
|
406
|
3,6
|
406
|
3,6
|
-37,9
|
-37,9
|
11.
Hyundai i20 |
217
|
2,1
|
217
|
2,1
|
41
|
0,4
|
41
|
0,4
|
429,3
|
429,3
|
12.
Volkswagen up! |
194
|
1,8
|
194
|
1,8
|
218
|
1,9
|
218
|
1,9
|
-11,0
|
-11,0
|
13.
Mercedes-Benz C-klasse |
178
|
1,7
|
178
|
1,7
|
69
|
0,6
|
69
|
0,6
|
158,0
|
158,0
|
14.
Suzuki SX4 |
170
|
1,6
|
170
|
1,6
|
314
|
2,8
|
314
|
2,8
|
-45,9
|
-45,9
|
15.
Ford Kuga |
147
|
1,4
|
147
|
1,4
|
152
|
1,3
|
152
|
1,3
|
-3,3
|
-3,3
|
16.
Ford Focus |
143
|
1,4
|
143
|
1,4
|
120
|
1,1
|
120
|
1,1
|
19,2
|
19,2
|
17.
Ford Mondeo |
124
|
1,2
|
124
|
1,2
|
133
|
1,2
|
133
|
1,2
|
-6,8
|
-6,8
|
18.
Audi A3 |
119
|
1,1
|
119
|
1,1
|
151
|
1,3
|
151
|
1,3
|
-21,2
|
-21,2
|
19.
Volkswagen Tiguan |
118
|
1,1
|
118
|
1,1
|
231
|
2,0
|
231
|
2,0
|
-48,9
|
-48,9
|
20.
Nissan X-Trail |
116
|
1,1
|
116
|
1,1
|
14
|
0,1
|
14
|
0,1
|
728,6
|
728,6
|
Kilde: OFV
![]() |
Ny Passat hjelper Volkswagen til nye høyder. Foto: Vegar Bjørge |