Av David K Andersen

Foto: David K Andersen

Gjennom 2015 skal Bil og Motorbloggen følge et par av de store norske bilsport-talentene. En av disse gutta er Crosskartfører Thomas Holmen på 15 år. Han får i disse dager en pangstart på rallycrosskarrieren: Allerede neste helg, nærmere bestemt lørdag 7. februar, stiller han til start på Höljesbanen med sin splitter nye Ford Fiesta Supercar Lite. Ved siden av ham finner vi ingen ringere enn Andreas Bakkerud, Richard Göransson, Per Eklund og mange andre kjente VM-Førere. Vi stakk innom verkstedet på Flisa i Hedmark for å høre hvordan oppladingen gikk!

Talent
Jeg følger sånn rimelig greit med på motorsport her i Norge og kjente til Thomas fra før. Han har i flere år vært i toppen i Crosskart i Norden, og har blant annet tre NM- og to SM-medaljer å vise til. Likevel var det ikke før en augustkveld i fjor på Bjerke Travbane jeg virkelig fikk opp øynene for hvilket talent unge Holmen besitter. Det tradisjonsrike Bjerkeracet ble igjen arrangert i 2014, og hva er vel bedre enn en torsdagskveld med billøp – midt i Oslo?

Bjerkebanen har lang rettstrekke og i enden av denne gikk crosskart-klassens trasè 90 grader til høyre. De som har kjørt litt billøp, vet at noe av det aller vanskeligste er å finne riktig bremsepunkt inn mot en krapp sving da farten er høy. Det syntes de fleste crosskartførerne i dette løpet også. De bremset for tidlig og måtte gi på igjen, og noen bremset altfor sent og kom for fort inn i den vanskelige svingen. Men det var en som skilte seg ut. Den sølvgrå og blå crosskarten til Thomas holdt absolutt fullt hele veien, bremset på eksakt riktig sted og traff svingen perfekt. Runde på runde. Med sin 250-kart ble til slutt Thomas slått ut av en 650-maskin med 0,3 sekunder…. Jeg hadde sett nok til å skjønne at denne unge herren fra KNA Solør Motorsport har noe helt spesielt i blodet da det kommer til å kjøre fort.

Noen er gira på å kjøre!
Foto: David K Andersen

Klare mål
Nå er det ikke bare kjøreferdighetene som skiller Thomas fra andre, det er heldigvis mange gode norske talenter i crosskart og andre rekrutteringsklasser. Her er imidlertid også pågangsmot, målrettethet og en utadvent personlighet på plass. Det holder ikke lenger bare å være god til å kjøre bil. Motorsport i dag koster så mye penger at du i tillegg må jobbe på spreng med å levere publisitet for sponsorer og støttespillere. Thomas er en superenergisk og positiv fyr som snakker med alle – det er vanskelig å ikke tenke på stjerner som Petter Solberg og Andreas Bakkerud. Her ligger det meste til rette for en karriere i toppen av internasjonal rallycross.

For det er jo det som er drømmen. «Jeg skal kjøre Supercar i rallycross og jeg skal vinne», sier Thomas. Jeg spør hvordan han har tenkt å komme seg dit, og tenker at nå får han vel problemer med å svare. Men neida, her er planene klare!

Ved juletider sto nemlig en splitter ny Supercar Light klar i verkstedet. Han gir seg ikke med crosskart og vil blant annet kjøre NM i 250-klassen i år, men samtidig er 2015 satt av til mest mulig trening i rallycrossbilen. Noen løp blir det selvfølgelig også, før det til neste år igjen blir full sesong i Supercar Lite. I 2017 er målet klart, da skal Thomas vinne klassen totalt, og året etter er han i følge seg selv å finne bak rattet i en ekte Supercar med full VM-satsing.

Foto: David K Andersen

Pangstart på rallycrosseventyret
Med en slik plan, er det best å komme i gang først som sist. Allerede nå i januar har Thomas kjørt trening på sjøis med Fiestaen, og kommende helg er han like greit påmeldt til RallyX on Ice på Höljesbanen i Sverige. Der skal han kjøre mot stjerner som Per Eklund, Richard Göransson, Kevin Eriksson, Andreas Bakkerud og mange andre. Petter Solberg deltar også, og løpet sendes blant annet på svensk TV.

Ikke nok med det. Dette løpet er det første i en vinterserie i rallycross med fire runder. Allerede neste helg igjen, 13. februar, går neste runde. Da sammen med WRC-runden i Sverige på Färjestadtravet i Karlstad. Der skal også dobbelt verdensmester i Rally, Marcus Grönholm, kjøre mot Thomas!

Jeg spør hvilke forventinger han har før disse løpene, det er tross alt ganske spesielt å kastes rett inn i kamp med noen av verdens beste førere på løst underlag. «Jeg ser på det som trening, jeg trenger erfaring. Derfor har jeg ikke noen spesielle mål i disse første to løpene annet enn det. Men jeg skal satse skikkelig og håper jo jeg henger brukbart med!»



Supercar Lite minner ikke så lite om 80-tallets Gruppe B-biler. Nesten bare overlading som mangler.
Foto: David K Andersen

Det er bare å anbefale folk en Sverigetur de neste par helgene, dette blir spennende! Du får oppdateringer her på Bil og Motorbloggen. Husk å like vår Facebookside, så får du med deg siste nytt!

Dette er Supercar Lite
Enhetsklasse hvor alle bilene er bygget av samme produsent og har samme spesifikasjoner. Her er det kun førerferdighet som gjelder. Bilene er et rørrammechassi med komposittkarosseri, midtmotor på 320hk med sekvensiell girkasse og firehjulsdrift. Vekten ligger på rundt 1000kg.

Foto: David K Andersen