Av Vegar Bjørge

Peugeot fornyer sin firmabilfavoritt 508 med ny front og bedre lydisolering. Vi tok oss turen for å finne ut hva som er nytt og hvor mye bedre den har blitt.

Peugeot 508 kom i 2011 og erstattet både 407 og 607, noe som ikke er så enkelt. 607-kundene var opptatt av komfort og stil, mens 407 kundene måtte ha god plass til unger og gjerne litt sportslig følelse. Jeg mener at Peugeot har klart å erstatte begge disse modellene på en fortreffelige måte, uten at jeg gir opp håpet om at Peugeot også kommer med en større luksussedan en gang i fremtiden.

For de som hoppet fra 407 og over i en 508 var det store forandringer. Her var plass prioritert fremfor form uten at det gikk utover designen. 508 er mye mer en familiefrakter enn det 407 var. Her får du med det aller meste av alt du trenger og bagasjerommet er gedigent i forhold til forgjengeren. De som byttet ut sin 607 og gikk over til 508, valgte nok kanskje en av de større motorene, mens familiefaren kanskje kjører rundt med 1,6 liters diesel og EMG-kasse. Et fornuftig valg for den ene, mens utenkelig for den andre. Det finnes motorer som gir mer komfort og luksusfølelse enn det en 1,6 liters diesel gjør. Når motorvalget var gjort for gamle Peugeot-entusiaster, fant nok begge gruppene seg vel til rette. 508 er som sagt stor nok for alt hva en familiefar må drasse rundt på, mens sedan-modellen, som 607-entusiasten valgte, har komfort og luksusfølelse som ikke står så langt unna 607. Om han gikk for Sport med over 200 dieselhester, var det ikke så veldig mye mer han kunne forlange, annet enn at litt av komforten forsvant. For familiefaren var Sportsutgaven kun en drøm….

508 var en veldig bra bil da den kom og helt klart i toppen av klassen. Jeg kjørte en 2,0 liters diesel
med en gang den var å oppdrive, og var overrasket over lite støy og ganske sportslige kjøreegenskaper. Det som likevel slo meg mest var kvaliteten og jeg var imponert og tenkte at her har Peugeot tenkt mer på de få 607-kundene enn alle 407-fedrene. Heldigvis!

Egentlig er 508 så bra at den ikke trenger noen facelift, men når jeg likevel setter meg i den merker jeg noen forskjeller. Lysene har fått led-teknologi, enda mindre støy og en mer opplevd kvalitetsfølelse i brytere og knapper. Det er ikke store forandringer som har skjedd. Noen knapper har forsvunnet men det er et stykke igjen til den minimalistiske knappeinnredningen man finner i 308. Trykkfølsom 7-tommers skjerm erstatter knappene som er borte. Nytt er også ryggekamera og blindsonevarsler. Jeg finner meg lett til rette i en stol som virker litt hard. Innstillingene er mange og når jeg har fått rattet dit jeg vil, har jeg det omtrent som en konge. Etterhvert skjønner jeg at stolen ikke er hard men fast og her kan man sitte i mange timer.

Ute på veien er støy nesten fraværende. Det lille man hører er knatring fra dieselmotoren, som er den velkjente 1,6 literen. I denne utgaven har den manuell kasse og yter 115 hk. Denne holder men det finnes 2,0 liters alternativer på 150 hk eller 180 hk som er mer fristende. Bensinalternativet er på 1,6 liter og 165 hk. Bilen går altså roligere enn før takket være forbedret støyisolasjon. Videre gir et fint understell god komfort kombinert med passelig sportslig karakter. Styringen er det god motstand i men den blir litt sen når man ønsker å kjøre aktiv. Lange landveisturer er det denne bilen er bygd for. Man kan pakke med seg mye, selv om mange konkurrenter har mer bagasjeplass å tilby. 545 liter der bak er ikke imponerende i klassen, men om du tar i bruk rommet under gulvet på 48 liter, så begynner det å ligne noe. Motorisert bakluke er med på å gjøre lastejobben lettere.

Allure-modellen som jeg kjører koster i business-utgave rett under 350 000 kr. Dette er lite penger for så mye bil. Utstyr som delskinn, full LED-lys pakke, Panorama glasstak, Head-up display, Navi, ekstra mørke sidevinduer og mye mer inkludert i prisen. 4-sonet klimaanlegg er med på og høye nivået mot premium, og det er til slutt dette jeg sitter igjen med. Prisen er veldig attraktiv, men det som virkelig overrasker er kvalitetsfølelsen og hvor nærme Peugeot har kommet premiumsegmentet.

Bil
Peugeot 503 1,6 HDi
Allure
Pris fra
338 900
Pris testbil
350 000
Motortype
R4 Diesel
Motorvolum
1560
Hk v/omdr
115/ 3600
NM v/omdr
270/ 1750-2000
Girkasse
6M
Lengde/Bredde/Høyde
482,9/182,8/148,7 cm
Akselavstand
281,7 cm
Vekt
1430 kg
Max tilhengervekt
1375 kg
Bagasjevolum
550 Liter
Volum, nedlagt baksete
1598 Liter
0-100 km/t
11,6
Toppfart
197
Forbruk
0,42
Utslipp g/km
110
Om tabell: 

Pris fra gjelder minste motor,
pris testbil utfra beste tilsvarende motor- og utstyrsnivå. Alle andre fakta
hentet fra importørens nettside og regnes som produsentens oppgitte tall.
Informasjonen i tabellen kan være uriktig.