David K Andersen (Foto Hyundai)
Det har vært litt rolig rundt Hyundai en stund, men nå gir koreanerne gass igjen og går inn i 2015 med flere nyheter på gang.
Helt ny i20
I småbilklassen lades det opp til krig i år. Skoda har ny Fabia, Opel ny Corsa, Mazda ny 2, og Hyundai kommer med en helt ny i20. Basismodellen Classic starter på 174 950, mens Comfort, som importøren regner med vil bli volummodellen i Norge, starter på 189 950 kroner.
i20 har vokst i alle retninger og blir blant de absolutt romsligste i klassen. Bilen er utviklet i Europa og bygges i Tyrkia. Til Norge kommer den med to bensinmotorer, en 1,25-liter på 85hk og en 1,4-liter på 100. Den siste kommer i kombinasjon med firetrinns automatkasse. Egenvekten er lave 1055kg. Jeg har sett på bilen hos forhandler og synes den ser bra ut. Mest imponert over en veldig fin sittestilling med gode justeringsmuligheter på førerplass.
i20 Coupe – kommer kanskje til Norge
Litt senere viste også Hyundai 3-dørsversjonen av i20. Med stilig design må vi si det er lov å kalle denne bilen en Coupe. Mest interessant, er imidlertid nyheten om at det i løpet av 2015 vil komme en helt ny 3-sylindret turbo bensinmotor for i20. T-GDi, vil få 100 eller 120hk.
Facelift og ny kraftig turbomotor for i30
Da i30 nå kommer i oppdatert versjon, har Hyundai latt den få det nye grill-designet vi hittil har sett på Santa Fe. Det liker jeg, den ser bra ut. Det er imidlertid den tekniske siden som er mest spennende med i30. Den vil blant annet nå komme med en 7-trinns twinclutchautomat. En ny T-GDi 1,6 bensin med turbo og 186hk vil toppe modellrekken, den får også oppgardert chassis med mer sportslige kjøreegenskaper. Faceliftede i30 har også utstyrsmessige oppgraderinger og vil kunne fås med for eksempel ventilerte seter.
Oppdatering av i40
Voksne i40 vil også få oppgraderinger for å matche den knallharde konkurransen som ventes i dette segmentet med ny Ford Mondeo og Volkswagen Passat. i40 får også den nye fine fronten i tillegg til en rekke oppdateringer utvendig, innvendig og under skallet. Den får samme nye twinclutchautomat som i30, og oppgraderinger på motorsiden. 1,7-liters dieselen vil komme i to varianter med 115 eller 141 hestekrefter og 280/340 Nm, Vil man ha bensin kan man velge mellom en 1,6 på 135hk og en 2-liter på 165. Hvilke versjoner som kommer til Norge er ikke klarlagt ennå. Interiørkvaliteten blir oppgradert, utstyrsmulighetene større og flere, og den får mer aktivt sikkerhetsutstyr.
Hydrogenbil
Hyundai er sammen med Toyota, ledende på det mange tror er fremtiden – hydrogendrift. iX35 leveres allerede og 75 biler skal snart være på plass i Europa. Hydrogenbiler fungerer omtrent som elbiler bortsett fra at energien til den elektriske motoren kommer fra hydrogen. Allerede i fjor sommer, kjørte to nordmenn iX35 FCEV over 70 mil på en tank fra Oslo, via Malmø og til København. Denne utviklingen er virkelig spennende å følge.
Hybridteknologi
Det jobbes også med hybridteknologi på Hyundai. De viste nylig bilder av Sonata Hybrid med 2-liters bensinmotor på 156hk og en elmotor på 38KW. Den lanseres på Detroit-messen nå i januar. Det skal nok litt til før Sonata kommer til Norge, men kanskje finner vi igjen teknologien i i40 om ikke så lenge.
Full fart i rally-VM
Supertalentet Thierry Neuville fortsetter sammen med Dani Sordo og Haydon Paddon i Hyundais WRC-team i 2015. Som vi husker tok Neuville en sensasjonell seier i Rally Tyskland i 2014, vi håper gutta er godt rustet for årets sesong og vil gi Volkswagen, Citroen og co virkelig konkurranse.