Av David K Andersen
Foto: Vegar Bjørge |
I 2014 fikk vi se bildene, de første journalistene fikk prøvekjørt, og ordrebøkene ble åpnet. Nå er den endelig på plass i butikkene og klar til å inspiseres og prøvekjøres. Vi har kikket på bilen og kjørt noen mil med den i dag. Dette er ikke en test, vi kommer tilbake til det så snart som mulig. Kall det i stedet et enkelt førsteinntrykk. For vi er jo spente på nye Volkswagen Passat, mange nordmenn skal bruke mange timer i denne bilen de neste årene.
Mot utgående Passat, er nye B8 en fullstendig ny bil tvers igjennom. Det betyr ikke at vi ikke finner elementer kjent fra den forrige eller andre Volkswagen-modeller, bilen er blant annet i likhet med Golf basert på den fleksible MQB-plattformen. Det er en god ting, den er avansert, vektbesparende og har potensiale for gode kjøreegenskaper.
Foto: Vegar Bjørge |
Nye Passat er faktisk bittelitt kortere enn forrige modell. Akselavstanden har imidlertid økt betydelig. Det gir viktige fordeler designmessig, i forhold til plass og fleksibilitet og ikke minst hva gjelder kjøreegenskaper.
Design
Ved et kjapt øyekast kan man muligens slite litt med å se forskjell på den gamle og nye bilen med mindre de står ved siden av hverandre. Ser man litt nærmere, blir det imidlertid fort tydelig at her er det store endringer. Selv om designet totalt sett er en videreutvikling og ikke en revolusjon, ser den nye bilen virkelig bra ut. Den vertikale grillen er i tiden og gir karakter og særpreg. Flankert av småsinte dobbeltlykter, ser dette bra ut og er den enkleste måten å identifisere nye Passat på. Den lange akselavstanden gjør en viktig jobb for utseendet og den markante linjen som går fra forlyktene og hele veiene bakover via dørhåndtakene, brekker opp bilsiden på en stilig måte. Jeg synes nye Passat har et betydelig mer distinkt og skarpt utseende enn forrige modell.
Foto: Vegar Bjørge |
Vi kikket nøye på både stasjonsvogna og sedanen, og personlig vil jeg si at sedanen er en eksepsjonelt stilig bil. Jeg vet at de fleste kommer til å kjøpe stasjonsvogn, men, med fare for å gjenta meg selv: Finn ut om du egentlig behøver fleksibiliteten. Sedanen tar hele 585 liter bagasje. Det er voldsomt mye, og bilen er knallstilig. Glem Passat CC – denne ser bedre ut.
Jeg får nøkkelen til en stasjonsvogn med 2-liter diesel og DSG. Den er i Highline og godt utstyrt. Forskjellen fra enkleste Comfortline til denne bilen, med skinnseter og det hele, er ganske stor. Som vanlig i Volkswagen finner jeg perfekt sittestilling. Setet kan senkes nok, og det uten at avstanden til gulvet blir for kort. Rattet har også lang teleskopjustering. Setene har en rekke justeringsmuligheter, blant annet tilt på seteputen og utdragbar frontpute. De virker til å være meget bra med passe sidestøtte og det hele. På tide å kjøre en tur.
Foto: David K Andersen |
Effektiv og kompetent
2-litersdieselen er rolig og har lite vibrasjoner. Du skjønner fortsatt at det er snakk om diesel og ikke bensin, men VWs diesel-firere er av de absolutt bedre for tiden. Til diesel å være, responderer den også raskt på høyrefotens input. Bilen føles akkurat passe motorisert med denne maskinen, den er sprek og kraftfull – du oppnår ønsket hastighet litt raskere enn nødvendig om du vil. DSG-kassen fungerer som vanlig utrolig godt med lynraske og myke giringer.
Foto: David K Andersen |
Ute på veien er støynivået lavt, jeg hører motoren litt under akselerasjon og litt dekkstøy finner veien inn i kupeen oppe i hastighet. Men det er lite sammenliknet med konkurrentene. Kjøreegenskapene fant vi ikke så mye ut av i løpet av denne prøveturen, men bilen virker lett på tå og fjæringen er bestemt. Det lover godt for moro på svingete veier. Samtidig virket fjæringskomforten til å være bra, de ujevnhetene vi traff på, ble fint fanget opp. Ordet effektiv burde oppsummere kjøreopplevelsen greit. Det blir spennende å se nærmere på disse tingene ved en senere anledning.
Familievennlig
Plassmessig er nye Passat en vinner. Det er selvfølgelig plass til liten og stor i forsetene, og bagasjerommet med sine 650 liter, visste vi var gigantisk. Det som overrasker mest er derfor baksetet. Da jeg setter meg inn, bak meg selv, er det fortsatt danseplass mellom knærne og forsetet. Takhøyden er også veldig bra. Jeg får nesten litt Skoda Superb-vibber. Det gjør bilen til en flott turvogn for fire voksne i tillegg til at familiebehovet med barneseter og det hele er godt ivaretatt.
Foto: David K Andersen |
Noe negativt å finne?
Det er ikke så lett å finne noe negativt å si om nye Passat. I alle fall ikke etter en kortere prøvetur. Skal jeg plukke noe, må det kanskje bli interiøret. Ikke misforstå, det er fantastisk med god ergonomi, fin oversikt, bra kvalitetsfølelse og enkelt og ryddig design. Jeg liker forresten «kjøleribbene» som går på tvers av hele dashbordet veldig godt. For den som liker litt cockpit-følelse, mer utagerende og fargerikt design, eller noe som føles individuelt og spesielt, blir det om ikke kjedelig, så i alle fall noe uspennende. Og selv om mange biljournalister skryter veldig av premium-følelsen, synes jeg det er en liten stubb igjen til Audi, BMW og Mercedes. Ikke nødvendigvis hva gjelder materialvalg eller andre enkeltpunkter, men sånn totalt sett. Riktignok er Passat finere enn de fleste konkurrentene, men den har litt igjen før den er fullverdig medlem av premiumklubben. Eller kanskje tar jeg feil. Kanskje er det minimalistiske og rene designet innvendig nettopp det som gjør susen. Må prøve mer før jeg bestemmer meg.
Foto: David K Andersen |
David mener: Volkswagen Passat imponerer. Den virker ikke til å være dårlig på noe. Samtidig føles den heller ikke som noen revolusjon, men det er vel meningen. Jeg gleder meg til å få testet bilen skikkelig. Ikke minst på svingete veier, hvor jeg tror den virkelig kan imponere med mye kjøreglede. Prisen er stiv, bilen vi kjørte kostet litt over en halv million, så den bør være bedre enn konkurrentene. Det tror jeg kanskje også den er. Tror for øvrig også at den kommende ladehybrid-versjonen vil bli en skikkelig hit.
Vegar mener: En skikkelig aha-opplevelse får jeg ikke når jeg setter meg inn i nye Passat. Her er alt som det skal være og jeg blir ikke særlig overrasket av noe som helst. Tallene i displayer er bedre enn det meste annet også når man tar med premiumbiler, setene i Highline er som stolene man gjerne sitter i når man skal se veldig lenge på tv og materialvalget står ikke tilbake for det man finner hos Volvo, BMW eller Audi. Det er nok mer folkelig enn hos tysk premium, men det føles veldig riktig. Vi tar en prøvetur og ingen testtur. Det er vel omtrent slik de fleste gjør før et bilkjøp, og jeg tror faktisk det hadde blitt kjøp. Jeg er ganske sikker på at det hadde blitt kjøp. Om man ser bort fra den stive prisen, er alt riktig og denne kan bli en storselger.