Av David K Andersen
I årets julekalender har hvert av de 24 mest solgte bilmerkene i Norge hver sin dag. Fra dagens merke plukker vi så en modell vi skriver litt om. Kriteriet for å bli dagens bilmodell er imidlertid ikke at den skal være bra. Nei, den må ha gjort noe dårlig!
I dag er det Nissans tur, de er nummer 5 på topplista i Norge og ligger an til et godt år med drøyt 10% økning. En god del skyldes selvfølgelig Leafs popularitet, men Nissan har også ny Qahsqai/X-Trail i år.
Nissan har skilt seg ut de siste drøye ti årene ved å vise en uvanlig evne til å lese trender i markedet og raskt tilpasse seg deretter. Midten av forrige tiår var ikke gode tider, det var forandringer i markedet og tradisjonelle volummodeller som Primera og Almera tapte terreng. Suksessen X-Trail var ikke nok til å bære alt sammen. Det forsto Nissan raskere enn de fleste andre og la om strategi fullstendig. Bort med alt av tradisjonelle biler og full satsing på SUVer og crossovere. Med Qashqai, kom resultatene umiddelbart og plutselig var Nissan tilbake på top 10-listen og vel så det. En klok beslutning sånn i ettertid, må ha vært en tøff avgjørelse da det skjedde.
Dagens mindre vellykkede modell må vi tilbake til 90-tallet for å finne. Vi snakker om flerbruksbilen/varebilen Nissan Serena. Den ble lansert i 91 – jeg tror den kom til Norge i 92.
Forhåpningene til Nissans utvikling i MPV-segmentet var store på 80-tallet. Med siste generasjon Prairie viste Nissan – i likhet med Mitsubishi – at de kunne lage flerbruksbiler med greit design og ålreite kjøreegenskaper, samt japansk driftsikkerhet, for en rimelig penge. Perfekt for de som ikke ville punge ut store summer for en Chrysler Voyager eller Renault Espace.
For Nissans del, stoppet den utviklingen da Serena kom. Det var en enkel og ganske gammeldags varebilaktig sak med motoren under forsetene og bakhjulsdrift. Kjøreegenskapene var ikke i nærheten av de øvrige flerbruksbilene. Interiøret var varebilaktig, støynivået høyt, og den fikk kritikk for ikke å være spesielt god å kjøre. Ifølge en prøvekjøring jeg fant i arkivet, var motor og drivverk dårlig samstemt og gjorde bilen rykkete og rar å kjøre.
0-100 gikk unna på utrolige 27,5 sekunder med dieselmotor. Det var nok litt i meste laget. Selv for en MPV på 90-tallet. Selv om bilen var relativt driftssikker (dog ikke som en Toyota), var rimelig i innkjøp og forholdsvis sikker for sin tid, var den rett og slett ikke bra nok. I alle fall ikke som flerbruksbil, og kanskje ikke helt som varebil heller. I JD Powers kundetildredsstillelses-undersøkelse fra 2001, havnet Serena på 8. plass. Fra bunnen.
David mener: Nissan er på hugget igjen nå i år. Forrige Qashqai var mer enn klar for utskiftning, den nye ser ut til å levere varene. Det blir spennende å se hvordan Pulsar-salget blir, det er en stund siden Nissan konkurrerte i Golf-klassen. Den har jeg lyst til å prøve i 2015.
Ellers må jeg si Nissan var ett av favorittmerkene mine fra Japan på 90-tallet. Primera var rett og slett en skikkelig kjøremaskin, og jeg var noen ganger inne på tanken å kjøpe en. Det nærmeste jeg kom, var imidlertid en tur i baksetet på en svart SRi av typen sivil politibil i 1997. En mindre hyggelig opplevelse etter mindre pen kjøring fra min side. Siden den gang har jeg imidlertid hverken vært i kontakt med politiet eller tatt buss, kanskje den svarte Primeraen bør takkes.
Serena var sørgelige saker og ikke verdig Nissan. Den bråkte fryktelig, var ikke bra å kjøre, og nesten like treg til 100 som min Renault 4 med 0,8-liters motor og 33hk.
Vegar mener: Jeg har kjørt en del Qashqai og det er en god liksom suv. Den har høy bakkeklaring og det ødelegger for sportslige egenskaper. Komforten derimot er bra og derfor har den også solgt godt over flere år. Ellers er jo Leaf såpass spesiell så den har potensialet til fortsatt å selge godt som el-bil. Den beste Nissan-tiden synes jeg også var på 90-tallet med Primera og Sunny GTI. Nissan har også hatt noen modeller vi har sett lite av her i landet, Skyline. Dette er en av japans tøffeste bilmodeller, og den hadde helt klart vært en storselger i Europa om det hadde gått og fått den med venstreratt. GT-R er heldigvis bygget for å selge bra i Europa, og dette er en sportsbil som har fått Porsche til å skjelve i nikkersen. Kanskje Nissan også kan gjøre noe med Golf-dominansen? Pulsar ser bra ut og jeg er enig med David. Denne skal testes så fort vi får sjansen.