Hjem Klassikere Bil og Motorbloggens julekalender 19. desember: Ford

Bil og Motorbloggens julekalender 19. desember: Ford

Av Vegar Bjørge

I dag skal vi åpne luke 19 av vår julekalender og vi har kommet til Ford som ligger på 6. plass på salgstatistikken. De har hatt en nedgang på over 20 % i år og vi må helt tilbake fil 2006 for å finne de så langt nede. Ford lager ikke dårlige biler, så det er nok ikke det som gjør at det går litt trått. Faktisk er de bedre enn noensinne, men mangel på nyheter i år har gjort så kundene har funnet andre merker. Nå er det bedring med oppdateringer på så og si alt de har i butikken, og i tillegg kommer en helt ny Mondeo. 2015 blir nok et godt år for selgerne hos Ford!

Ford har nå i lengre tid bygget biler med sportslige kjøreegenskaper. Det har de utviklet etter mange år med rally og racing. Likevel selger de også til kunder som er på jakt etter en komfortabel bil. De har klart å lage gode kompromisser mellom sport og komfort i tillegg til at de aller fleste modellene er romslige for klassen. Vi er spent på nye Mondeo og selvfølgelig skal vi ta en tur med den så fort vi kan.

Det å finne en lite vellykket Ford er ganske enkelt. Ikke fordi at de lager mye dårlige biler, men de har forferdelig mange modeller. Ford er et verdensmerke som selges over alt, og en del av de modellene som kommer fra USA, er mindre vellykkede her til lands. Ford Taurus er et eksempel på dette og den slo aldri helt igjennom her hjemme. I USA var den år etter år en storselger. Siste generasjon av Scorpio fikk også et design som minnet om amerikanske Forder. Ikke bra! Ford klarte også å gjøre et ikon om til en flopp. Jeg prater selvfølgelig om Mustang som satte en hel verden i bevegelse da den kom på markedet i 1964. 10 å senere gjorde bensinkrise  Mustangen om til et lite føll, men den ble likevel en salgssuksess. Ford gikk tilbake til sine røtter å bygde på ny en fantastisk fullblods Mustang og den er nå å regne som en ekte sportsbil. Jeg og David har også være innom Ford Ka, som helt klart var spesiell og sær da den kom på markedet i 1996. Den var nesten like sær som Ford Anglia.

Jeg kan ramse opp flere men vi får komme oss til den modellen vi mener er Fords største flopp. I 1983 kom det en Ford Escort til Norge som fikk tilleggsbetegnelsen LX. Husker noen den? Dette var en Escort bygget for det Sør-Amerikanske markedet og derfor var den ikke like bra som forventet for oss her oppe i nord. Du tror kanskje dette ble en salgsmessig flopp? Nei, bilen ble solgt til alle og en hver, men etter 3 år var det slutt. Da var allerede de første utgavene ihjelrustet. I dag finnes det vel ingen igjen i Norge. Gi meg gjerne beskjed om dere vet om noen. LX ble tatt frem for å erstatte L-utgaven, altså den billigste Escorten du kunne få. LX hadde mer utstyr enn L-utgaven, og den kostet mindre. Rust-problemene var dessverre noe som også den tyske Escorten måtte slite med. Ikke fordi den rustet så mye mer enn andre biler, men folk visste ikke forskjell på tysk-bygde og brasiliansk-bygde. Denne modellen var nok med på å gjøre Escort-salget noe dårligere enn den fortjente, for modellen som kom i 1990 var bedre enn sitt rykte. Escort LX ble solgt i Norge, Sverige og Finland.

Vegar mener: Da jeg var liten var det 2 merker som gjaldt om du skulle ha en folkelig bil fra Tyskland som ikke hadde motoren bak. Det var Ford og Opel. De som likte Opel likte ikke Ford og motsatt, og de som da har fulgt med på bloggen skjønner hvor jeg vil med dette. Jeg likte ikke Ford, men jeg har blitt omvendt, og voksen. Derfor kan jeg like mer enn et merke, og Ford har blitt en favoritt for meg. Jeg liker også de gamle Fordene fra den tiden jeg vokste opp. Særlig 70-tallet var en god tid for Ford. Escort LX prøvde jeg aldri, men jeg har kjørt den tyske versjonen og jeg syntes den var vel så bra som Golf på den tiden. Det finnes svært få LX-utgaver igjen her til lands og det er tvilsomt om den blir noen ettertraktet klassiker. Om du skulle komme over en vil jeg anta at prisen er under vrakpant……

David mener: Mondeo var en revolusjon for Ford da den kom i 1993. For meg er Mondeo og resten av det Ford gjorde på 90-tallet og utover et bevis på at det å legge ned voldsomt med energi på topp produkter, kan snu ethvert bilmerke. I alle fall imagemessig. Jeg hadde ikke sansen for Ford før, men fikk det på 90-tallet. Mondeo var ikke bare en generelt bra familiebil, den satte en ny standard for kjøreegenskaper og kjøreglede. Siden den gang har Ford vært den absolutte kongen på haugen hva gjelder chassis. Å få til en god kombinasjon av sportslige og underholdene kjøreegenskaper uten å ødelegge komforten viser seg å være noe av det vanskeligste en bilprodusent må gjennom i utviklingen av nye biler. Mange feiler den dag i dag og få, om noen, får det til slik Ford gjør. Nå som «One-Ford»-strategien er i ferd med å komme i gang (de samme modellene skal selges over hele verden), er jeg spent på om trenden med klasseledende kjøreegenskaper vil fortsette.

Den brasilianske Escorten fra 80-tallet er det uansett verre med. I tillegg til rustproblemene, var bilen av alle ting utstyrt med en Renault-basert motor som til alt overmål i grunnen var bygget for å gå på en viss andel etanol. Sylinderforingene varte ikke lenge i norsk kulde. Det er mange av blooperne i årets julekalender jeg kunne tenkt meg å hatt. Brasiliansk Escort LX er ikke en av dem. En strøken XR3i derimot…