Av David K Andersen
En venn av meg som hadde Skoda av gamletypen for mange år siden, pleier å more seg ved å komme med uttalelsen «Skoda var bra helt til Volkswagen kom å ødela dem». Som vi alle vet, har Volkswagen gjort utrolige ting med Skoda siden de ble partnere på starten av 90-tallet og senere overtok mer og mer av selskapet. I dag ligger Skoda på syvendeplass i Norge og er dermed dagens merke i julekalenderen.
Skal man gjøre et fornuftig og godt nybilkjøp i dag, er det tsjekkiske merket vanskelig å unngå. På 90-tallet og inn på 2000-tallet var Skodas biler riktignok bra, men designet var i overkant anonymt og utstyret noe begrenset. Så har man utviklet seg gradvis og i dag er det ikke lenger så mye du må forsake ved å velge en en Skoda fremfor en Volkswagen. Designet har blitt mer særpreget, et utvalg sportslige modeller finnes tilgjengelig, og du kan stort sett få det meste av utstyr. Skal du ha siste generasjon av alt som er, må du selvfølgelig fortsatt på Volkswagen, men gapet er ikke stort. Skoda har i tillegg ofte scoret veldig godt på driftssikkerhet, og de har attpå til gjort seg til Norges-venner ved å tilby kombinasjonen diesel, firehjulsdrift, automat og stasjonsvogn til en rimelig penge.
Det var dagens skryt, nå kommer noe mindre bra. Det er jo det julekalenderen vår handler om: En mindre vellykket modell fra dagens merke. Det naturlige valget hadde kanskje vært 105, 120 eller 125 – altså de siste Skodaene med hekkmotor og over middels interessante kjøreegenskaper. Men de er jo så sære, og sært liker vi. Den tvilsomme æren går derfor til Favorit.
Noen tror sikkert dette er den første modellen i Volkswagen-samarbeidet, men det er den ikke. Dette er den siste «ekte» Skodaen. I og for seg et stort fremskritt, den hadde jo forhjulsdrift og ellers generelt samme oppbygning som småbiler flest.
Det var imidlertid ikke ensbetydende med at bilen var særlig bra sammenliknet med konkurransen fra Europa. Designmessig er den i seg selv ikke så gal, det er Bertone som står for linjene og den har en viss «edge». Samtidig har Skoda klart å «østeuropifisere» den på en eller annen måte. Mulig det er små hjul og plastdetaljer som ødelegger, jeg vet ikke helt.
Motormessig var det ikke all verden og skryte av, den bikket 50 gamper, men var gjenbruk fra tidligere tider om enn noe oppgradert. Veien til europeere og japanere med kamaksler og ventiler i flerfoldighet var noe lang.
David mener: Før likte jeg Skoda fordi de hadde motoren bak og var sære. Så likte jeg Skoda på grunn av rallysatsingen med Felicia og senere Fabia. Nå liker jeg Skoda fordi bilene er kjempebra. Favorit derimot er triste saker, på tross av sitt italienske design. En viss suksess i rally hjalp ikke. Forman – varebilversjonen med glassfiberkuppel – er jeg ikke sikker på om drar inntrykket av Favorit opp eller ned…
Vegar mener: «Hvorfor kjøre Skoda når man kan gå da?»
» Hei, jeg vant 2. premien i lotteriet. Det var en Skoda.»
» Hva var 1. premien?»
» Det var en twistpose»
Ja, Skoda-vitsene florerte for noen år siden, og nå har vi snart glemt de. Skoda er ikke noe vi spøker med lenger. Før ble de sett på som et bilmerke på samme nivå som Lada, Wartburg og Trabant. Nå er de på høyde med Ford, Opel, Toyota, Mazda, Volkswagen m.fl. Volkswagens oppkjøp av det Tjekkiske bilmerket har virkelig gjort vei i vellinga og nå fremstår Skoda som en av melkekuene i konsernet. De fortjener all den skryten de kan få. Skoda Octavia har vært i norsktoppen i over 15 år, noe den nesten er alene om.
Varebil-legenden Forman |