Av David K Andersen
Første generasjon |
Mazda selger for tiden alt de klarer å levere av CX-5 og har en sterk line-up med sportslige og rimelige 3 og 6. De har også mye spennende på gang. Snart er den nye Mazda2 her, den har fått mye skryt av de som har prøvd den. I tillegg kommer 6 med facelift og firehjulsdrift på senvinteren, og til sommeren kompakt-SUVen CX-3, og en helt ny MX-5. 2015 vil bli et trivelig år for de som jobber med Mazda.
Men poenget med julekalenderen er å finne en mindre vellykket modell og snakke litt om den. Noen merker har holdt på med mye rart og er enkle å plukke tabbe-modeller fra, mens andre har vært mer forsiktige og gitt oss få valgmuligheter. Med Mazda er det nesten helt umulig. Ok, kanskje har ikke alle modellene vært like spennende. Men dårlige? Nei, der sliter vi.
Andre generasjon |
Havner til slutt på 121. Ikke en spesiell versjon, men mer generelt modellserien. Det har blitt produsert tre generasjoner 121 småbiler. Den første ble laget hos Kia i Sør-Korea og kom også som Ford Festiva og Kia Pride. Mer om den kan du lese i julekalenderen for to dager siden, der den er plukket ut som en brøler, men da i form av Kia Pride. Og mest fordi Kia fortsatte å lage bilen helt frem til år 2000. Den var hverken spesielt bra eller dårlig som ny i 1986. 14 år senere begynte den derimot å bli tvilsom.
I mellomtiden hadde imidlertid Mazda sluttet å lage den og dessuten rukket å introdusere to nye generasjoner. Den første kom i 1991 og var en firedørs sedan i småbilklassen. Det er et dårlig utgangspunkt i Europa hvor vi foretrekker kombicoupeer. Selv synes jeg denne generasjonen har utrolig kult design, men langt fra alle delte nok den oppfatningen.
Det er imidlertid kombinasjonen alle tre generasjoner som gjør utslaget. Siste 121 kom i 1996 og var rett og slett en Ford Fiesta med Mazdamerke i grillen. Suksessen uteble merkelig nok… Riktignok er denne typen Fiesta/121 en meget velkjørende bil, men badge-engineering av denne typen, hvor europeiske biler får japanske logoer, er sjelden bra for sistnevnte. Når drømte du sist om en 97 modell Mazda 121?
Siste generasjon |
David mener: Mazda er utrolig solide biler. For eksempel har broren min en B2000 pickup fra 1988 som han kjøpte for 10 000 kroner. Nå har han kjørt på den over 200 000 km og bilen har snart gått 400. Han sier han har kostet på den ca 5000 kroner i reparasjoner underveis. Det er driftssikkerhet i særklasse.
De siste årene og etter bruddet med Ford, har Mazda blomstret opp for fullt. Det var egentlig uventet, og beviser at en frittstående og ganske liten produsent virkelig kan få det til om de bare vil. Veldig imponerende og spennende for fremtiden.
Mazda 121 har jeg ikke mye i mot. Første generasjon er ganske kjedelig, mens andre er desto mer spesiell og interessant. Den kommer til å bli en artig liten veteranbil en gang. Hvis det finnes noen igjen da. Tredje generasjon (Fiesta) er helt grei. En velkjørende liten bil, men med noe begrenset plass mot datidens konkurrenter. Det hadde imidlertid Mazda en løsning på, de solgte den lille flerbruksbilen Demio samtidig. Skal man ha en brukt, praktisk og økonomisk liten bil for nesten ingenting, er nettopp Demio en smart modell å kikke på. Ikke dårligere enn for eksempel Yaris, men du får mer for pengene fordi modellen ikke er så berømt.
Vegar mener: Mazda har alltid hatt noen spennende modeller og blandet de med noen litt mer kjedelig familiebiler. Mazda 323,626 og 929 var ikke veldig spennende, men innimellom så kom 323 GT, 626 HT og 929 HT. I tillegg har de hatt en rallysatsing som det står respekt av. Mazda har også vært det merket som ga Wankel-motoren en sjanse og RX7 er en klassiker. Vi kan også nevne Miata som en av de beste roadsterne som noensinne har blitt bygget. Mazda 121 var igjen en kjedelig modell og særlig «Bestemor Duck-bilen» eller generasjon 2. Likevel er det nok noe med denne som kan gjøre den til en ettertraktet klassiker om ca 100 år…..
I dag bygger Mazda spennende biler og hele moddel-utvalget er bra. For meg er det rart at de ligger såpass langt nede på salgstatistikken, men jeg er ganske sikker på at de klatrer når CX-3 kommer på markedet.
Kuriositet: Det finnes en Mazda 121 til. Den er av et ganske annet kaliber. I Japan het den Cosmo, og her kjenner vi den som RX-5 med Wankel-motor. Du fikk den imidlertid også med konvensjonell motor. Da het den 121. Stilig coupe!