Hjem Klassikere Bil og Motorbloggens julekalender 6. desember: Hyundai

Bil og Motorbloggens julekalender 6. desember: Hyundai

Av David K Andersen

Koreanske Hyundai ligger på 19. plass og er derfor dagens merke. 2014 har ikke vært et godt år, de har ganske kraftig tilbakegang. Hvorfor er imidlertid ikke så godt å si, bilene har aldri vært bedre. Jeg tipper hovedproblemet er at en del konkurrenter, som for eksempel Mazda, klarer å tilby attraktive modeller til svært gunstige priser. Og så er det nok tidvis noe kanibalisme innad – Kia (samme firma) har blitt veldig bra og de har bedre design enn Hyundai.

Hyundai har vært litt for forsiktige med modellene sine, dermed har det heller ikke blitt noen virkelige brølere. Flere modeller har hatt svakheter opp gjennom, de første bilene som kom til Norge var ikke alltid like godt sammenskrudd, enkelte av dieselmotorene fra rundt 2000 hadde problemer og designet på enkelte modeller har vært tvilsomt. Vi har altså litt å velge på.

Etter litt frem og tilbake kom vi til slutt frem til at første generasjons Hyundai Coupe med facelift får den tvilsomme æren av å være dagens lille brøler.

I 1996 var Hyundai virkelig i ferd med å bli varme i trøya. Det var slutt på Mitsubishi-kopier og de hadde fått sin egen stil. En temmelig ekstrem 90-talls-stil for å være presis. Tenk andre generasjon Elantra og den første Accenten. Alt var rundt, ovalt og buet. Det fantes ikke antydning til en vinkel noe som helst sted.

Og hva passet vel bedre da man først skulle komme med noe som best funker i runde former: En Coupe. Bilen het Tiburon i en del markeder, i Norge het den Coupe. Og bilen var det ikke noe galt med. I Norge hadde den for det meste en 1,6-liter på 111hk og med relativt lav vekt gikk 0-100 unna på 10,8 sekunder. Ingen sportsbil, men friskt nok for publikummet. Kjøreegenskapene ble beskrevet som gode og underholdene, mens det var verre med komfort og luksus. Antakelig var det Hyundais beste bil noen sinne den gang.

Originalen

Designet var bra og er ikke helt krise den dag i dag. Men så skjedde det: Faceliften i 1999. Om den foregikk samme kveld som julebordet fant sted, eller om folkene bak faceliften var de samme som de som foreslo at Hyundais WRC-team skulle bo i telt under løp for å spare penger i 2003, vites ikke. Jeg tror det må ha vært en av delene.

Fronten var et kapittel for seg selv. Resten av bilen så grei ut, men hva hjelper det da skaden allerede har skjedd. I dag er det få biler igjen, men finner du en, snakker vi kupp i 10 000 kronersklassen. Langt mer spennende enn mye annet.

«Forbedringen»

David mener: Faren min hadde Elantra som kjøreskolebil i 92. En av de første bilene som ble solgt i Norge og jeg husker det var spennende med et nytt merke. At den hadde montert gassanlegg gjorde det ikke mindre interessant. Den bilen hadde nok mye til felles med Mitsubishi Lancer og fungerte helt fint mekanisk. At deler av interiøret ble skiftet ut på garanti fordi det mer eller mindre falt fra hverandre er selvfølgelig mindre positivt.
Har kjørt Coupe en gang, men husker ikke hvordan opplevelsen var annet enn at den imponerte meg. Lett å avskrive bilen i dag, men i sin tid var den konkurransedyktig. Egentlig får Hyundai Coupe meg mest til å tenke på en av konkurrentene. Jeg hadde nemlig en Ford Puma et par år – en av de beste bilene jeg har eid. Dritkul å kjøre og selv om den ikke var særlig mandig, så den i alle fall bedre ut enn Hyundai Coupe med facelift!

Vegar mener: Hyundai har gjort mye rart og at Mitsubishi-teknikk har reddet de er det ingen tvil om. Den tiden hvor de kunne få gammel teknikk fra japanerne for en hyggelig pris er forbi, men det som slår meg er at designet på den tiden var så til de grader bak mål….. Gamle Hyundaier så ikke ut og 1. generasjon Coupe snudde egentlig den trenden, helt til faceliften kom. Da var det tilbake til gamle synder og lagde en bil som konkurrerte med Ford Puma om å være styggest. Jeg tror de vant. Hyundai Coupe er uansett et funn på bruktbilmarkedet.

Kuriositet: Hyundai er nå tilbake i WRC med sin utrolig råe i20. Ingen WRC-bil har tøffere og kraftigere lyd i dag. Rallyeventyret startet imidlertid med Coupe F2 og Kenneth Eriksson og Alister McRae. Da med hylende 2-liters sugemotor og forhjulsdrift.