Hjem Klassikere Bil og Motorbloggens julekalender 5. desember: Honda Insight

Bil og Motorbloggens julekalender 5. desember: Honda Insight

Av Vegar Bjørge

Vi har kommet til luke 5 i vår julekalender og da er det Honda som står for tur. Honda har sine tilhengere, men de har det nok blitt færre av de siste årene. For å finne noen skjær i sjøen eller kjepper i hjulene, så trenger man egentlig ikke lete så lenge. For Norges del var mangel på liten dieselmotor det største problemet frem til 1,6 literen kom nå i 2014. Det er forøvrig en veldig bra motor, men salget har likevel ikke tatt av. Civic stasjonsvogn kom også som en kjær tilvekst til Norge, men den er heller ikke veldig fin å se på, og de fleste som skal ha bil i den størrelsen velger VW Golf eller Toyota Auris. Nordmenn går ofte i flokk og derfor blir bilparken deretter. Honda var også svært tidlig ute med hybridløsning, men nordmenn har heller trykket Toyota sin løsning til sitt bryst. Det er en hybridbil som får den tvilsomme æren i å være Honda sitt sorte får i vår julekalender….

Honda Insight kom i 2000 som en liten 3-dørs hybridbil. Dette var i en tid hvor Toyota tok verden med storm med sin Prius, og der hvor Toyota hadde suksess gikk det litt tråere for Honda. Egentlig er det små detaljer som skiller en suksess fra det ordinære, og slik var det for Honda. De bygde et system som brukte mindre energi enn sin konkurrent og den lille el-motoren fungerte ganske bra sammen med en liten bensinmotor. Men det var ikke bra nok, selv om japanerne ble forelsket i den sære miljøbilen. I Japan var Honda Insight den mest solgte hybriden i mange år.

Etter noen år med en sær 3-dørs hybrid, kom etterhvert en mer familievennlig utgave. Utseendet ble vel kanskje noe bedre men fortsatt er den sær. Den trinnløse automaten gir en god komfortfølelse og er med å holde turtallet lavt i motorveifart. Det blir aldri sportslig bak rattet på denne hybriden, men man får ganske god akselerasjon fra stillestående. Litt høyere opp i fart blir det bare støyende og dessverre avtar akselerasjonen ganske kjapt. Kvaliteten har nok ikke vært like bra som Toyota, men noen typisk mandagsbil er det ikke. I tester har den stort sett fått godkjent, men dessverre alltid blitt sammenlignet med Toyota Prius. Den sammenligningen har den ikke klart….

Vegar mener: Honda var bra med på hybridteknologien da 1. generasjon av Insight kom. Dessverre var den såpass spesiell at mange valgte den bort. I Norge ble den ikke solgt, mens i Japan var det rift om den. Prisene har holdt seg på disse bilene og du må regne med 4 000 euro og oppover om du skal ha en. Denne kommer nok også til å være ettertraktet i fremtiden. Da Insight kom til Norge var den nesten stor nok for 5 personer. Det ble solgt noe av den, men ikke på langt nær så mye som av Prius, og det var ikke på grunn av at Insight var veldig dårlig. Nei, det var bare det at den var litt dårligere enn Prius på det aller meste. Skal du ha en brukt Insight så ligger det nå 26 biler ute på finn.no og de starter på 115 000 kroner. Mitt råd er å gå for den litt mer moderne Prius.

David mener: Jeg er litt Hondamann. For en del år siden kjøpte jeg en 91 modell Accord for 4000 kroner. Den generasjonen Accord er noe av det beste Honda har laget og skulle du kjøpe bil i den klassen i 91, vil jeg påstå det ikke fantes bedre biler. Ford Sierra og VW Passat var sørgelige saker i forhold, og de andre japanerne var ikke i nærheten på kjøreegenskaper. Kjørte bilen i to-tre år, og så kjørte broren min den i flere måneder etterpå før den ble vraket. Den gikk over 100 000 mens jeg hadde den og det var aldri noe galt, skiftet bare olje. Den var både god å kjøre og det hele ble et ekstremt økonomisk bilhold. Min erfaring er at Honda har ennå høyere kvalitetsnivå enn Toyota.
De siste 10-15 årene virker det som om Honda har konsentrert kreftene rundt det viktige amerikanske markedet hvor de er den femte største produsenten og selger sinnssyke 1,4 millioner biler i året. Europa har blitt nedprioritert og det gjenspeiler seg både i salgsstatistikken og modellutvalg. Insight har jeg ikke noe spesielt forhold til. Den første generasjonen var absolutt konkurransedyktig mot Prius miljømessig, mens den siste femdørsversjonen som også ble solgt i Norge ikke virket særlig helhjertet. I alle fall ikke for det europeiske markedet. Den fikk ikke mye bra kritikk i motorpressen her.
Den gode nyheten er at Honda ser ut til å satse sterkere i Europa igjen. Blant annet kommer nå CR-V med 1,6 diesel på 160hk, 8-trinnsautomat og firehjulsdrift og de er på vei med en ny kompakt-SUV. Civic stasjonsvogn er også en svært interessant bil for Norge selv om det ikke ser ut til at nordmenn har fått det med seg ennå. Dessuten er Honda langt fremme på hydrogenbiler.

vegar@bilogmotorbloggen.no