Hjem Klassikere Bil og Motorbloggens julekalender 2. desember: Lexus

Bil og Motorbloggens julekalender 2. desember: Lexus

Av David K Andersen

Som dere kanskje fikk med i går, har vi i årets julekalender snudd lista over de 24 mest solgte bilmerkene i Norge opp ned, og plukker hver dag en mindre vellykket modell fra dagens merke. Alternativt en som har stukket kjepper i hjulene for produsenten, slik Vegar sa det i går.

2. desember er det dermed Lexus som skal til pers. Hvor lite vellykket vårt valg er, kan nok diskuteres, men kjepper i hjulene for produsenten har den i alle fall servert. Det skjedde i det øyeblikket verdens mest sette bilprogram kåret den til verdens verste bil. Vi snakker SC430 og Top Gear.

Selv om Toyotas modellutvalg ikke nødvendigvis gjenspeiler det, har den japanske produsenten alltid vært flink til å la ingeniørene få spillerom til å utvikle egne ideer ved siden av og i tillegg til sine faste oppgaver. De har konkurranser for beste ideer og finansierer til og med utvikling og førproduksjon av konsepter. Kanskje var det nettopp slik premiummerket Lexus ble skapt da Eiji Toyoda i 1983 utfordret egne ansatte til å skape verdens beste bil. Resultatet kom i 1989 og het Lexus LS400. Den sjokkerte alle mann uansett om det var biljournalister eller sjefer i BMW eller Mercedes. LS400 var rett og slett suveren, den vant sammenligningstester mot S-klasse og 7-serie i bladene. Uhørt av et japansk bilmerke.

Og det er bare å takke, for aldri før, og antakelig aldri igjen, har tyskerne vært nødt til å skjerpe seg så mye på en gang. Uansett: LS400 ga blod på tann og snart var Lexus i gang med sitt frontalangrep på alle premiummerkenes segmenter. Allerede i 1991 var SC400 på plass. Vi kjenner den i Norge kanskje best som Toyota Soarer Coupe (flittig brukt i drifting), og den gikk i strupen på de store luksuscoupeene.

Da det noen år senere var tid for neste generasjon, var det Mercedes SL som skulle grilles. SC430 ble vist som konsept i 1999 og var i produksjon i 2001. Det var ikke en coupe, men en cabriolet med automatisk ståltak. Under panseret satt en 4,3-liters V8 på 288hk og 430nm og den hadde femtrinns automat. Kvaliteten var som vanlig fenomenal og interiøret lekkert. Hva kunne egentlig gå galt?

Med over 70 000 solgte biler fra 2001 til 2010 var det slett ingen flopp selv om Mercedes solgte omtrent 100 000 flere SL i samme tidsperiode. Samtidig fikk bilen aldri noen arvtager, hvorfor kan man jo spekulere i. Top Gear hadde høner å plukke med litt av hvert, blant annet designet. Langt fra verdens verste, men ikke særlig vellykket heller. Det de fleste testerne i sin tid klaget på, og dette var kanskje Top Gears viktigste innvending også, var at bilen hverken var sportslig å kjøre eller hadde komfortabel fjæring. I den grad det stemmer, har man i alle fall et visst poeng. Det er aldri lett å lage et chassis som er både komfortabelt og sportslig, men de fleste klarer i alle fall en av delene. Skal vi tro motorjournalistene klarte altså Lexus med SC430 ingen av delene.

David mener: Aldri kjørt SC430, men da flere av de store utenlandske bilbladene er enige om ting, pleier de å ha et poeng… Og designet er vel ikke det helt store. Men liker Lexus. Husker 3-seriekonkurrenten IS200 som var den første det ble solgt en del av i Norge. Et av Toyotas beste chassis noensinne – bilen var kjempekul på svingete veier. Toliters sekseren var totalt ribbet for dreiemoment, den ante ikke engang hva en Newtonmeter var, men dro fint på toppen. De fleste nordmenn presterte selvfølgelig å kjøpe bilen med automat. Omtrent like lurt som å kjøpe Toyota GT86, en av tidenes folkesportsbiler, med det samme. Hvilket folk tydeligvis gjør. Slutt med det. Men sjekk ut Lexus. Skulle jeg hatt ny bil til en halv million ville jeg definitivt sett nærmere på IS300h. Og nå er den nye og raltivt rimelige SUVen NX300h i farta.

Vegar mener: Med en pris i Norge lik Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet, er det ikke så rart det ble dårlig salg for Lexus SC430. At de klarte å selge 70 000 biler i resten av verden er for meg en gåte. Den er ikke riktig stygg, men det er noe med proposisjonene som ikke er bra. Fronten og bakenden er store og vil gjerne vise oss hvor stor denne Coupe/Cabrioleten egentlig er. Så har de valgt å sette på verdens minste coupeform midt i bilen, og da ser det bare rart ut. Interiøret og kvaliteten er nok på topp og om du skulle like rare former, er nok dette et bedre kjøp enn mye annet. 2 biler ligger for tiden ute på finn.no til 358 000 kr. og 579 000 kr. Hva Top Gear mener, trenger dere ikke å bry dere noe særlig om…..

Kuriositet: Jeremy Clarkson omtalte SC430 første gang i avisa The Sun i 2001. Sitatet er klassisk Clarkson:
«The year is nearly over and I thought my annual wooden spoon would be going to Peugeot’s awful 607. But galloping in at the last minute has come the new Lexus SC, a two door £50,000 convertible to take on the Mercedes SL and Jaguar XK8. It doesn’t. As comfortable as root canal work and as ugly as Robin Cook (UK Govt Foreign Minister), it is exactly like a normal car except it has no suspension at all.

I’d sooner go to work on an ox»