Av David K Andersen

Jeg hadde Ford F-250 som gårdsbil i mange år. Så lenge det ikke var noe galt med den, var det en fantastisk arbeidsbil. HiLux og co er utrolig praktiske og slitesterke biler, men til de virkelig tøffe jobbene som for eksempel å trekke tre tonn skogsmaskinbelter på henger opp gjørmete bratte skogsbilveier, er det godt med tung bil og masse krefter. Komfortmessig er også de store amerikanske pickupene fine og funker mye bedre til lange pass bak rattet enn de japanske småtassene. Uansett: Jeg er veldig glad i disse bilene og følger derfor litt med på hva som skjer selv om det ikke er så aktuelt for Norge lenger.

Ford F-150 (hakket mindre enn F-250, men likevel betydelig større enn Navara, Amarok osv) har vært USAa mest solgte bil i 32 år på rad. Nesten 650 000 ble levert i fjor. Nå kommer det en ny versjon.

En av de viktigste endringene er at Ford nå bruker mye aluminium i konstruksjonen. Hvem hadde trodd det kom til å skje? Vektbesparelsen er opp mot 350 kg avhengig av versjon. Det er mye. Økende oljepriser (som for så vidt nå har vært fallende en stund igjen) ligger bak. Det skjer også mye på motorfronten. Den rimeligste modellen har en 3,5-liter V6 på 283hk/345nm. Neste steg er en ny 2,7-liter turbo V6 med  325hk/508nm. Så er det en 3,5 turbo V6 på 365hk/569nm og til slutt en 5-liters V8 med 385hk og 524nm. Tidligere har 3,5-literen med turbo vært storselgeren, nå tipper jeg den nye 2,7-literen vil stikke av med mange kjøpere.

Ingen diesel er å få i 150n, men det har blitt snakket om i mange år, kanskje kommer det etter hvert. En ting er sikkert: Det er mulig å få dreiemoment ut av bensinmotorer også. Tilhengervekten på F-150 i USA er 5,5 tonn.

En annet område med stort fremskritt er interiøret. Til og med VW Amarok som er temmelig personbilaktig, må se seg grundig slått.