Av David K Andersen
Mazda har og har hatt enorm suksess med CX-5. Den selger i bøtter og spann her i Norge og er en stadig testvinner både her og rundt omkring i verden. I forbindelse med Los Angeles Auto Show som straks er i gang, presenterer Mazda nå en lillebror: CX-3.
Dermed er vi temmelig sikre på at vi har en ny Norges-suksess på gang allerede før vi har sett eller kjørt bilen i levende live. Slike biler er veldig populære for tiden og CX-3 ser ut til å krysse av alle bokser for SUV-sultne nordmenn.
Sammenliknet med CX-5 er det først og fremt en ting som er slående foruten mer kompakt størrelse. CX-3 har et betydelig mer sporty design med sin lavere profil og lange panser. I mine øyne er dette et stort skritt fremover for Mazda. Den er sikkert på langt nær like romslig som storebroren, men mest mulig plass er tross alt ikke hovedformålet i denne klassen. Det betyr for så vidt ikke at Mazda CX-3 ikke er en romslig bil – vi har ikke fått innvendige mål ennå – dette er mine spekulasjoner.
Skyactiv-teknologi og Kodo-design er selvfølgelig på plass, og vi kjenner designspråket lett igjen, spesielt fra Mazda 3. Under skallet finner vi en 2-liters bensinmotor uten turbo og den nye 1,5-liters dieselen. Mazda har ikke oppgitt noen spesifikasjoner ennå, men vi regner med bensinmotoren vil komme med 120hk eller mer som i Mazda 3, og at dieselmotoren får 105 (som den har i nye Mazda 2) eller mer. Man kan velge mellom forhjulsdrift og firehjulsdrift og mellom 6-trinns girkasser. Manuell eller automat. Hvilke kombinasjoner av ovenstående som blir tilgjengelige vet vi ikke ennå. Vi stusser for øvrig litt over at de tekniske spesifikasjonene oppgir at bakstillingen har torsjonsaksling. Mazda 3 har multilink.
Det er ingen tvil om at Mazda er i slaget for tiden. Den nye småbilen Mazda 2 har fått mye skryt av de som har kjørt den og CX-3 ser ut til å ha alt som skal til for suksess i sitt segment.