Av David K Andersen

For alle oss bilentusiaster er ordet Subaru først og fremst assosiert med motorsport og rally. For meg startet det faktisk allerede på slutten av 80-tallet inne på Finnskogen da Torfinn Heller rattet Subaru 1800 og Leone mellom gran og furu i full fart. Den gangen var det ikke spesielt spektakulært, jeg husker vi var mest opptatt av den store buede bakruta på coupeen. Men firehjulsdrift hadde den selvfølgelig, så resultatene var ikke dårlige selv om den kanskje ikke hadde veldig høy motoreffekt.

Så bestemte Subaru seg for å kjøre rally offisielt med Legacy og de fikk med seg Marku Alen som sjåfør på den Prodrive-bygde bilen. Mange husker kanskje ikke Legacy generasjon 1 som rallybil, men det er en av mine favoritter. Mye tøffere enn konkurrenten Mitsubishi Galant VR4 og med herr Alen bak rattet, stadig klagende på for lite effekt, var ikke satsingen spesielt liten inn i svinger. Spektakulært er et passende ord.

Og så var det Colin McRae da. Han kjørte også først Legacy, da i det britiske mesterskapet. Siden kjenner vi historien, det var med Impreza det virkelig tok av. Faktisk tok Ari Vatanen andreplassen i debutløpet i Finland i 1993. Deretter var det 94 og 95-sesongen med den berømte knivingen mellom teamkameratene Sainz og McRae og Colins VM-gull i 95. Neste store var den første WRC-bilen i 97, en av tidenes tøffeste rallybiler (todørs og veldig bred).

Så kom Petter Solberg i 01 og med VM-gull i 03. Nå var Subaru et av de bilmerkene i verden mest knyttet til motorsport og alle drømte om en WRX som gatebil. Etter 2006 begynte det imidlertid å dabbe av og etter 08-sesongen var det slutt for Subaru i Rally-VM. Utviklingen var skuffende for både motorsport- og Subaru-fans. Vi må vel si at det skortet litt på gatebilfronten noen år også. Riktignok ble WRX fortsatt produsert, men så man til de andre modellene, spesielt nå utgående Legacy, kunne det nesten virke som om Subaru ville vi skulle glemme at de en gang var kongene på skogen.

Og dermed over til hva denne saken dreier seg om. Det virker nemlig til at Subaru er på vei tilbake som et bilmerke også for oss som liker å kjøre bil og er motorsportentusiaster. Det startet med BRZ for et par år siden, en ny Impreza STI er ute nå i år, og den nye Outbacken som nettopp er lansert, har fått tilbake et mer sporty utseende.

Da jeg var på 24-timersløpet på Nürburgring i sommer, oppdaget jeg i tillegg noe annet spennende. Nede i depotet sto en blå bil og det krydde av blåkledde mekanikere rundt den. Det var en Subaru jo! En fabrikks-Subaru!

Dette måtte jeg finne ut litt mer om. Bilen, som ikke heter WRX STI men NBR, er selvfølgelig basert på nye STI som du nå kan kjøpe her i Norge. Den har ifølge Subaru en rekke forbedringer mot forrige modell og passer likegodt til racing som til rally. 2-liters boxeren yter 335 hk og er koblet til en sekstrinns sekvensiell kasse. Bilen har selvfølgelig firehjulsdrift med justeringsmulighet for midt-diffen fra cockpit. Fjærben med enkle bruer foran og doble bruer bak, samt 6 stemplede Brembo bremser foran og 4 bak, kompletterer spesifikasjonene.

Subaru deltok i SP3T-klassen og havnet der på fjerdeplass. De kvalifiserte godt og lå i ledelse tidvis i starten av løpet, men tapte mye på et sammenstøt med en tregere bil i løpet av natten og måtte også inn for en reparasjon på drivverket på morgensiden. Bak rattet satt Toshihiro Yoshida, Kota Sasaki, Carlo van Dam og Marcel Lasée. STI General Team Manager Hideharu Tatsumi, uttalte i ettertid at de var skuffet over resultatet men at de fikk vist potensialet i bilen.

Vi håper de er tilbake neste år og ikke minst at vi får se dem i rallyløypa igjen. Det blir nye regler i WRC i 2017. Det er en gylden mulighet Subaru – hint hint.