Av David K Andersen
Som vi vet var Volvo et av de aller første merkene som begynte med en mer eller mindre lett opprøffing av stasjonsvogner da de kom med V70 Cross Country helt tilbake i 1997. Noen er litt skeptiske til konseptet – man får liksom ikke en skikkelig SUV. Genialiteten ved det hele overskygger imidlertid eventuell kritikk lett: Terrengegenskapene er sjelden dårligere enn på SUVer av samme størrelse samtidig som man beholder stasjonsvognens overlegenhet da det kommer til kjøreegenskaper på vanlig vei og innvendige plassforhold.
Volvo har vært en av trendsetterne i klassen, det er ikke uten grunn at nesten alle andre merker kaller sine versjoner et eller annet med «cross». Nå er det tid for et nytt tilskudd fra svenskene: V60 Cross Country.
V60 er etter min mening en av Volvos beste biler noen sinne, så utgangspunktet er godt selv om design og kjøreegenskaper er verdier som står denne modellen nærmere enn firkantet lastebil. I CC-utgaven får V60 65mm høyere bakkeklaring og skal takle utflukter på alt fra gode til nærmest ikke-eksisterende veier blant annet ved hjelp av torque-vectoring teknologi og corner traction control. Den kommer med 18- eller 19-toms hjul med høy profil. Det betyr bedre komfort og evne til å takle ulendt terreng enten det dreier seg om fortauskanter eller steiner. Bilen har skliplater foran og bak og generelt tøffere plast og beskyttelse rundt bilen.
Forhjulstrekkerne får Drive-E (VEA) motorer (2-liters firere med bensin eller diesel og en rekke ulike effektuttak), mens bilene med firehjulsdrift foreløpig holder seg til femmerne. Vet kjenner ikke til hvilke motorer og versjoner som kommer til Norge ennå, ikke prisene heller.
Nordmenn er glade i Volvo, det er landets tredje mest solgte bilmerke – ganske spesielt med tanke på at det dreier seg om premiumbiler. Jeg tipper den posisjonen styrkes fremover. Både med nye XC90 som er rett rundt hjørnet, og med V60 Cross Country som er på plass neste sommer.