Av David K Andersen
Tanken er ikke at Bil og Motorbloggen skal ta på forbrukerrådgivningshatten og bli helt «Vinterdekk-katastrofe – slik unngår du gummi-krise» eller «Den kostet fem millioner ny – du tror ikke hvor gunstig den er på bruktmarkedet nå». Saken er ganske enkelt den at jeg har noen gamle biler jeg bare bruker på sommeren, og i dag fikk jeg endelig somla meg til å sette de bort for vinteren. Saken er i tillegg den, at selv om jeg elsker å putre rundt i noe rart og gammelt på sommeren, synes jeg alt rundt veteranbilhold (skruing, vedlikehold, pussing, gnikking) er forferdelig kjedelig. Vil bare kjøre jeg. Dermed denne artikkelen. Ikke om hva du bør gjøre, men om hva du må gjøre.
Ikke misforstå: Jeg hater at ting ikke er i orden på en bil og det verste jeg vet er kvikkfiks-reparasjoner med ståltråd og tape. Ting skal være ordentlig og i orden. Samtidig blåser jeg en lang mars i poleringen av innsiden av hanskerommet og fargen på skruene til innerskjermene.
Med det som utgangspunkt: Her er mine tips for klargjøring av sommerbilen for vinterlagring.
Nummer 1: Rengjøring
De fleste veteranbileiere, i alle fall de som har så fin bil at de kommer i blader og sånt, virker til å elske vasking, pussing og gnikking av og på bilen sin. Kjempebra – skulle ønske jeg var sånn også. For oss latsabber er det viktig å kutte noen steder, her er det muligheter.
Blås i sand og grus på gulvmattene, støv fra sommertørre grusveier på dashen, tre pølsepapir i dørlommen og en halvfull colaflaske på gulvet. Ingen dør av det, hverken du eller bilen. Altså er vi allerede ferdig innvendig.
Utvendig må vi muligens være litt mer nøye. Her må vi stille oss ett kritisk spørsmål: Er bilen kjørt på saltet vei? Er den det, må vi vaske – dessverre ganske godt. Husk at grusveier ofte saltes på sommeren for å dempe støving.
Er bilen generelt fryktelig møkkete er det nok også lurt å vaske, men husk at målet nå kun er èn ting: Unngå rust. Du vil uansett ha behov for full rengjøring til våren – ikke gjør mer enn nødvendig nå.
Nummer 2: Sjekk frostvæsken
Dette punktet kan man bare ikke komme unna. Med mindre bilen skal stå på varmt lager, må vi sjekke frostvæsken. Heldigvis er det enkelt og går fort.
Skulle blandingen være feil og man må endre på den, blir det straks noe mer jobb. Da må vi tappe, fylle og kjøre en tur for å få blandet det skikkelig. Vær obs på at dersom dette skjer etter at du har vasket bilen og du må ut på veien igjen for å kjøre bilen varm, må du vaske om igjen. Slik sett burde dette vært punkt nummer 1 og ikke 2. Alle kan gjøre feil.
Lite nøyaktig måler, men den gir bra nok indikasjon. Og den er enkel å bruke. |
Nummer 3: Ta ut batteriet
Etter at bilen er parkert på sin plass, er det lurt å ta ut batteriet og lagre det et frostfritt sted. Ikke bare unngår man at batteriet fryser i stykker, sjansen for at det er igjen futt nok til å starte motoren til våren øker betydelig. Man sparer både penger og tid – god deal for en latsabb.
Ønsker vi å være litt fine på det, vedlikeholdslader vi litt til og fra gjennom vinteren. Ekstratips for latsabber: Samle alle batteriene fra biler, gressklippere, båter, motorsykler og det som måtte være på ett sted. Og da gjerne i nærheten av en stikk-kontakt. Da holder det med èn vedlikeholdslader.
Poenget er todelt: Blås i litt støv og dritt, det tar du til våren. Men fjern batteriet. |
Nummer 4: Ta mus på alvor
De små krabatene må for enhver pris unngås. Tenk deg for eksempel det allerede særdeles tvilsomme elektriske anlegget på en gammel italiensk eller engelsk bil: Det blir i alle fall ikke færre jordingsfeil til våren av mus i hus.
Løsningen er todelt. Benytt åtestasjon, katt, frostvæske i bøtte med planke på, eller andre musefientlige virkemidler, generelt rundt og i bygget. I tillegg: Sett inn en musefelle eller to i hver bil – dog uten åte. Vi vil jo ikke by de inn heller (fjern matrester fra bilen, ref. punkt 1). Min erfaring er at de treffer fella hver gang selv uten åte.
Sett fella på gulvet. Bildet er tatt for å illustrere, samt vise Fiats flotte setetrekk. |
Og vips – du er ferdig.
Har du noen spesielle tips? Sånne som passer for en latsabb med veteranbil? Kom gjerne med de!