Hjem Tester Prøvekjøring: Peugeot 308 SW

Prøvekjøring: Peugeot 308 SW

Av Vegar Bjørge
Foto: Fredrik Christian Bjørge

Peugeot sine kompaktklassebiler har aldri vært særlig spennende og 307 var heller ingen innertier. Peugeot har gjort alt de kan for å gjøre noe med sitt lite spennende image og vår nye kompaktfavoritt kan fort være 308. Den har bare et stort problem, men det skal du få vite hva er i slutten på testen. Vi kjørte Peugeot 308 i test mot Mazda 3 da den kom i fjor, og den gjorde da bra fra seg. Den testen kan du lese her. Nå tok jeg en tur i stasjonsvogna som har blitt rekordstor og gir mer enn god nok plass for storfamilien. Så sant de ikke er flere enn 5. Forrige gang kjørte vi en bil med dieselmotor på 1,6 liter og 115 hk. Nå var det en bensinmotor på 1,2 liter, 3 sylindrer og 130 hk.

Utvendig er 308 Stasjonsvogn lekkert designet og mer spennende enn storselger Golf. Den ser stor ut og har fått elegante linjer. Led-lysene i fronten er godt formet og absolutt mer kledelige enn på storebror 508. Om du velger den enkleste utstyrsmodellen får du vanlige lykter som også ser bra ut i fronten på 308. Fra og være godt designet utvendig går man over til det geniale innvendig. Få knapper og en touchskjerm som er enkel å bruke og bra å se på. Rattet er lite, veldig lite, og for meg passer det perfekt i en slik type bil. Bak rattet sitter man godt i faste seter med god sidestøtte i sportssetene som er standard om du velger utstyrsvarianten Allure. I baksetet sitter man også godt selv om setet er litt kort for voksne personer. Glasstaket gir også begrenset plass til hodet, men for meg går det akkurat.

Ved kjøring legger jeg først og fremst merke til hvor stillegående bilen ruller. Dette er lysår bedre enn 307 og Peugeot har virkelig lagt ned mye jobb i støyreduksjon. Dette gir en bedre følelse og jeg sitter å funderer på om dette ikke må være klasseledende. Under panseret sitter det en 3-sylindret 1,2-liter som yter 130 hk. Denne motoren står godt i stil med resten av bilen og støy er nærmest fraværende om du da ikke trykker gassen i bunn, og lar den bli der en stund. Om du gjør dette vil du få et godt smil rundt munnen og du glemmer lett at lydvolumet øker. Fantastisk hvor bra skyv det er i denne lille motoren og det som imponerer mest er at jeg også har masse skyv fra lave turtall. Den 6-trinns manuelle kassa er nøyaktig og den er lett å bruke. Det er kanskje litt lange slag i mellom giringene, men det er til å leve med. Om du likevel ønsker å velge bort en slik liten fillesak, går du for 6-trinns automatkassa som kan velges til denne motoren. Den ville jeg gått for.

Peugeot 308 er, som alle andre i denne klassen, satt opp mer sportslig enn komfortabelt, selv om den ikke er ukomfortabel. Her er det størst mulig felger, minst mulig gummi og lavest mulig over asfalten som gjelder, og det er ikke Peugeot alene om. Mantraet om at franskmennene var verdensmestere på komfort gjelder ikke lenger, for alle vil ha biler med mindre komfort og litt mer sport. Da er det også ganske paradoksalt at bagasjerommene skal være på størrelse med giga varelagere lokalisert i store næringsparker. For her kan du få med deg alt du måtte ønske på en ferietur i tillegg til at du kan besøke Ikea på veien hjem, dette uten at det blir særlig trangt i bilen. 610 liter rommer bagasjen, det er mer enn Golf og nesten like mye som Honda Civic. Kompaktklassen har blitt den nye familiebilklassen.

Så da kan du pakke bilen full så den nesten renner over, og fortsatt velge den morsomste veien hjem. Der, i alle verdens hårnålsvinger, henger alle dine passasjerer i stroppen uten at det blir særlig dramatisk, bare litt ubekvemt. Stoppen der alle barn må spy har blitt obligatorisk i og med sportslig oppstilte kompaktbiler som også har blitt familiens feriebil. Slik er det nemlig med Peugeot 308. Den ligger meget godt på veien og på min lille testtur er det faktisk dekkene som setter grenser for hvor fort svingene kan tas. Denne tiden på året betinger nemlig litt mer vinterlig gummi som tåler is, snø, slafs, våt og tørr asfalt. Og det gjør jo gode dekk bare sånn passe.

Styringen er effektiv og bra presis, og det lille rattet gjør opplevelsen enda mer sportslig. Og så var det den lille klaginga på lange girslag, men det er bare når du kjører som Loeb at det merkes nevneverdig. For meg er det heller ikke noe problem og finne en perfekt sittestilling. Peugeot har som vane å la føreren sitte litt høyt, men i nye 308 kan jeg flytte stolen så langt ned som jeg ønsker. Rattet skal også en tanke ned og mot meg, før jeg har det helt perfekt. Faste sportsstoler forteller også at denne bilen skal kjøres fort i svinger, og det virker som Peugeot ikke har behøvd å tenke noe særlig på bremser. Jeg må teste de og heldigvis er også de av en slik karakter at sportslighet går foran komfort.

Men i all min søken etter sport blir man også klar over komfortmulighetene i bilen. Her er det et bra standard stereoanlegg som spiller ønsket musikk så høyt som du selv ønsker. Skal man ha noe mer velger man til Denon lydanlegg som gir deg konsertlyd inn i bilkupeen. Jeg stiller også inn masasjefunksjonen på setet og får dermed en god behandling mens jeg for noen minutter leker idrettsutøver mer bildilla….. Man blir litt søvnig av slik behandling og jeg finner veien vekk fra sportsveien og over på komfortveien. Her legger jeg merke til hvordan bilen fanger opp ujevnheter, og igjen er den mer sportslig enn komfortabel. De verste dumpene lar jeg være en del av masasjebehandlingen og la meg da si at denne bilen kjører komfortabelt nok til at den kan være en perfekt familiebil og sportslig nok til at det kan bli moro.

Konklusjonen må bli at Peugeot har latt 308 konkurrere mot sine rivaler på deres premisser, slik alle andre også tenker og dermed er det største problemet for 308, og alle andre, at de blir litt like. Det skal være sportslig nok til å være morsomt, komfortabelt nok slik at man kan kjøre lenge på ferietur og stort nok til at man får med seg alt man må ønske og litt til. Dette gjør Peugeot like godt som konkurrentene og om man da tar med det spartanske og moderne interiøret er denne bilen en innertier. Pris for testbil er ca 330 000 kroner og da har du alt utstyr inkludert massasjestoler.