Av Vegar Bjørge
De som har fulgt med på Bil og Motorbloggen har også fått med meg at jeg har stor sans for bilauksjoner. Særlig har jeg en dragning mot auksjoner med de spesielle og eksklusive bilene. Dette står selvfølgelig ikke helt i stil med lommeboka mi, men kanskje det er nettopp derfor disse bilene er så fasinerende. Jeg liker også auksjonenes usikkerhet hva gjelder priser. Man vet aldri hvordan estimatet er og mange ganger har biler blitt solgt for mye over det man har satt verdien til. Forventningene om inntjening er høy i samlerkretser og det at det er mange investorer som har fått opp øynene for biler, gjør det ekstra spennende. Selvfølgelig er det ikke bare positivt at prisene skyter så i været som de gjør, for nå er det umulig for vanlige folk å kjøpe seg en slik type bil.
Vi starter med et riktig 80-talls ikon, Lamborghini Countach 25th Annivarsary fra 1989. Modellen kom allerede i 74, men det var først på 80-tallet den virkelig ble populær. Mange av oss har drømt om denne og like mange har sikkert hatt den hengende på veggen. Denne superbilen hadde en toppfart på rett under 300 km/t, opp til 100 tok det i underkant av 5 sekunder og V12eren på 5,2 liter yta 455 hk. Estimatet på bilen er 385 000 – 425 000 dollar. Dette er en bilmodell som har steget mye i verdi det siste året.
Aston Martin er alltid representert på samlerbilauksjoner og vi lar denne DB2/4 Saloon fra 1955 representere det klassiske engelske bilmerket. Dette var tiden da merket hadde engelske eiere og de var ikke mindre elegante enn dagens modeller. Denne har fått en total renovering og er bedre enn som ny. Motoren er en 6 sylindret 2,9 liter med 140 hk og altså ikke samme fartsegenskaper som superbilen fra Italia. Skal du ha en bil å gli rundt i så er nok denne å foretrekke fremfor Lamborghinien. Prisestimatet er 285 000 – 325 000 dollar.
Jeg er ingen fan av replicaer, men denne tar jeg med. Ferrari 250 GT Spyder California ble bygget i 51 eksemplarer og betinger et pris rundt 10 millioner dollar. Da er det noe merkelig når det kommer en slik for salg med estimat 150 000 – 220 000 dollar. Denne er bygget for å være med i filmen «Ferris Buellers day off», og det var et firmaet Modena Design and Development som bygget den. Det ble bygget ca 40 biler til filmen med velsignelse fra Ferrari. Under panseret sitter det en Ford V8 med ca 400 hk. Denne kan fort gå for mye over prisestimatet.
Den her er ingen replica men en Ferrari Testarossa fra 1991. Dette er også en modell som prismessig er på vei oppover. Estimatet er ganske lavt, 95 000 – 115 000 dollar. Dette er siste årsmodell av første generasjon Testarossa.
Porsche 911 Carrera 2,7 fra 1974 har samme estimat som Testarossaen over. Det har vært en god prisstigning på klassiske Porscheer og du skal ikke bli overrasket om denne går for en del mer enn estimatet. Motoren er en B6 på 2,7 liter og 175 hk.
Denne BMW 319 fra 1936 er en sjelden perle og er bygget av Ludwig Weinberger, samme som bygde mer kjente Bugatti Royale. Motoren er en R6 på 1,9 liter og 55 hk. Prisestimat 135 000 – 165 000 dollar. Kjøreegenskapene er nok ikke på høyde med dagens BMW-modeller, men sjarmen er mange ganger høyerer.
LaSalle 350 fra 1934. Vakrere kan det ikke bli. V8 motor med 95 hk og et prisestimat på 135 000 – 155 000 dollar. Løp og kjøp eller kanskje reis å by!
Italienske biler har hatt en ekstrem god prisutvikling og klassiske Alfa Romeo-modeller har ikke vært noe unntak. Denne Giulietta Sprint Speciale fra 1962 er intet unntak. Estimatet er 125 000 – 145 000 dollar, eller i litt under 1 million norske kroner. Prisene er høye selv om bilene har små motorer. Denne har 1290 ccm og 115 hk, noe som var mer enn nok på 60-tallet.
Denne 64 m. Alfa Romeo Giulia Spider har fått en totalrenovering så den fremstår som ny. Prisen kan sammenlignes med en ny Volkswagen Golf Stasjonsvogn med litt utstyr, altså rundt 350 000 kroner ( 65 000 – 85 000 dollar).
Swallow Doretti er en uvanlig modell som ble bygget i kun 276 eksemplarer. Denne bilen har chassinummer 1001 og er en viktig del av britisk bilhistorie. Denne 55 mod. tror man vil koste mellom 55 000 – 75 000 dollar.
Kan en Citroen SM gjøre jobben opp til hytta de istedet for en kjedelig Audi Allroad? Denne 72 modellen er forventet solgt for 35 000 – 50 000 dollar. Billig!
Denne Mercedesen har de som følger oss på Facebook fått med seg. En CLK GTR Roadster som kun er bygget i 6 eksemplarer og blir mest sannsynlig auksjonens dyreste. Estimatet er 1,3 mill – 1,5 mill dollar.
Auksjonen finner sted 31. oktober.
For de som ønsker mer informasjon om auksjonen: www.motostalgia.com