Av David K Andersen
Kia er i farta i år, vi har fått Soul i både konvensjonell form og som elbil, Optima og facelift på Sportage. Til Paris visste vi nye Sorento og Optima T-Hybrid skulle komme, i tillegg er det facelift på Rio og Venga.
Rio
Småbilen Rio er Kias mest populære modell i verden med nesten en halv million solgte i 2013. Oppdateringen innebærer ny front og bakende samt tre nye alufelgvarianter å velge fra mellom 15 og 17 tommer. Innvendig er det krom-ringer rundt luftutslipp og nye detaljer i midtkonsollen. Viktigst i praksis er DAB-radio og oppdatert infotainment med 7-tommers skjerm. Motor og girkasseutvalg blir slik jeg forstår det uendret. Til Norge kommer bilen i første del av 2015.
Venga
Den kompakte flerbruksbilen får en del av de samme endringene som Rio. Ny front, med «Tiger-nese-grill» som Kia selv kaller det, og ny bakende. Det blir LED-lys både foran og bak. Innvendig blir det en ny midtkonsoll med 7-tommers infotainmentskjerm, nye versjoner av stoffsetene og ikke minst får Venga varme i rattet.
Optima T-Hybrid
Bensin-hybriden av Optima er rett rundt hjørnet her i Norge. T-Hybrid derimot, er en diesel-hybrid som kombinerer den eksisterende 1,7-literen med 48V carbonbatterier, en liten el-motor og en elektrisk kompressor. Den vil kunne gå på strøm i lave hastigheter og tidvis ved jevn hastighet oppe i fart, men det er ikke snakk om en PlugIn-hybrid, så det hele dreier seg hovedsakelig om generelt lavere utslipp og forbruk. Kia sier biler utstyrt med hybridsystemet vil ligger 15-20 prosent lavere på utslipp og forbruk.
Sorento
Vi har tidligere presentert Sorento, les mer her. På Paris-messen vises den for første gang for publikum og Kia har samtidig gitt oss som ikke har tatt veien til Frankrike noen nye bilder. Jeg liker fronten, men synes kanskje resten av bilen har en stubb igjen for å kvalifisere som designsjef Peter Schreyers beste verk. I alle fall utvendig. Innvendig ser den veldig fin ut, dette blir nok en familie-SUV som leverer både komfort, plass, fleksibilitet og luksus.
Det er den Europeiske design-avdelingen som har ledet interiørutviklingen og Kia sier den har betydelig mer påkostede materialer enn tidligere. Bilen er lavere, men lenger og bredere. Med tredjeraden nedfelt er det plass til 605 liter bagasje. Velutstyrte modeller vil få kameraer rundt hele bilen som hjelper til med både parkering og sikkerhet. Bakluka er motorisert og i motsetning til BMW og Ford hvor du må sparke litt med foten i lufta under bakfangeren, vil bakluka på Sorento automatisk åpnes bare nøkkelen er nære nok.
På motorsiden finner vi 2,0 og 2,2-liters dieseler og en bensin på 2,4 liter. Effekten er mellom 185 og 200 hk. Jeg vet ikke pr nå hvilke som vil komme til Norge og det blir spennende å se hvor rene de med tanke på avgiftsnivået. Nyheter i chassis og karosseri gjør bilen mer komfortabel med blant annet redusert støynivå og mindre vibrasjoner. Fjæringskomfort og kjøreegenskaper blir bedre, og bilen har ny styring hvor el-servoen er montert på tannstanga og ikke på rattstammen. Det skal gi bedre presisjon og veifølelse.