Av Vegar Bjørge
Bil og Motorbloggen tok turen til Latvia for å overvære europalanseringen av Opel Adam Rocks og fikk stifte nært bekjentskap med en bil som sjarmerer. Det er liten tvil om at dette er en bybil og at den passer best i byen. Plassen er begrenset både i og utenfor bilen, noe som gjør at man ikke kan ta den med på lange ferieturer, samtidig som den er lett å manøvrere i trange bygater og parkeringshus.
Denne bilen er det motsatte av flerbruksbil, men likevel en bil som kan brukes flere steder. Byen er nevnt og her er den som sagt i sitt ess. På landeveien føles den større enn den er, men kommer det dumper eller veldig ujevn vei blir det litt hopp og sprett og man blir minnet om den korte akselavstanden. På motorveien gjør de store hjulene seg påminnet. Man får litt hjulstøy inn i bilen, men til gjengjeld er det lite støy å spore fra stofftaket. De store hjulene gjør også sitt til at bilen sporer litt på ujevn latvisk asfalt. Dette hjuloppsettet er laget for jevn og fin vei, noe vi har plenty av i Norge. Beveger man seg inn på smale svingete veier får man en morsom kjøreopplevelse. Her bidrar de store og brede hjulene sammen med det tilpassede understellet og fjæringen til en sporty kjørestil. Svingene tas med høy fart og det er lite krenging å spore selv om Rocks er 15 mm høyere over asfalten enn vanlige Adam. Jeg lar meg forundre over hvor lite bil som skal til for å ha det moro.
Riga byr på mye, men noe mekka for oss bilfantaster er det ikke, selv om byen har sitt eget bilmuseum. Her er nybilsalget svært lavt, veikvaliteten ganske dårlig og bilparken noe slitt. Likevel er det sjarmerende å kjøre Adam Rocks i Rigas gater og områdene rundt. Jeg lar soltaket være åpent så jeg får alle lukter og lyder inn i bilen. Soltaket er forresten standard og faktisk et riktig soltak som går over hele det lille taket til Rocker`n. I byen er det en del brostein og ujevnheter i veien og Adam Rocks takler ikke dette noe dårligere enn andre biler. Likevel sitter jeg med en følelse av at bilverksteder som har spesialisert seg på støtdempere og fjærer må gå veldig godt i denne byen. På Adam Rocks sitter det 18 » aluflg med meget lav profil på dekkene. Dette bidrar ikke nevneverdig godt til demping, men i Norge får vi 17 » som standard på bilen og disse vil jeg tro er å foretrekke.
Musikkanlegget er fortreffelig og lett å bruke. Opel IntelliLink blir standard og man kan koble til alt man vil som har en usb-utgang. Telefonen kan styres fra den trykkfølsomme skjermen og på testbilene får vi prøvd ut GPS-funksjonen på smarttelefonen. Egentlig ganske genialt da man hele tiden kan bruke skjermen på bilen til å styre funksjonene på telefonen. Høyttalerne er 7 i antallet og dette er mer enn nok i en liten bil som Adam.
Rosinen er likevel motoren. Den er helt ny og er på 1,0 liter og 3 sylindere. Det er fantastisk hva du får i disse små motorene og i Opels tilfelle har de hentet ut 90 hk eller 115 hk. Dreiemomentet er på 170 nm fra lave 1800 omdreininger. I Norge får man bare 90 hk, mens vi hadde 115 hk i testbilene. Hvor stor forskjellen er får vi komme tilbake til, men jeg tror nok den er til å leve med. Dreiemomentet er nemlig det samme i begge effektutgavene. Utgaven med 90 hk når 100 km/t på 11,9 sek og stopper først ved 180 km/t. Forbruket er 0,45 l/mil og CO2 utslipp på 105 g/km.
Sammen med motoren kommer også en nyutviklet 6-trinns manuell girkasse som veier under 40 kg. Dette gjør den til en av markedets letteste girkasser og den er 30 % lettere enn girkassen den erstatter. Girkassen kjennetegnes av lav friksjon samtidig som den gir presise og raske girskift. Sammen med den støysvake og momentsterke motoren, gir den bilen en herlig kombinasjon av kraft og komfort.
Prisen i Norge blir kr. 224 900,- og det er noe mer enn konkurrentene, men du får i tillegg masse utstyr som standard. Blant annet; IntelliLink med 7 » skjerm, Dab+ radio, Blåtann, 7 høyttalere, delskinn seter, el. klimaanl, lys og siktpakke med lysfølsomt innerspeil, regnsensor, kjørelyskontroll, varme i ratt, mørke ruter, aluminiumspedaler mm. I tillegg kan du velge mellom en hel del fargekombinasjoner utvendig som innvendig og på tak, speil og grillist. Sjarmøren blir å finne hos forhandlere rett over nyttår.