Hjem Nyheter Nyheter: Honda Jazz og HR-V

Nyheter: Honda Jazz og HR-V

Av David K Andersen

Honda kommer med to store nyheter på Paris-messen i høst. Den ene er jeg temmelig sikker på at vil bli en suksess i Norge. Den andre burde også bli en suksess, men blir den det?

La oss starte med den andre, den er også helt fersk i dag: Honda Jazz. Kort fortalt er dette den smarteste småbilen og Polo/Fiesta-konkurrenten på markedet, og det har den vært siden den kom. Ingen andre småbiler har vært romsligere eller hatt smartere løsninger enn Jazz de siste årene. Den har fått priser, vunnet tester og hele pakka. I Norge har den imidlertid ikke helt slått an. Kanskje fordi den ikke kommer med dieselmotor, jeg vet ikke. Småbilkjøperne har uansett gått glipp av noe da de har valgt bort denne modellen.

I dag kom nyheten om at Honda vil vise en helt ny Jazz på Paris-messen om et par uker. De har sluppet to bilder, men ikke gitt så mye detaljert informasjon. Det vi vet så langt er at den i likhet med sine forgjengere antakelig igjen kommer til å sette en ny standard for romslighet og fleksibilitet i klassen. I likhet med dagens modell får den sentralt plassert bensintank – det frigjør plass lenger bak i bilen. Honda sier også at bilen vil bli mer raffinert og komfortabel enn forgjengeren – viktig mot veslevoksne Polo. På motorsiden vet vi bare at den får en ny bensinmotor på 1,3 liter foreløpig. Regn med en hybridversjon også. 6-trinns manuell eller CVT-automat på girkassesiden.

Honda HR-V er også på vei tilbake slik mange sikkert allerede har fått med seg. Den også vil vises i Paris. Forrige HR-V var småsær i designet. Jeg likte den, men det gjorde kanskje ikke alle. Så forsvant den, og nå kommer altså endelig erstatteren for å ta opp kampen med blant annet Nissan Qashqai. Dette er en spennende modell for Honda i Norge og jeg tror denne vil bli en suksess.

HR-V vil også få sentralt plassert drivstoff-tank og noe Honda kaller Magic Seats. Regn med klasseledende plassforhold og fleksibilitet på lik linje med Civic Tourer og CR-V. Jeg har ikke fått med meg hva motoriseringen blir, men vil tro 1,6-dieselen er på plass. Og så har jeg mistanker om at Honda endelig er på vei med avanserte automatkasser – i USA har de nettopp kommet med en ny Acura som har 8-trinns twinclutchkasse OG converter. Veldig spennende, håper teknologien finner veien hit. En lite turbo-bensin nå Honda, så er i alle fall jeg veldig happy!