Hjem Tester Prøvekjøring: Kia Soul Electric

Prøvekjøring: Kia Soul Electric

Av David K Andersen

Vi har fulgt litt med på Soul som elbil her på Bil og Motorbloggen og gitt dere en del oppdateringer underveis ettersom utviklingen har pågått. I dag er den endelig på plass med norske skilter og står og venter på oss oppe på Ekebergrestauranten.

Les vår test av Soul med dieselmotor her.

Jeg er spent på denne bilen av to grunner. For det første har jeg rett og slett ikke kjørt noe særlig elbil og forstår at det ikke gir meg de beste mulighetene til å bedømme Soulens kvaliteter opp mot konkurrentene. Samtidig synes jeg en elbil bør fungere sånn noenlunde på samme måte som en vanlig bil og slik sett burde mitt bensinhode kunne gi en grei beskrivelse. Det andre er at Kia, som de fleste nå vet, er en bilprodusent som utvikler seg i stor fart. Hver gang de kommer med en ny bilmodell representerer den stor fremgang. Det viser seg også på salgsstatistikken som har gått rett til værs de siste fem årene.

Å få en god elbil i prislisten sin i Norge er store greier. Kia er spente og har store forventninger. Ekstra moro er det selvfølgelig for Kia Norge at de har, fordi det Norske elbilmarkedet er et av de viktigste og største i verden, fått være en aktiv del i utviklingen av elektriske Soul. Slikt skjer ikke hver dag for en norsk importør og kanskje gir det bilen visse fortrinn mot konkurrentene her i landet.

Bilen
Soul Electric har blitt utviklet som elbil fra grunnen av. Den ser riktignok lik ut og deler selvfølgelig mye med sine bensin og dieselsøsken, men dette ingen halvhjertet «vi bytter bare ut forbrenningsmotoren med en elmotor»-operasjon. Sammenliknet med en konvensjonell Soul, har denne 6cm lavere tyngdepunkt, spesielt designet styring og dempere og mye mer bruk av ultra fast stål. Ønsket her har i tillegg til gode rulleegenskaper, vært å ha spesiell fokus på komfort og kjøreegenskaper. Da vi begynner å kjøre skal vi prøve å kjenne forskjell. Lavere tyngdepunkt, mer stivhet i karosseri og reduserte vibrasjoner burde gi merkbare resultater mot vanlige Soul – for øvrig en bil jeg har kjørt en hel del og som slett ikke er dårlig på disse punktene.

Men det er også gjort mer. Som vi har skrevet om tidligere her, gjør Kia mye med fabrikker og produksjonsmetoder for å holde utslipp og energiforbruk på et lavt nivå også i produksjonen av bilene. I Soul Electric har man i tillegg for eksempel utstrakt bruk av bio-materialer i interiøret. Det er tydelig at miljø står sentralt på alle områder.

En liten runde på det tekniske før vi kjører: Batterikapasiteten er på 27 KWh, betydelig over alle konkurrentene. Den har 3. generasjon regenererende bremser hvor det også er samarbeid mellom motorbrems og bremsesystem. Dekkene skal ha 10% lavere rullemotstand mot tidligere dekk av denne typen og Exclusive-modellen har varmepumpe som kan gi opp til 27% redusert energiforbruk ved gitt situasjoner. Alle instrumentene er Oled og den 8 tommer store infotainmentskjermen gir diverse info om energiforbruk, kjøremønster, ladestasjoner med mer.

På veien
Jeg deler bil med en annen journalist og tar først plass i passasjersetet. Kjenner meg med en gang igjen fra vanlige Soul. Interiørdesignet er ikke akkurat crazy, men det har en del uvanlige designdetaljer som spriter opp. Soul EV har lyse farger hele veien inne i bilen og det funker fint, hører liksom litt sammen med den miljøvennlige følelsen av å kjøre på strøm. Kvalitetsfølelsen er virkelig god og må være et av bilens sterke kort. Det er solid og fint, og ikke minst er det utstrakt bruk av myke materialer inkludert kunstskinn med bra følelse. Testbilen er en Exclusive, altså toppmodellen som også forventes å stå for 90% av salget. Det innebærer utstyr som for eksempel skinnseter med varme og ventilasjon, varme i baksetet og en liste med diverse annet.

Støynivået i bilen er imponerende lavt. Greit at den er elektrisk og ikke har motorstøy, men her har Kia gjort en kjempejobb på vind og dekkstøy også. Det lave støynivået og fin fjæringskomfort på vanlig vei i kombinasjon med mye utstyr og bra kvalitetsfølelse i interiøret gir definitivt Soul Electric premiumvibber. Som sagt; jeg har ikke kjørt mye elbil, men jeg tipper du må på den dyrere E-Golfen for å matche dette.

På plass bak rattet finner jeg meg fint til rette. Soul har gode justeringsmuligheter på sete og ratt, jeg sitter godt og ikke for høyt. Setene vet jeg fra før at er greie, spesielt i denne utstyrsutgaven med skinn og ventilasjon. De har også akkurat passe mye sidestøtte for biltypen.

Å kjøre Soul EV, er som å kjøre en helt vanlig bil. Det er bare stillheten som skiller. Mot konvensjonelle Soul, synes jeg faktisk elbilen har noe bedre veifølelse. Jeg liker styringen bedre, den har passe motstand og gir litt veifølelse. Den er selvfølgelig ingen direkte moroklump på svingete veier, men jeg tror det lavere tyngdepunktet i kombinasjon med et annerledes chassisoppsett gir resultater. Her går det fint an å ha en dynamisk følelse idet man ratter bilen fra sving til sving langs landeveien.

Fjæringskomforten er fin så lenge veien er bra. Da dekket blir dårligere merker jeg at den er relativt stiv, og på skikkelig dårlig dekke kommer det litt støy fra hjulopphenget, men den er ikke stumpete. Hvor kompetent chassiset er på grensen skal vi finne ut ved en senere anledning, men det virker som om det skal mye til for å sette bilen ut av balanse.

0-100 går unna på 11,4 sekunder og toppfarten er 145 km/t. Det er helt greit. Den føles tilstrekkelig på landeveien og relativt alert i byen. Rekkevidden er på opp til 212 km. Kia sier at i praksis og ved vanlig kjøring, er det snakk om 170-180 km på sommerføre og ned til 110-140 km på vinteren i minus 20 grader. Bil og Motorbloggen kommer tilbake med en grundig test senere i høst hvor vi blant annet skal finne ut mer om dette.

Konklusjon
Jeg liker konvensjonelle Soul og synes det er den beste og mest konkurransedyktige bilen i Kias sortiment. Det mest positive med Soul Electric er at jeg synes den er ennå litt bedre å kjøre enn søsknene med bensin og diesel. Bedre komfort takket være lavt støynivå og etter første prøvetur; mer dynamiske kjøreegenskaper med bedre tilbakemeldinger til føreren. Utstyrsnivå og kvalitetsfølelse er også store pluss. Greia er tydeligvis at du her får en elbil uten andre problemer enn rekkeviddeangst. På den negative siden har Soul generelt et bagasjerom med noe begrenset plass og elbilen har et høyere gulv i baksetet på grunn av batteriene som gir noe dårligere komfort for middels til lange personer. I sammenhengen er dette småtterier, og jeg tror bilens største utfordring blir den elektriske Golfen til tross for at den er dyrere. Mot Leaf og resten av gjengen derimot, står Soul meget sterkt. Den har dessuten en klar fordel av å være den eneste elbilen med crossover/SUV-takter: Lett å gå inn og ut av, god oversikt over trafikk og omgivelser, og såklart superlettkjørt.

Det kommer 550 biler til Norge i år og 2000 i 2015. Denne bilen er allerede utrolig populær så du bør nok ta turen til Kia-forhandleren ganske kjapt om du ikke vil vente så altfor lenge på levering.

Data:

Bil
Kia Soul Electric
Exclusive
Pris fra
199 900
Pris testbil
229 900
Garanti
7 år/150tkm
Motortype
Elektrisk
Hk v o/min
111
NM v o/min
285
Girkasse
Trinnløs automat, forhjulsdrift
Forstilling
Enkle bærearmer, McPherson
Bakstilling
Torsjonsaksling
Vekt
1505 kg
Bagasjevolum/med nedlagt sete
281 liter/891 liter
Utvendig L/B/H
4140/1800/1600 mm
0-100 km/t
11,4
Forbruk oppgitt, blandet
14,7 KWh pr 100km
Topphastighet
145 km/t
Utslipp g/km
0
Ladeport
Type 1 og Chademo

Kommentar til valg av versjon:
Exclusive koster 30 000 mer enn greit ustyrte Classic, det er billig i forhold til hva du får igjen, velg den.